۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
مناطق ویژه اقتصادی فرصتی تاثیرگذار برای توسعه زنجان| مصوبه ای که بعد از ۱۵ سال عملیاتی شد
بازار گزارش می‌دهد؛

مناطق ویژه اقتصادی فرصتی تاثیرگذار برای توسعه زنجان| مصوبه ای که بعد از ۱۵ سال عملیاتی شد

زنجان-ایجاد منطقه ویژه اقتصادی زنجان درحالی بعد از۱۵سال روند اجرایی با رویکرد توسعه محور دولت سیزدهم شتاب گرفته است که تحقق ساخت این منطقه می تواند سهم مهم وتاثیرگذاری درتوسعه پایدار استان داشته باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: ایجاد مناطق ویژه اقتصادی به عنوان راهکاری برای مقابله با رکود حاصل از جنگ جهانی دوم در بسیاری از کشورهای غربی مطرح می شود و بسیار بااهمیت هستند.

منطقه ویژه اقتصادی، محدوده ای محصور از لحاظ فیزیکی است که دارای مدیریت واحد و منحصر به فرد می باشد و قوانین کسب و کار و تجارت در منطقه ویژه اقتصادی با قوانین سرزمین اصلی متفاوت است و این مناطق در شهرستان هایی که دارای توان، استعداد و پتانسیل های لازم می باشند، راه اندازی می شوند.

هدف اصلی از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، به وجود آوردن پویایی اقتصادی و تجاری در یک منطقه است که با پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاران بخش خصوصی در منطقه صورت می پذیرد.

مناطق ویژه اقتصادی فرصتی تاثیرگذار برای توسعه زنجان| مصوبه ای که بعد از ۱۵ سال عملیاتی شد

با ایجاد مناطق ویژه اقتصادی، تولید و پردازش کالا در منطقه به صورت قابل ملاحظه ای بهبود پیدا می کند و افزایش صادرات غیر نفتی و صادرات کالاهای ساخته شده، پردازش شده یا تغییر داده شده در ایران نیز از اهداف مناطق ویژه اقتصادی می باشد.

ایجاد اشتغال مولد، جذب حداکثری سرمایه گذاری ها، افزایش رفاه عمومی ساکنین منطقه، کمک به ترانزیت و حمل و نقل بین المللی کالا از برنامه های مناطق ویژه اقتصادی هستند و خوشبختانه در استان هم به راه اندازی منطقه وِزه اقتصادی ویژه توجه شده است.

خوشبتانه طرح منطقه ویژه اقتصادی زنجان به مرحله انتخاب شرکت مجری رسیده و پیگیری‌ها برای تامین زیرساخت‌ها در این محدوده شکل جدی‌تری به خود گرفته است و اگر روند امور با سرعت بیشتری انجام شود، راه اندازی این منطقه ویژه در جذب سرمایه گذاران بسیار موثر خواهد بود.

مدیران دستگاه‌های اجرایی برای جذب سرمایه گذار طرح های مهم و پیشران استان تلاش کنند

استاندار زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی برای جذب سرمایه گذار طرح های مهم و پیشران استان تلاش کنند،گفت: برای جذب سرمایه گذاری در بخش های مختلف با جدیت تلاش می کنیم و همه توان خود را در این خصوص به کار می گیریم.

محسن افشارچی با بیان اینکه بیش از ۵۲ پروژه سرمایه گذاری در استان داریم که تامین نیازهای اولیه آنها مثل زمین و زیرساخت های مربوط به انرژی و مطالعات محیط زیستی باید با هم افزایی دستگاه ها در کوتاه‌ترین زمان انجام شود،افزود: یکی از زیرساختهای مهم برای رشد و پویایی اقتصاد در یک منطقه ایجاد مناطق خاص برای فعالیت های اقتصادی به دور از برخی محدودیت ها و قوانین دست و پا گیر و همراه با معافیت ها و برخی امتیازات اعطایی به فعالان در این مناطق است.

راه اندازی منطقه اقتصادی ویژه، اتفاقات مثبتی برای استان به دنبال دارد

وی بیان داشت: از جمله این زیرساخت ها منطقه ویژه اقتصادی است که می تواند چرخ های اقتصاد را به سرعت به گردش درآورد و موجب رشد اشتغال، سرمایه گذاری، صادرات و ارتقای دیگر بخش ها شود چراکه این مناطق از رعایت برخی قوانین و مقررات سختگیرانه اقتصادی معاف هستند و می توانند به سهولت نسبت به مبادلات تجاری کالا و حتی استفاده از فناوری های جدید اقدام کنند.

استاندار زنجان،با بیان اینکه در منطقه ویژه اقتصادی، قوانین کسب و کار و تجارت با سایر نقاط کشور متفاوت است،افزود: این مناطق در داخل مرزهای کشور واقع شده اند و هدف آنها شامل افزایش تراز تجاری، اشتغال، افزایش سرمایه گذاری، ایجاد شغل و مدیریت مؤثر است.

افشارچی با تاکید بر اینکه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی زنجان در مجمع تشخیص مصلحت نظام در اردیبهشت ۱۴۰۰ تصویب شد و زنجان پس از ۱۵ سال انتظار به جرگه استان‌های دارای منطقه ویژه اقتصادی پیوست،گفت: به زودی عملیات اجرایی این پروژه در استان آغاز شده و با راه اندازی این منطقه اقتصادی ویژه، اتفاقات مثبتی برای استان خواهد افتاد.

مناطق ویژه اقتصادی فرصتی تاثیرگذار برای توسعه زنجان| مصوبه ای که بعد از ۱۵ سال عملیاتی شد

حل مسائل اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی زنجان در حال پیگیری است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه حل مسائل اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی زنجان در حال پیگیری است و در این خصوص، همکاری و هم افزایی مناسبی در استان وجود دارد،بیان داشت: اجرای منطقه ویژه اقتصادی را می توان مرحله به مرحله پیش برد.

سید محمد شعاعی تاکید کرد: مرحله بندی طرح منوط به تعیین تکلیف محدوده های معدنی موجود در منطقه است که حل این موضوع هم در جریان است.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح ملاحظات محیط زیستی با جدیت و دقت مدنظر قرار دارد و در خصوص استقرار صنایع آلاینده و آب بر در آن محدودیت وجود دارد،گفت: موضوعات مربوط به تامین زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی از جمله دسترسی ریلی نیز مورد توجه است.

راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی با مزیت‌هایی که دارد، زمینه تولید کالاهای رقابتی و صادراتی را در استان فراهم می‌کند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان یاد آورشد: امیدواریم کارها به درستی پیش برود و شاهد پیامدهای مثبت منطقه ویژه اقتصادی در توسعه استان باشیم.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت منطقه ویژه اقتصادی زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه راه اندازی این منطقه ویژه با مزیت‌هایی که دارد، زمینه تولید کالاهای رقابتی و صادراتی را در استان فراهم می‌کند،تصریح کرد: مناطق ویژه اقتصادی چون از حقوق و عوارض گمرکی معاف هستند قیمت تولید کالاها در آنها مناسبتر است و معمولا قیمت تمام شده تولید در آنها ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به بیرون، پایینتر خواهد بود، از این رو تولیدات آنها امکان رقابت پذیری بیشتری دارد.

مهدی ثقفی بر لزوم ضرورت تقویت تولید کالاهای رقابتی و صادراتی تاکید کرد و بیان داشت: راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی، زمینه این موضوع را فراهم می کند و تاکنون چندین شرکت و واحد تولیدی از داخل و خارج استان متقاضی استقرار در منطقه ویژه اقتصادی زنجان شده اند و عملیات لکه گذاری برای استقرار صنایع با ملاحظات محیط زیستی در این محدوده در حال انجام است.

محدوده منطقه ویژه اقتصادی زنجان هزار و ۳۰۰ هکتار است

وی محدوده منطقه ویژه اقتصادی زنجان را هزار و ۳۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: عملیات احداث زیرساخت های آن در دستور کار قرار دارد و امیدواریم با گسترش صنایع در منطقه ویژه اقتصادی استان زنجان به یک توسعه صنعتی پایدار برسیم و پیگیری اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی زنجان با رویکرد تعامل و همدلی خوبی در استان دنبال می شود.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت منطقه ویژه اقتصادی زنجان،ادامه داد: با روحیه ای که در مدیران دستگاه های اجرایی استان ایجاد شده است، امیدواریم منطقه ویژه اقتصادی زنجان در زمان مقرر به سرانجام برسد.

ثقفی به انتخاب یک مشاور بومی از استان برای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: رویکرد ما در این خصوص استفاده از توان و ظرفیت داخل استان بوده است.

مناطق ویژه اقتصادی فرصتی تاثیرگذار برای توسعه زنجان| مصوبه ای که بعد از ۱۵ سال عملیاتی شد

اجرای فاز به فاز تامین زیرساخت ها در منطقه ویژه اقتصادی زنجان گزینه مناسبی برای به نتیجه رسیدن عملیات راه اندازی این منطقه در کوتاه‌ترین زمان است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان،در گفتگو با خبرنگار بازار،با بیان اینکه زنجان جاذبه‌های قابل توجهی برای سرمایه گذاری دارد، گفت: راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی این جاذبه‌ها را افزایش می‌دهد واجرای فاز به فاز تامین زیرساخت ها در منطقه ویژه اقتصادی زنجان گزینه مناسبی برای به نتیجه رسیدن عملیات راه اندازی این منطقه در کوتاه‌ترین زمان است.

جاذبه منطقه ویژه اقتصادی به واسطه امتیازات آن بیشتر از شهرک های صنعتی است

مصطفی الماسی ادامه داد: واگذاری های فاز به فاز زمین به صنایع متقاضی استقرار در منطقه ویژه، ‌ بخشی از منابع توسعه آن را فراهم می کند.

وی گفت: جاذبه منطقه ویژه اقتصادی به واسطه امتیازات آن بیشتر از شهرک های صنعتی است و راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی، جاذبه های سرمایه گذاری در استان زنجان را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

مناطق ویژه اقتصادی با توجه به اینکه از رعایت برخی قوانین و مقررات سختگیرانه اقتصادی معاف هستند و می توانند به سهولت نسبت به مبادلات تجاری کالا و حتی استفاده از فناوری های جدید اقدام کنند. می تواند چرخ های اقتصاد را به سرعت به گردش درآورد و باعث رشد اشتغال، سرمایه گذاری، صادرات و ارتقای دیگر بخش ها شود.

کد خبر: ۲۷۳٬۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha