۱۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
کاهش سفر به مشهد؛ نبض گردشگری کٌند می‌زند
بازار گزارش می‌دهد؛

کاهش سفر به مشهد؛ نبض گردشگری کٌند می‌زند

مشهد- درحالی‌که مسئولان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری در شهر مقدس مشهد امید داشتند که در ایام تابستان بتوانند ضرر یک هزارمیلیاردی به تأسیسات گردشگری را جبران کنند اما تداوم بیماری این آرزو را نقش بر آب کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بنا بر آمار منتشره بالغ‌بر یک هزار و ۶۷ میلیارد تومان تا امروز براثر رکود ناشی از کرونا به دو هزار و ۶۵۰ تأسیسات گردشگری در استان شامل هتل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، دفاتر خدماتی و مسافرتی، اقامتگاه بومگردی، پروازهای مستقیم به مشهد و گردشگری سلامت خسارت واردشده است.

بسیاری از متولیان صنعت گردشگری در مشهد مقدس که بر این باور بودند با بازگشایی مجدد مراکز اقامتی بتوانند بخشی از ضررهای وارده به این صنعت را جبران کنند اما با ادامه بی‌رغبتی برای سفر به مشهد مقدس و خالی ماندن ظرفیت هتل‌ها به میزان ۹۰ درصد باید اذعان کرد ازسرگیری فعالیت‌ها در جبران خسارت‌های صنعت گردشگری تأثیر چندانی نداشته است.

سقوط قیمت تورهای گردشگری
در همین راستا مدیر یکی از آژانس‌های گردشگری در مشهد مقدس به ما می‌گوید: شرایط کرونا موجب شد تا دفتری که با ۱۰ کارمند در این زمینه فعالیت داشت در حال حاضر با دو نفر اداره کرده و باقی نیروها را تعدیل کنیم.

علی موسوی  بابیان اینکه هنوز از بابت تورهای ثبت نامی به مردم بدهکار هستیم ادامه می‌دهد: متأسفانه باوجود بازگشایی هتل‌ها و برداشته شدن محدودیت‌ها اما رغبتی برای سفر و یا ثبت‌نام در تورهای گردشگری وجود ندارد.

قیمت تورها سقوط کرده است
مدیر یکی از آژانس‌های گردشگری در مشهد مقدس با اظهار اینکه در حال حاضر باید گفت قیمت تورها سقوط کرده و حتی تور با اقامت هتل چهار ستاره با بلیت رفت‌وبرگشت هواپیما به قیمت ۴۵۰ هزار تومان در مشهد مشتری ندارد، می‌افزاید: حتی با این تخفیف که حتی پول بلیت رفت‌وبرگشت هواپیما هم نمی‌شود اما بازهم استقبالی برای سفر نیست.

موسوی با اشاره به اینکه تا ماه گذشته تورهای کیش و قشم البته از استقبال بهتری برخوردار بود، ادامه می‌دهد: در حال حاضر به دلیل تعطیلی بازارهای هرمزگان و طغیان بیماری این تورها هم حتی با تخفیف‌های استثنایی خریدار ندارد.

وی می‌گوید: به دلیل شرایط کرونا ازآنجاکه بسیاری از زائران و گردشگران برای زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع) سفر می‌کنند لذا محدودیت برای زیارت در حرم مطهر رضوی رغبتی برای سفر ایجاد نمی‌کند و از همین رو آژانس‌ها حتی قادر به پرداخت اجاره دفتر خود هم نیستند.

حجم خسارت زیاد است
در همین رابطه دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی بابیان اینکه رقم بدهکاری شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌ها و اماکن اقامتی داخل و خارج کشور و کارگزاران دفاتر خدمات مسافرتی در این استان به رقم ۱۵۰ میلیارد ریال رسیده است می‌گوید: باوجوداینکه تمامی تورهای مسافرتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و طبق قوانین اعلام‌شده برگزار می‌شود اما به دلیل نگرانی از بیماری استقبال از تورهای مسافرتی بسیاری محدود است.

مجید فرقانی بابیان اینکه هزاران نیروی شاغل در دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی به دلیل شیوع این بیماری در طی چهار ماه گذشته تعدیل و بیکار شدند می‌افزاید: با توجه به بدهی دفاتر خدمات مسافرتی به مسافرانی که تورها و سفرهای خود را طی حدود چهار ماه گذشته لغو کرده‌اند، برپایی تورهای مسافرتی پس ازسرگیری مجدد تورهای می‌توانست در تسهیل بازپرداخت این بدهی‌ها مؤثر باشد که متأسفانه در حال حاضر استقبال مردم استان از تورهای مسافرتی به دلیل نگرانی از بیماری کرونا، محدود است.

وی در خصوص برپایی و استقبال از تورهای خارجی نیز بیان کرد: در این بخش هم به دلیل اینکه هنوز از سوی برخی کشورها به دلیل فراگیری بیماری کرونا این فعال‌سازی انجام‌نشده است لذا در این بخش نیز شاهد محدودیت هستیم  و استقبال چندانی نمی‌شود.

کاهش مسافرت‌های جاده‌ای
در همین حال رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز از کاهش ترددهای جاده‌ای در بهار امسال خبر داد.

ابوالفضل حسینی عشرت‌آباد در این رابطه به بازار گفت: شرایط ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، محدودیت‌های اعمال‌شده برای سفر و تمهیدات استانی در این خصوص و البته بسته بودن و محدود شدن تردد به حرم مطهر رضوی و تعطیلی اماکن اقامتی موجب کاهش رغبت سفر هم‌وطنان به مشهد و خراسان رضوی شده است.

وی بابیان اینکه سفرهای جاده‌ای با خودروهای سبک در طول سه‌ماهه فصل بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۸ درصد کاهش نشان می‌دهد، ادامه داد: بهار سال گذشته بر اساس آمار دستگاه‌های تردد شمار از ۹ ورودی خراسان رضوی سه میلیون و ۸۷۳ هزار و ۱۴ دستگاه خودروی سبک وارد این استان شدند که این رقم امسال دو میلیون و ۴۰۶ هزار و ۷۹۶ دستگاه بود که نشانگر کاهش ۳۸ درصدی است. 

به مشهد مقدس سفر نکنید
درحالی‌که بسیاری از مدیران مراکز اقامتی و هم‌چنین دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری چشم‌انتظار رسیدن فصل تابستان برای رونق مجدد صنعت گردشگری بودند اما متأسفانه بار دیگر با شدت گرفتن آمار مبتلایان به کرونا آمار گردشگری رو به کاهش نهاده و حتی برخی از مسئولان این استان از مردم می‌خواهند که به این استان سفر نکنند.

هم‌زمان با میلاد فرخنده امام هشتم شیعیان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی طی اطلاعیه‌ای از مردم کشور خواست تا برنامه سفر خود به مشهد را به زمان دیگری موکول کنند زیرا نگران جان آن‌ها هستیم.

حسن جعفری افزود: هم اکنون از مجموع ۲۹ شهرستان استان خراسان رضوی دو شهرستان در وضعیت قرمز، هشت شهرستان در وضعیت زرد، ۱۱ شهرستان در وضعیت نارنجی و هشت  شهرستان نیز در وضعیت سفید قرار دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با اشاره به این‌که وضعیت هشدار در خصوص کرونا در استان خراسان رضوی نزدیک به قرمز است، گفت: از مجموع سه بیمارستان که از ابتدای شیوع کرونا به بستری افراد مبتلابه کرونا اختصاص‌یافته بود یک بیمارستان به دلیل کاهش افراد مبتلابه فعالیت عادی خود بازگشت ولی به خاطر شیوع دوباره بیماری و مراجعه تعداد زیاد بیماران از ابتدای ماه جاری، این بیمارستان در حال تجهیز و آماده شدن برای بستری کردن دوباره بیماران کرونایی است.

کد خبر: ۲۷٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha