۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
آیا بررسی وایت پیپر بیت کوین می تواند به سرمایه گذاران کمک کند؟

آیا بررسی وایت پیپر بیت کوین می تواند به سرمایه گذاران کمک کند؟

وایت پیپر بیت کوین از سال ۲۰۰۸ میلادی و با انتشار در وب‌سایت «Metzdowd.com» در دسترس عموم قرار گرفت.

به گزارش بازار، وایت پیپر بیت کوین از سال ۲۰۰۸ میلادی و با انتشار در وب‌سایت «Metzdowd.com» در دسترس عموم قرار گرفت. باید بدانید که وایت پیپر، به سندی گفته می‌شود که در رابطه با عرضه یک ارز دیجیتال و یا یک محصول فناوری محور منتشر می‌گردد و محتوای این‌گونه اسناد، کاملاً تخصصی خواهد بود؛ بنابراین افراد متخصص و شرکت‌های معتبر و فعال، با مطالعه این سفید نامه‌ها برای سرمایه‌گذاری روی محصول یا ارز دیجیتال موردنظر، اقدام خواهند کرد.

خالق ناشناس بیت کوین (که به نام ساتوشی ناکاموتو معروف است)، ۳ ماه پیش از عرضه این رمزارز، با انتشار یک محتوای رسمی، عنوان داشت که: «هم‌کنون در حال کار روی سیستم دیجیتال پرداخت هستم که برای معاملات، احتیاجی به‌طرف سوم معتمد وجود ندارد و کاملاً همتا به همتا عمل می‌کند». همین مقاله که به نام وایت پیپر بیت کوین شناخته می‌شود، بعدها به‌عنوان یک رفرنس رسمی برای معرفی رمزارز مذکور و شبکه بلاک‌چین بستر، موردنظر کارشناسان و توسعه‌دهندگان قرار گرفت.

وایت پیپر چیست؟

وایت پیپر (White Paper) در حقیقت نوعی مقاله معتبر، ساختارمند و ویژه است که طرح مسئله‌ای را عنوان نموده و به آن مسئله پاسخ می‌دهد. این دست از مقالات، همچنین می‌توانند اطلاعات کاملی را در رابطه با یک محصول یا یک سیستم بیان کنند؛ به‌عنوان‌مثال وایت پیپر بیت کوین، به خوبی در رابطه با سیستم عملکرد این رمزارز، مطالب مفیدی را شرح می‌دهد. غالباً استارتاپ‌های فناوری محور، با انتشار وایت پیپرها سعی دارند که تمامی جزئیات محصول خود را به‌طور کامل تشریح کنند. این‌گونه مقالات که عمدتاً در یک وبلاگ، سایت یا ebook منتشر می‌شوند، کاملاً فنی و تخصصی هستند و بر اساس آن، کارشناسان تصمیم می‌گیرند که روی محصول یا رمزارز موردنظر سرمایه‌گذاری کنند یا خیر.

مفاد مقاله وایت پیپر بیت کوین

درون مقاله وایت پیپر بیت کوین، مسائل مختلفی در قالب چندین سرتیتر طرح‌شده و به آن‌ها پاسخ‌داده‌شده است. البته با مطالعه این مقاله، بیشتر به نوع عملکرد سیستم کارکرد رمزارز BTC برمی‌خوریم. تیترهای موجود در وایت پیپر رمزارز بیت کوین، عبارت است از:

  • مقدمه
  • تراکنش‌ها
  • سرور برچسب زمان‌دار
  • اثبات انجام کار
  • شبکه
  • انگیزه
  • بازیابی فضای ذخیره‌سازی اطلاعات
  • درخت مرکل
  • تأیید اعتبار پرداخت‌ها به شکل ساده‌شده
  • ترکیب و تقسیم کوین‌ها
  • حریم خصوصی
  • محاسبات
  • بخش نتیجه‌گیری.

سفید نامه بیت کوین همواره به‌عنوان مرجع مهمی برای شناخت هرچه بیشتر این رمزارز و چگونگی توسعه آن، در نظر گرفته می‌شود. در ادامه به بررسی برخی از سر تیترهای مذکور خواهیم پرداخت.

وایت پیپر بیت کوین

مقدمه وایت پیپر بیت کوین

در ابتدای این مقاله، خالق بیت کوین به ضعف‌های مکانیزم فعلی می‌پردازد. سپس وی اشاره می‌کند که به‌عنوان جایگزینی برای اعتماد به یک واسطه سوم (برای معاملات)، از کدگذاری‌های قدرتمندی استفاده می‌شود تا افراد بتوانند بدون واسطه و به‌صورت همتا به همتا، به معامله بپردازند؛ همچنین ناکاموتو ابراز می‌دارد که با بهره‌گیری از تگ‌های زمانی، امکان خرج نمودن btc فراهم خواهد بود. در این مقاله، به این موضوع نیز اشاره‌شده است که به‌واسطه پردازنده‌ها، تا هنگامی‌که تمامی نودهای شبکه به‌طور کاملاً صادقانه و بدون جعل کار کنند، شبکه و کلیه معاملات از امنیت کامل بهره می‌برند.

تراکنش‌های BTC

در این بخش وایت پیپر بیت کوین آمده است که برای جلوگیری از ۲ بار خرج شدن بیت کوین، معامله‌کنندگان به اطلاعات شفاف قبلی نیاز خواهند داشت؛ بنابراین هر یک از انتقال‌دهندگان BTC، باید با کلید خصوصی خودشان، تراکنش‌های قبلی را تأیید کنند و نفر بعدی دریافت‌کننده نیز باید به اطلاعات عمومی دسترسی داشته باشد. لازم به ذکر است که افراد می‌توانند درستی تراکنش‌ها را با امضاهای الکترونیک دارندگان قبلی رمزارز مربوطه، آنالیز کنند. دریافت‌کنندگان این رمزارز، نیاز به یک اثبات جمعی دارند تا از طریق آن‌ها، تمامی تراکنش‌های پیشین تأیید گردد. به‌منظور آن‌که به‌طرف سوم معتمد نیازی نباشد، کلیه معاملات قبلی باید به‌طور عمومی اعلام شوند.

وایت پیپر بیت کوین

مبحث اثبات انجام کار در وایت پیپر بیت کوین

جهت به‌کارگیری برچسب زمان‌دار، از یک مکانیزم با عنوان «سیستم گواه اثبات انجام کار» استفاده می‌شود. سیستم اثبات کار، همواره به دنبال یک عدد خواهد بود که مطابق الگوریتم هش بیت کوین (SHA-۲۵۶) قابل‌دسترسی است. عدد موردنظر با چندین صفر شروع خواهد شد و به هراندازه که تعداد صفرهای قبل از اولین عدد بیشتر باشد، به توان پردازشی قدرتمندتری برای دستیابی به آن احتیاج خواهیم داشت.

همچنین در سیستم اثبات کار، به متغیر عدد نانس احتیاج داریم تا در کنار سایر داده‌ها نظیر هش بلاک و سابقه‌های پیشین تراکنش‌ها، قرار بگیرد؛ درواقع بر همین اساس، هش‌های جدیدی تولید می‌گردد. هنگامی‌که به عدد هش موردنظر بلاک‌چین دست پیدا کنیم، توان پردازشی لازم برای تغییر دادن اطلاعات بلاک به وجود می‌آید. چنانچه فردی در نظر داشته باشد که اطلاعات یک بلاک را تغییر دهد، باید یک توان پردازشی برابر با آن بلاک در بلاک‌چین، در اختیار داشته باشد؛ بدین معنی که باید بتواند تمامی داده‌های قبلی مربوط به آن بلاک (کلیه سوابق و تراکنش‌ها) را، کاملاً تغییر دهد. اصولاً جعل و کپی در معاملات بیت کوین بسیار سخت خواهد بود و به این مسئله نیز در وایت پیپر بیت کوین اشاره‌شده است.

تأیید اعتبار پرداخت‌ها؛ بدون راه‌اندازی نود کامل

جهت ایجاد یک نود کامل برای تأیید تمامی تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید، با فرآیند بسیار سخت، زمان‌بر و پرهزینه‌ای روبه‌رو خواهیم بود. البته ناکاموتو به حل این مسئله نیز فکر کرده است و در این بخش از وایت پیپر رمزارز بیت کوین، توضیح می‌دهد که: «تأیید تراکنش بدون نیاز به راه‌اندازی یک نود کامل، ممکن خواهد بود؛ بنابراین تنها نیاز است که تریدر، یک کپی از هدرهای بلاک‌های طولانی‌ترین زنجیره مورد تأیید را در اختیار داشته باشد». در پی این مکانیزم، فرد می‌تواند از امن بودن تراکنش‌های خود اطمینان حاصل نماید، بدون آن‌که به پروسه پرهزینه ماین کردن بیت کوین، ورود کند.

محاسبات

در زیر عنوان مربوط به محاسبات وایت پیپر BTC، خالق این رمزارز به معادلات و محاسبات پیچیده ریاضی اشاره می‌کند. وی می‌گوید که با توجه به ساختار پیچیده ریاضی این شبکه، حتی تمامی جاعلان و هکرها نیز برای دریافت پاداش، نیاز به انجام اقدامات صادقانه خواهند داشت. ناکاموتو با ارائه دلایل قاطع، عنوان می‌کند که یک هکر می‌تواند نهایتاً یکی از تراکنش‌های خود را دستخوش تغییر نماید تا تنها این فرصت را داشته باشد که مقدار معینی از رمزارز BTC خود را پس بگیرد.

آیا بررسی وایت پیپر بیت کوین می تواند به سرمایه گذاران کمک کند؟

وایت پیپر بیت کوین؛ مهم‌ترین مرجع برای توسعه رمزارز BTC

مقاله وایت پیپر رمزارز بیت کوین از همان روز قرارگیری در دسترس عموم، به‌عنوان یک نقشه راه معتبر برای سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان در نظر گرفته‌شده است؛ همچنین تولیدکنندگان اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌های ماینر نیز، همواره از این مقاله برای گسترش کار خود و تعیین مکانیزم‌ها بهره می‌گیرند. لازم به ذکر است که اگرچه کلیه متخصصان، سرمایه‌گذاران، تریدرها و توسعه‌دهندگان باید وایت پیپر BTC را موردمطالعه قرار دهند، اما توصیه می‌شود که افراد بدون گذراندن دوره‌های تخصصی دانش‌افزایی، به‌هیچ‌عنوان گام در مسیر دنیای پیچیده معاملات بیت کوین و دیگر رمزارزها نگذارند.

کد خبر: ۲۷۴٬۰۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha