۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کاهش ۵۰ درصدی انرژی در ساختمان با بتن سبک| بی رغبتی دولت و شهرداری در مقررات ملی ساختمان
عضو هیات مدیره انجمن بتن سبک در پاسخ به بازار مطرح کرد

کاهش ۵۰ درصدی انرژی در ساختمان با بتن سبک| بی رغبتی دولت و شهرداری در مقررات ملی ساختمان

صومی، عضو هیات مدیره انجمن بتن سبک اتوکلاو با اشاره به اینکه مصرف انرژی در ساختمان ها با بتن سبک «اتوکلاو» ۵۰ درصد کاهش می یابد گفت: بلوک سبک «اتوکلاو» توان قدرتی ۴ ساعت در برابر آتش دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بتن اتوکلاو شده AAC یک نوع بتن سبک است که به وسیله فرآیند اتوکلاو تولید می‌شود. این بتن دارای مزایای فراوانی است که در موارد مختلفی مانند ساختمان‌سازی و عمران به کار می‌رود.

بتن اتوکلاو شده به علت خواص منحصر به فرد خود مورد توجه مهندسان و سازندگان قرار گرفته است. این بتن دارای وزن سبک، عمبکرد حرارتی و عایق مناسب، مقاومت در برابر بارهای سنگین و مقاومت در برابر حریق است.

استفاده از بتن اتوکلاو شده در دیوارهای جداکننده، منجر به ساختاری مقاوم، عایق صوتی و عایق حرارتی برای ساختمان می‌شود

استفاده از بتن اتوکلاو شده در دیوارهای جداکننده، منجر به ساختاری مقاوم، عایق صوتی و عایق حرارتی برای ساختمان می‌شود. کارشناسان بر این باور هستند که با وزن سبک و قابلیت ساختاری بالا، بتن اتوکلاو شده می‌تواند برای ساخت سقف‌های سبک استفاده شود و به همین دلیل برای پروژه‌های ساختمانی و صنعتی بسیار مناسب است.

بتن اتوکلاو شده به دلیل حاوی حباب‌های هوا در ساختار خود، وزنی بسیار سبک دارد. این ویژگی باعث می‌شود که استفاده از این نوع بتن، در کاهش وزن سازه‌ها و توزیع بارها در ساختمان مؤثر باشد. از آنجا که اجزای تشکیل دهنده بتن هوادار اتوکلاوشده را مواد طبیعی معدنی تشکیل می دهند، نه تنها آتش زا نیست بلکه نسبت به دیگر مصالح ساختمانی مقاومت بیشتری در برابر آتش دارند.

قبل از زلزله منجیل در کشور، آیین نامه های خاصی در کشور برای پروژه های عمرانی چه در بخش مسکن شهری و چه روستایی وجود نداشت

«صمد صومی» عضو هیات مدیره انجمن بتن سبک اتوکلاو با اشاره به اینکه بتن اتوکلاو دارای وزن سبک، عمبکرد حرارتی و عایق مناسب، مقاومت در برابر بارهای سنگین و مقاومت در برابر حریق است گفت: قبل از زلزله منجیل در کشور، آیین نامه های خاصی در کشور برای پروژه های عمرانی چه در بخش مسکن شهری و چه روستایی وجود نداشت که بتواند ساختمان های مقاوم در برابر زلزله و دیگر موارد از جمله هدر رفت انرژی و آتش سوزی و صوت داشته باشد.

در اوایل دهه ۹۰ متاسفانه نه شهرداری ها، نه وزارت راه و شهرسازی و نه سازمان های نظام مهندسی ساختمان هیچ گونه کمکی در مورد اینکه مقررات ملی ساختمان به نحو احسن قابل اجرا شود چنین رغبتی دیده نشد

وی افزود: بعد از زلزله منجیل آئین نامه ۲۸۰۰ که ویرایش نخست آن انجام شد و در پی آن سازمان های نظام مهندسی ساختمان تشکیل و مقررات ملی ساختمان تدوین شد. همین الان که اینجا هستیم و حتی اوایل دهه ۹۰ به حد کافی آئین نامه و مقررات ملی ساختمان داشتیم اما در اجرا متاسفانه نه شهرداری ها، نه وزارت راه و شهرسازی و نه سازمان های نظام مهندسی ساختمان هیچ گونه کمکی در مورد اینکه مقررات ملی ساختمان به نحو احسن قابل اجرا شود چنین رغبتی دیده نشد.

صومی ادامه داد: قبل از زلزله سر پل ذهاب، انجمن بتن سبک اتوکلاو (ACC) ایران حرکتهای علمی خوبی برای بهبود ساختمان سازی در کشور انجام داده است که منجر به اتفاقات و ضابطه های خوبی ۳۲۶ و ۷۳۲ شد. باید به سازمان های مرتبط مثل وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و نظام مهندسی و شهرداری ها فشار وارد کنیم تا مقررات ملی ساختمان را در حداقل ها اجرا کنند.

عضو هیات مدیره انجمن بتن سبک اتوکلاو گفت: اگر این موارد رخ دهد مطمئن باشید ما در زلزله، مصرف انرژی و حتی مصرف بهینه سیمان به مشکل نخواهیم خورد. اما اگر رغبتی در این اقدامات نباشد متاسفانه به آن موفقیت هایی که مد نظر است نخواهیم رسید.

دولت بخشنامه ای صادر کرده است که مصرف انرژی در ساختمان ها کلاس بندی شود

وی با یادآوری اینکه باید به سمت کلاس بندی ساختمان ها را عملی کنیم ادامه داد: دولت بخشنامه ای صادر کرده است که مصرف انرژی در ساختمان ها کلاس بندی شود. به عنوان مثال اعلام کرده است که از سال ۱۴۰۲ عملیاتی خواهد شد. دولت آن بخشی را که به مردم هزینه وارد و تحمیل می کند آن بخش را عملیاتی می کند و آن بخشی که سازندگان، نظام مهندسی ساختمان، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها را موظف می کند به آئین نامه ای پیوند می دهد که تاکنون نتوانسته آن را مصوب کند. یعنی بخش هزینه را به مردم تحمیل می کند اما بخش استانداردها را نمی تواند به سازمان ها و نهادها تحمیل کند.

صومی خاطر نشان کرد: درخواست ما این است که در کشور وقتی مصالح ساختمانی نوین تولید می شود از آن حمایت شود. چرا که با استفاده از محصول بتن سبک اتوکلاو شده در ساختمان سازی و در دیوارها تا ۵۰ درصد مصرف انرژی در ساختمان ها کاهش یابد.

تولید بتن سبک اتوکلاو شده در سال ۴ میلیون متر مکعب است که اگر رغبت و تقاضایی برای آن باشد می توان این میزان تولید را به ۲ برابر افزایش داد

عضو هیات مدیره انجمن بتن سبک اتوکلاو در پاسخ به این پرسش که میزان تولید بتن سبک اتوکلاو شده در کشور چقدر است؟ و با چه چالشی مواجه هستید؟ گفت: تولید بتن سبک اتوکلاو شده در سال ۴ میلیون متر مکعب است که اگر رغبت و تقاضایی برای آن باشد می توان این میزان تولید را به ۲ برابر افزایش داد. کشورهای در حال توسعه ۱۰۰ کارخانه تولید بتن سبک اتوکلاو شده دارند اما در ایران که سابقه تاریخی بالا تنها ۲۲ کارخانه دارد که ۱۹ کارخانه و با یک شیفت کاری فعال دارد.

وی افزود: چالش اساسی این کارخانه ها، حمایت دولت و فشار آوردن به سازمان های نظام مهندسی ساختمان و شهرداری ها برای احداث ساختمان ها مطابق مقررات ملی ساختمان است. از لحاظ سازه ای و از لحاظ مصرف انرژی و آلودگی صوتی کلاس بندی کند.

تمام مباحث مقررات ملی ساختمان لازم الاجرا هستند. به عنوان مثال مبحث ۳ و ۱۸ نیز که به موضوع آتش سوزی اشاره دارد با محصول بتن سبک اتوکلاو شده که توان قدرتی ۴ ساعت در برابر آتش دارد می تواند بسیار موثر باشد

صومی ادامه داد: تمام مباحث مقررات ملی ساختمان لازم الاجرا هستند. به عنوان مثال مبحث ۳ و ۱۸ نیز که به موضوع آتش سوزی اشاره دارد با محصول بتن سبک اتوکلاو شده که توان قدرتی ۴ ساعت در برابر آتش دارد می تواند بسیار موثر باشد.

صومی با یادآوری کلاس‌بندی مصرف انرژی ساختمان‌ها توسط دولت، اظهار کرد: در این زمینه هم از اجرای آیین‌نامه‌ها خبری نیست. خواسته ما هم این نیست که پیمان‌کاران ملزم یا مجبور به اجرای پروتکل خاصی شوند؛ اما از دولت و افکار عمومی خواسته می‌شود که مباحث ۱۹، ۱۸ و ۳ ساختمان‌سازی را خودخواسته اجرا کنند و این آگاهی ایجاد شود که در ایران ۲۲ کارخانه سالانه چهار میلیون مترمکعب مصالح نوین تولید می‌کنند و ظرفیت افزایش دو برابری آن را دارند. موضوعی که درنهایت منجر به صرفه‌جویی ۵۰ درصدی دیواره‌ها (۱۷.۵ درصد در مجموع ساختمان) می‌شود. 

او این پرسش را مطرح کرد که تا چه زمانی باید با هر زلزله و آتش‌سوزی اتفاقات ناگوار رخ دهد و خسارت‌های مالی و جانی گریبان‌گیر مردم و کشور شود؟

به عقیده وی، ایران از لحاظ منابع انرژی و برخی از مصالح ساختمانی با مشکل مواجه است؛ اگر مقررات ملی ساختمان در حداقل‌ها اجرا شود، کشور در مصرف انرژی، سیمان و سایر مصالح هم با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم نمی‌کند. ازجمله آنکه روش‌های فعلی الگوی مصرف انرژی پاسخ‌گو نیست و بیشتر شبیه اداره کشور با تعارف و رانت است. 

کد خبر: ۲۷۳٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha