۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
دلایل مثبت های خفیف و کم رمق بورس؛ وضعیت همچنان مقطعی است
بازار گزارش می دهد؛

دلایل مثبت های خفیف و کم رمق بورس؛ وضعیت همچنان مقطعی است

دلایل مثبت های خفیف و کم رمق بورس را می توان در ادامه خروج پول از بورس و بازار سهام و همچنین انتقال نقدینگی به بازار اوراق و بازار پول دانست، اما این روند هم مقطعی است.

بازار؛ گروه بورس: دولت از ابتدای سال اوراق نقدی خودش را با نرخ حدود ۲۵ تا ۲۶ درصد منتشر کرده است. حالا تامین سرمایه‌هایی که این اوراق را خریداری کرده‌اند به مشکل خورده‌اند چون این نرخ برای هیچ کس جذاب نیست. صندوق‌های درآمد ثابت هم در حال از دست دادن منابع هستند به همین دلیل در حال حاضر تقاضا برای خرید ندارند. بانک‌ها و بیمه‌ها هم عمدتا از وزارت اقتصاد اوراق را می‌خرند. در نتیجه اوراق موجود فعلی و انتشاری آتی با مشکل خریدار مواجه است.

پویان مظفری معتقد است که شرایط اقتصادی در ایران بسیار انقباضی است، به همین بازار سرمایه هم تحت تاثیر این سیاست قرار گرفته، با این حال می توان پیش بینی کرد که بازار سهام ایران تا یک سال آینده بازدهی بیشتر از صندوق های درآمد ثابت خواهد داشت

دولت از الان تا انتهای سال حداکثر ۸۰ همت پول نیاز دارد تا سال را تمام کند و این پول را بالاخره می‌توان از جایی جور کرد. اما با توجه به چشم انداز کسری بودجه سنگین سال آتی که در حدود ۵۰۰ همت با فرض تحقیق درآمد نفتی برآورد می‌شود، بایستی گفت بزرگترین بازنده ی گواهی سپرده ۳۰ درصد در وهله اول دولت و در وهله دوم خریداران اوراق دولتی از ابتدای سال تاکنون هستند.

پویان مظفری با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی در ایران بسیار انقباضی است، گفت: به همین دلیل بازار سرمایه هم تحت تاثیر این سیاست قرار گرفته، با این حال می توان پیش بینی کرد که بازار سهام ایران تا یک سال آینده بازدهی بیشتر از صندوق های درآمد ثابت خواهد داشت.
او با تاکید بر اینکه هیچ بازاری در دراز مدت رقیب بازار سهام نیست، افزود: در حال حاضر تنها رقیب این بازار می تواند سپرده های ۳۰ درصدی باشد. بنابراین بسیاری از سرمایه گذاران به سمت ترکیبی از پرتفوهای با پی بر یی ۵ رفته اند.
او با بیان اینکه در چند وقت اخیر شاهد رشد بیت کوین ها هستیم که تحت تاثیر سیاست های اقتصادی نیست، بلکه تحت تاثیر ای تی اف ها هستند، گفت: در موقعیت کنونی ای تی اف های ارز دیجیتال روزانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار خرید بیت کوین می کنند که ده برابر میزان بیت کوینی است که به صورت روزانه ماین می شود. اما به طور قطع این روند ادامه دار نخواهد بود و ای تی اف ها خرید خود را به تعداد بیت کوین های در حال ماین کاهش می دهند و این حرکت صعودی که در قیمت ارزهای دیجیتال رخ داده موقت خواهد بود. بنابراین جریان پول به سمت بازار سهام تقویت خواهد شد.
در حال حاضر از نظر وضعیت صورت سود و زیانی شرایط شرکت ها بدتر شده و تحت تاثیر سیاست‌های مالی، مدام هزینه‌های شرکت‌ها افزایش پیدا و درآمدهایشان کمتر شده است و در نهایت حاشیه سود آنها افت داشته است. در حالی که کنترل شدید دلار با انواع ابزارها باعث شده که این ارز و سایر ارزها نسبت به بسیاری از کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی ارزان به نظر برسند. در واقع مشاهده میدانی نشان می‌دهد نرخ بسیاری از کالاهای مصرفی با نرخ دلار بالاتری قیمت می‌خورد.

دلایل مثبت های خفیف بورس
با خبر توقف عرضه‌های اولیه و همچنین عدم الزام بازارگردان‌ها به فروش، بورس خوی منفی خودش را کنار گذاشت و یک مثبت خفیف تجربه کرد. اما ارزش معاملات بسیار پایین و نگران‌کننده است و به زحمت به ۳۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. بورس فعلا در شرایط اشباع فروش قرار دارد و حتی کوچکترین میل به خریدی می‌تواند شرایط منفی را مثبت کند.

به گفته مجتبی سلطانی در برخی از نمادها همچنان فشار فروش رو به کاهش است، از طرف دیگر با وجود اینکه ارزش معاملات در بازار سرمایه به شدت افت داشته با این حال خروج پول از بازار سهام و همچنین صندوق های درآمد ثابت وجود دارد

مجتبی سلطانی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نمادهای پروژه محور در صدر نمادها با ریزش بالا قرار دارند، گفت: پس از ریزش های چند وقت اخیر ارزش دلار بورس افت قابل توجهی داشته و به ۱۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

او با تاکید بر اینکه در برخی از نمادها همچنان فشار فروش رو به کاهش است، تصریح کرد: از طرف دیگر با وجود اینکه ارزش معاملات در بازار سرمایه به شدت افت داشته با این حال خروج پول از بازار سهام و همچنین صندوق های درآمد ثابت وجود دارد.
بسیاری از تکنیکالیست‌ها معتقدند فارغ از تحولات بنیادی، بازار در نقاطی قرار گرفته که همیشه در چنین نقاط یک برگشت حتی موقت را شاهد بوده ایم، از همین رو بسیاری از چارتیست‌ها به دنبال بهانه‌ای برای برگشت بازار و شناسایی نقطه عطفی روی نمودار شاخص کل هستند.
به گزارش بازار، بسیار از سیاست ها ناکارآمد شده اند برای نمونه نرخ بهره بی‌اثر در جریان نقدینگی بی اثر شده است همانگونه که می‌دانید استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک اثربخشی آن را از بین می‌برد. سیاست انقباض پولی نیز دقیقا چنین کارکردی دارد. اگر منشا عفونت یا تورم از بین نرود یا کنترل نشود، تداوم سیاست انقباضی اتفاقا اثر برعکس برجای می‌گذارد.

در ماه های گذشته نمادهای پروژه محور که مبتنی بر جریان پول و بازیگر محوری هستند بیشترین رشد و توجه را داشتند. به نظر می‌رسد تا زمانی که اقبال نسبی به بازار برنگردد وضعیت همین باشد اما اگر کمی حال و احوال بورس بهتر شود احتمالا نمادهای کوچک که الان پی بر ای بسیار پایینی دارند

تقریبا بعد از یکسال سیاست انقباضی شدید که خودش در پی یک سیاست انقباضی بلندمدت‌تر بود، بانک مرکزی در یک اقدام شوک محور نرخ بهره ی رسمی را به بالای ۳۰ درصد آورد. بسیاری بر این باور هستند با توجه به درمان نشدن منشا تورم و همچنین ناترازی سیستم بانکی این حرکت نتیجه عکس خواهد داشت و موجب تورم بیشتر توام با رکود و نایابی خواهد شد. البته این اثر برعکس برای میان مدت پیش‌بینی می‌شد اما داغ شدن مجدد نرخ ارز نشان می‌دهد شاید حتی آنتی بیوتیک نرخ بهره در کوتاه مدت نیز اثر خودش را از دست داده باشد.

در ماه های گذشته نمادهای پروژه محور که مبتنی بر جریان پول و بازیگر محوری هستند بیشترین رشد و توجه را داشتند. به نظر می‌رسد تا زمانی که اقبال نسبی به بازار برنگردد وضعیت همین باشد اما اگر کمی حال و احوال بورس بهتر شود احتمالا نمادهای کوچک که الان پی بر ای بسیار پایینی دارند، عملکرد بهتری داشته باشند.

کد خبر: ۲۷۴٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha