۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
نیاز به تعامل بین خودروساز، روغن‌ساز و موتورساز داریم| کیفیت سوخت ما مناسب روغن موتورهای خارجی نیست
کارشناس صنعت خودرو:

نیاز به تعامل بین خودروساز، روغن‌ساز و موتورساز داریم| کیفیت سوخت ما مناسب روغن موتورهای خارجی نیست

سلطانی کارشناس صنعت خودرو گفت:بسیاری از روغن های خارجی(با فرض اصل بودنشان) مناسب و سازگار با بنزین ما نیست. چراکه به جز چند کلان شهر، سوختی که در کشور عرضه می شود عمدتا یورو ۲ است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: رضا سلطانی، کارشناس صنعت خودرو در میزگرد «بررسی صنعت روانکار و بازار روغن موتور در ایران و منطقه» اظهار کرد: روانکارهایی که تولید می‌شوند، وظیفه اصلی آنها روغن کاری قطعاتی است که در برابر هم و نسبت به هم درحال حرکت هستند که البته وظایف دیگری مثل خنک‌کاری، کاهش ارتعاشات و سروصدا هم دارند.

وی افزود: در سیستم موتور احتراق داخلی اگر بخواهیم به وظایف اصلی روغن به‌خوبی برسیم، نیاز به تعامل بین خودروساز، روغن‌ساز و موتورساز داریم.

سلطانی با بیان اینکه در صنعت خودروسازی به روغن به عنوان یک قطعه نگاه می شود، گفت: موتور دارای قطعات مختلفی است و باید به روغن هم به عنوان قطعه ای نگاه کرد که آزمون‌ها، شبیه سازی‌ها و فرآیندهایی که نیاز هست یک روغن از جانب یک خودروساز و موتورساز مورد تأیید قرار بگیرد، باید طی شود.

روغن ۵w۲۰ نیاز داخلی روز خودروی کشور را تأمین می‌کند

این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: شرکت‌های خودروسازی من‌جمله ایران خودرو برای به‌روز شدن در بازار نیاز به موتورهایی دارند که تکنولوژی به‌روزی داشته باشند و با افزایش توان و گشتاور این موتورها، نیاز است که قطعات و من‌جمله روغن به‌روز شوند.

وی افزود: یکی از الزامات پیش رو، کاهش مصرف سوخت در موتورهای تولید داخل است که یکی از مسائل تأثیرگذار در کاهش مصرف سوخت، همین روغن موتور است؛ در پروژه اخیر EF۷ پلاس یا پروژه سه سیلندر، برای کاهش مصرف سوخت نیاز داشتیم که روغن ۰W۲۰ استفاده شود که این نوع روغن نسبت به نرم روغن‌های دربازار، دارای گران‌روی کمتری و عملکرد مناسب‌تری به لحاظ مصرف سوخت است که به این سمت رفتیم.

یکی از کارهای خوبی که با شرکت نفت سپاهان انجام شد، این بود که روغن ۵w۲۰ با سطح کیفیت بالا تولید شده که نیاز داخلی روز خودروی کشور را تأمین می‌کند

سلطانی با بیان اینکه «نیاز به تعامل با شرکت‌های روغن‌ساز داشتیم»، گفت: یکی از کارهای خوبی که با شرکت نفت سپاهان انجام شد، این بود که روغن ۵w۲۰ با سطح کیفیت بالا تولید شده که نیاز داخلی روز خودروی کشور را تأمین می‌کند.

وی افزود: روغن ۰۲۰ که به آن نیاز داشتیم تا پیش از این باید به صورت وارداتی تأمین می‌شد که با تولید روغن ۵W۲۰ با حفظ پارامترهای استانداردی که نیاز داریم، در هزینه‌ها بسیار صرفه‌جویی خواهد شد و استفاده از این نوع روغن به کاهش مصرف سوخت نیز کمک خواهد کرد.

او با بیان اینکه در تولیدات روغن موتور هم اکنون محصولاتی وجود دارد که نیاز خودروهای جدید داخلی و حتی وارداتی ها تامین می کند، در خصوص استفاده از روغن های خارجی در کشور گفت: بسیاری از روغن های خارجی(با فرض اصل بودن آنها) مناسب با سوخت ما نیست. چرا که سوختی که در کشور ما توزیع می شود عمدتا یورو ۲ است و تنها در کلان شهرهاست که سوخت مصرفی یورو ۴ است.

پیشنهاد درج روغن موتور مناسب هر خودرو در دفترچه آن

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: چندسالی است که تلاش می‌کنیم به خودروسازان داخلی القا کنیم که با همکاری شرکت‌های روغن‌ساز ایرانی که در توسعه روغن فعال هستند، اسم و برند روغن موتور تولید داخل که مناسب هر خودرو است، در دفترچه خودرو آورده شود و با پایش و انجام تست‌های تکمیلی، روغن موتور بهینه تولید داخل برای هر خودرو، در دفترچه آن به مصرف کننده پیشنهاد و معرفی شود که این کار توسط شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان با همکاری با شرکت های روغن‌ساز برتر دنیا در حال انجام است.

کد خبر: ۲۷۳٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha