۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
ضرورت توسعه سامانه‌های هشدار سیل نسل چهارم در کشور
رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو تاکید کرد

ضرورت توسعه سامانه‌های هشدار سیل نسل چهارم در کشور

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در پنل تخصصی هشتمین کنفرانس جامع مدیریت بحران و HSE، بر ضرورت توسعه سامانه‌های هشدار سیل نسل چهارم در کشور تاکید کرد.

به گزارش بازار، هشتمین کنفرانس جامع مدیریت بحران و HSE با رویکرد برنامه ریزی و طرح ریزی مدیریت شرایط اضطراری و سامانه فرماندهی حوادث با مشارکت پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور و دیگر نهادهای حاکمیتی و مراکز پژوهشی از روز شنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ به مدت سه روز در محل دانشگاه تهران شروع به کار کرد.

در پنل تخصصی روز اول که با موضوع مدیریت بحران و شرایط اضطراری برگزار شد، مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به معرفی سامانه‌های هشدار سیل از نوع نسل چهارم و ضرورت راه اندازی این سامانه در سطح کشور پرداخت.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در خصوص طراحی سامانه مذکور ضمن معرفی سامانه‌های نسل دوم و سوم هشدار سیل، به طراحی و پیاده سازی سامانه هشدار سیل نسل چهارم به‌صورت عملیاتی در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اشاره کرد و گفت: این سامانه در مرحله ارزیابی فنی و عملکرد توسط سازمان هواشناسی جهانی موسوم به WMO است که پس از تایید توسط این سازمان جهت راه اندازی به سایر سازمان‌ها و سرویس‌های هواشناسی عضو WMO توصیه و ارائه خواهد شد.

وی در خصوص کارکرد این سامانه اظهار کرد: در این سامانه داده‌های ماهواره‌ای، خروجی مدل‌های پیش بینی عددی، مشخصات فیزیوگرافی حوضه‌های آبریز، مشخصات پوشش زمین، رطوبت خاک و... جفت شده و در نهایت براساس مدل‌های هیدرولیکی و هیدرولوژی، مقدار روان آب را در نقاط کنترل مشخص برای ۱۲۰ ساعت آینده پیش بینی می‌کند.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ادامه‌داد: این سامانه را در فاز یک برای ۱۲ حوزه اصلی کشور و ۵۵۰ نقطه کنترلی که توسط وزارت نیرو به سازمان هواشناسی کشور اعلام شده، طراحی شده‌است و در حال حاضر در مرکز پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور به‌صورت عملیاتی به‌عنوان ابزار کمک تصمیم‌ساز در حال استفاده‌است.

وی افزود: سامانه‌های هشدار سیل پیش از این توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور برای کلان‌شهر تهران و به سفارش سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران طراحی و توسعه داده‌شده‌است.

رهنما همچنین ادامه‌داد: سابقه طراحی و راه اندازی سامانه‌های هشدار سیل در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به دهه هشتاد شمسی بر می‌گردد که برای وزارت نیرو در حوضه‌های آبریز کرخه، کارون، دز، قمرود، شمیل و نیان و... به‌صورت عملیاتی پیاده سازی شده‌است.

کد خبر: ۲۷۴٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha