۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
تقاضای جهانی برای نفت افزایش می‌یابد
در تلاش برای احیای ذخایر نفتی؛

تقاضای جهانی برای نفت افزایش می‌یابد

تحلیلگران بازار نفت باور دارند که فشار برای دوباره پر کردن ذخایر کاهش‌یافته نفت به‌ویژه از سوی چین، آمریکا و اروپا می‌تواند تقاضا و قیمت‌های جهانی را در ماه‌های آینده افزایش دهد.

به گزارش بازار، احیای ذخایر جهانی نفت که به دلیل اختلالات عرضه ناشی از تحریم‌های روسیه در اواسط سال ۲۰۲۲ و همچنین کاهش طولانی‌مدت تولید اوپک پلاس در بحبوحه تنش‌ها در خاورمیانه و اختلال خطوط اصلی کشتیرانی به‌شدت کاهش‌یافته، باوجود تاجرانی که قادر به توجیه هزینه‌های ذخیره‌سازی نفت نیستند با چالش مواجه شده است.

اختلال در حمل‌ونقل دریایی در دریای سرخ به دلیل تشدید حملات شورشیان، نگرانی‌ها در مورد عرضه را افزایش داده و خریداران را به‌سوی احیای ذخایر متمایل کرده است.

مورگان استنلی چشم‌انداز ۳ ماهه خود را برای قیمت نفت خام برنت در روز سه‌شنبه به ۸۲٫۵ دلار در هر بشکه در ۳ ماهه اول و دوم افزایش داد که در مقایسه با پیش‌بینی ۸۰ دلار و ۷۷٫۵ دلار قبلی نشان‌دهنده آن است که این مرکز اکنون انتظار دارد بازار نفت در سال جاری منقبض شود.

داده‌های موجود در سال جاری نشان‌دهنده کاهش شدید فصلی ذخایر نفت خام و سوخت با گنجایش تقریباً ۲۹ میلیون بشکه‌ است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که ذخایر جهانی در نوامبر گذشته ۸٫۴ میلیون بشکه کاهش‌یافته است و این آخرین ماهی است که اطلاعات کامل در مورد ذخایر نفتی وجود دارد. این میزان کسری ذخایر نفتی جهان را به کمترین میزان از جولای ۲۰۲۲ تاکنون رسانده است، اما داده‌های اولیه دسامبر حاکی از افزایش موجودی‌ها است.

معامله گران می‌گویند که تاکنون شاهد خرید قوی از سوی مشتریانی مانند چین، اروپا و آمریکا بوده‌اند. چینی‌ها نفتی را می‌خرند که بهار امسال تحویل می‌گیرند تا ذخایر خود را دوباره پر کنند، درحالی‌که آمریکا به‌تدریج ذخایر استراتژیک نفت خود را پس از شکستن رکورد فروش نفت از ذخایر دولتی در سال ۲۰۲۲ به‌تدریج افزایش می‌دهد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش مانند روسیه (اوپک پلاس) از سال ۲۰۲۲ با کاهش تولید به‌منظور افزایش قیمت‌ها به دنبال مهار عرضه هستند. زمانی که عربستان سعودی از اصلی‌ترین اعضای این گروه برنامه‌های افزایش حداکثر ظرفیت تولید خود را متوقف کرد، مهر تأییدی بر این بر این برنامه‌ها و اهداف زد.

کد خبر: ۲۷۳٬۶۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha