۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
طرح اتصال هند به اروپا برای مقابله با ابتکار کمربند و جاده چین

طرح اتصال هند به اروپا برای مقابله با ابتکار کمربند و جاده چین

کشورهای اروپایی در حال ایجاد یک پروژه زیرساختی بزرگ موسوم به «کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا» هستند که هند را به اروپا متصل می‌کند.

به گزارش بازار، فرانسه در حال آماده شدن برای برگزاری نخستین جلسه در رابطه با ایجاد یک حلقه ارتباط زیرساختی جدید برای اتصال هند به اروپا است تا با ابتکار مشابه چین در این زمینه مقابله شود.

به نوشته بلومبرگ، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نماینده خود را برای آغاز این پروژه معرفی کرده است. هدف این ابتکار جدید موسوم به «کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا» (IMEC)، ایجاد شبکه ریلی، کشتی‌رانی، خطوط انتقال گاز و کابل اینترنت بین این مناطق است.

این برنامه که در ابتدا در سال گذشته میلادی و در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در دهلی نو مطرح شد، ممکن است یک دهه یا بیشتر زمان ببرد تا تحقق یابد. ایده این برنامه از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ به وجود آمد، اما پیشبرد آن به دنبال آغاز جنگ اسرائیل و حماس با یک مانع جدی روبه‌رو شد.

تنش‌های خاورمیانه به خطوط کشتی‌رانی دریای سرخ نیز کشیده شده و همین موضوع، ‌ ضرورت ایجاد خطوط تجاری جایگزین را برجسته کرده است.

اعضای کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا عبارتند از آمریکا، هند، عربستان سعودی، ‌ امارات متحده عربی و اتحادیه اروپا. گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی شرکت‌های فرانسوی نسبت به شرکت در مذاکرات این طرح مشتاق هستند.

شرکت مطرح کشتی‌رانی «سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام»، شرکت نفت و گاز «توتال انرژیز»، ‌ شرکت سازنده قطار موسوم به «آلستوم»، شرکت لجستیک «گِت‌لینک»، «شرکت الکتریسیته دو فرانس»، ‌ شرکت گاز «اِیر لیکوئید»، شرکت سازنده کابل موسوم به «نِکسانس» و شرکت‌های ساخت‌وساز «وینچی» و «بویگ» احتمالا در ساخت برخی از پروژه‌های انرژی و لجستیک حضور خواهند یافت.

چین بیش از یک دهه قبل، پروژه عظیم خود موسوم به ابتکار کمربند و جاده ‌را آغاز کرد تا از طریق شبکه‌های ریلی و قراردادهای تجاری، ‌ آسیا، ‌ آفریقا و اروپا را به یکدیگر متصل و نفوذ خود را نیز بیشتر کند.

کد خبر: ۲۷۴٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha