۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
وقتی بخت ستارگان باز نمی شود| «گردشگری نجوم» مزیتی مغفول
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

وقتی بخت ستارگان باز نمی شود| «گردشگری نجوم» مزیتی مغفول

سمنان- گردشگری نجوم که زیرشاخه ای از گردشگری طبیعی نیز محسوب می شود، یکی از مزیت های مهم قابل سرمایه گذاری در استان سمنان است که کمتر به آن توجه می شود.

بازار، گروه استان‌ها: قرار است یکی از بزرگترین رویدادهای گردشگری نجوم کشور به زودی در استان سمنان برگزار شود و این بهانه ای است تا نگاهی به این مزیت قابل سرمایه گذاری گردشگری در دیار قومس بیاندازیم استانی که ۸۰ درصد ان را کویر فرا گرفته و هر نقطه از آن می تواند جاذبه ای برای گردشگران نجوم باشد.

استان سمنان به واسطه قرار گیری در شمال دشت کویر، نقاط کویری و مسطح بسیاری را دارد که طاق آسمان را می تواند مانند فرشی زیر پای انسان پهن کند جاذبه هایی که هم به لحاظ علمی و گردشگری طبیعی و هم عکاسان طبیعت و منجمان و علاقمندان، یک بهشت محسوب می شود.

شما می توانید در کویر جنوب استان سمنان دوربین خود را روی سه پایه قرار داده و بسیط ترین عکس ممکن را از کهکشان راه شیری بگیرید در حالی که مطمئن باشید آسمان نقاط کویری سمنان هرگز ابری نخواهد بود و طبیعت با شما سر یاری خواهد داشت. اینجا استانی است که ۳۱۰ روز هوا صاف است!

پتانسیل ها فراوان است

یک کارشناس حوزه نجوم در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه استان سمنان دارای ظرفیت های عظیمی در بحث گردشگری نجوم است، تاکید کرد: ما در سمنان پایگاه نجوم ورکیان در دامغان را داریم که از جمله مهمترین سایت های اخترشناسی و نجوم و ستاره شناسی در کشورمان می تواند باشد اما متاسفانه به برگزاری چند برنامه محدود شده است.

رصد ستارگان و تماشای بارش شهابی امسال در شهریورماه در شهرستان شاهرود توانست نزدیک به یک هزار نفر را گرد هم بیاورد و این جمعیتی فوق العاده برای جایی است که زیرساخت گردشگری نجوم ندارد

شعله حسینی نژاد با بیان اینکه پایگاه ورکیان دامغان نخستین پایگاه نجوم روستایی ایران است اما کسی قدردان این ظرفیت نیست، تاکید کرد: گنبد گیتا (مرکز علوم و ستاره شناسی سمنان) از دیگر ظرفیت های نجوم و گردشگری این حوزه است که در مرکز استان قرار دارد که بالای ۳۰۰ برنامه ستاره نگری در ستان برگزار کرده و ظرفیت عظیمی محسوب می شود اما اینها نیازمند تقویت و برنامه ریزی دقیق هستند.

وی درباره راهکارهای ترویج گردشگری نجوم، بیان کرد: برگزاری رویدادها اگر جنبه ترویجی و تبیینی داشته و بتواند به ما کمک کند که گردشگری نجوم را به مثابه یک مزیت اصلی در استان سمنان بشناسانیم عالی است اما اگر قرار باشد صرفا برنامه ای برگزار شود که میراث فرهنگی بگوید من در زمینه گردشگری نجوم هم کاری کرده ام، اصلا این دست برنامه ها اگر برگزار نشوند، بهتر است.

وقتی بخت ستارگان باز نمی شود| «گردشگری نجوم» مزیتی مغفول
خانه نجوم ورکیان دامغان

تورها به تنهایی کفایت نمی کند

این کارشناس بیان کرد: شرایط جغرافیایی استان سمنان به گونه ای است که هر چه به شرق استان نزدیک می شویم وسعت مناطق کویری بیشتر می شود اما عجیب اینجا است که به همان نسبت هر چه به شرق گام برمی داریم ظرفیت های قابل گردشگر پذیری در زمینه نجوم هم کم می شوند تا جایی که در شاهرود و میامی و بیارجمند و طرود و ... اصلا چنین چیزی وجود ندارد و اگر رویدادهایی نیز برگزار شده به صورت خودجوش و با تلسکوپ های پرتابل (قابل حمل) آماتور و نیمه حرفه ای بوده است.

تورهای رصد ستارگان و تماشای بارش شهابی در نقاط کویری استان سمنان برگزار می شود برای مثال چنین تورهایی را در شهریورماه همین امسال در شاهرود داشتیم اما باید پذیرفت که اگر قرار باشد استان سمنان به عنوان پایتخت و یا دست کم یکی از سه مقصد برتر گردشگری نجوم باشد، می بایست به زیرساخت ها هم توجه داشت و به خصوص باید سرمایه گذار جذب کرد.

خسروی کارشناس اقتصاد گردشگری: مشکل عمده ما در زمینه گردشگری نجوم فقدان برنامه ریزی است

رصد ستارگان و تماشای بارش شهابی امسال در شهریورماه در شهرستان شاهرود توانست نزدیک به یک هزار نفر را گرد هم بیاورد و این جمعیتی فوق العاده برای شهرستان و استانی است که زیرساخت قابل توجهی نیز در زمینه گردشگری نجوم ندارد و در این زمینه و شاخه تقریباً می توان گفت در ابتدای راه قرار دارد اما متاسفانه قدر این ظرفیت ها و مزیت ها دانسته نمی شود.

جذب سرمایه گذار لازم است

چطور می توان برای گردشگری نجوم سرمایه گذار جذب کرد، یک کارشناس اقتصاد گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: جذب سرمایه گذار برای هر پدیده جدید در ابتدا قدری دشوار است چرا که مقاومتی از سوی سرمایه گذاران پیش می آید زیرا ریسک پذیری سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران باید به کمترین میزان خود برسد.

محسن شریعتی با بیان اینکه پدیده هایی مانند بانجی جامپینگ، نجوم، آفرود و ... موضوعاتی هستند که به دشواری می توان برای آنها سرمایه گذار جذب کرد، تاکید داشت: اینکه توقع داشته باشیم کسی پنج میلیارد تومان سرمایه گذاری در ۱۰۰ کیلومتری جنوب مثلا شهرستان شاهرود در وسط بیابان داشته باشد در نگاه اول شاید قدری غیرمنطقی باشد اما اینجا هنر میراث فرهنگی و تشکل های این حوزه است که اولا در زمینه معرفی و تبیین داشته ها و مزیت ها و سپس در زمینه تسهیل گری و ایجاد مشوق، اقدام کنند.

وی با بیان اینکه رصد ستارگان و بارش شهابی در کویر جاذبه خود را دارد اما باید پذیرفت که دردسرهای خودش را هم دارد، بیان کرد: برای مثال مقوله امنیت یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید میراث فرهنگی برای سرمایه گذاران احتمالی رفع و حل کنند تا بتوانند آنها را جذب کنند.

وقتی بخت ستارگان باز نمی شود| «گردشگری نجوم» مزیتی مغفول
خانه نجوم ورکیان دامغان

بسته های تشویقی ارائه شود

این کارشناس اقتصاد گردشگری با بیان اینکه میراث فرهنگی در وهله اول باید بسته سرمایه گذاری شامل مزیت ها، زمین، نزدیکی به پاسگاه و روستاهای پرجمعیت استان سمنان، تسهیلات بانکی، اطمینان از همکاری بین تشکل های نجوم و تورهای گردشگری و ... را تهیه و در اختیار سرمایه گذار قرار دهد، ابراز کرد: ما باید اعتماد سرمایه گذاران در زمینه گردشگری طبیعی از هر نوعی مثل نجوم، ایجاد کنیم.

شریعتی با بیان اینکه سرمایه گذار به دنبال پول است و می خواهد سرمایه ای که می گذارد زیاد شود و به مسائل دیگر عمدتاً کاری ندارد، گفت: در صورتی که بتوانیم مسئله را به گونه ای تبیین کنیم که سرمایه گذار بپذیرد قرار است سمنان به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری نجوم در کشور تبیین شود، قطعاً او هم دلگرم تر خواهد شد اما شاهد هستیم که برنامه ریزی چندان چشم گیری در این حوزه وجود ندارد.

کارشناس اقتصاد گردشگری: باید پرسید که استان سمنان چه نیازی را از انجمن های نجوم و گردشگران نجوم کشورمان پاسخ می دهد و بر پایه همین سوال برنامه ریزی کرد

صحبت با کسانی که سابقه برگزاری تورهای نجوم و ستاره شناسی در استان سمنان دارند هم این موضوع را تائید می کند که تجربیات اول چندان موفق نبوده چرا که زیرساخت ها برای گردشگران آماده نیست برای مثال اگر قرار باشد یک رویداد در رضا آباد خارتوران برگزار شود و ۵۰۰ نفر از جای جای کشور به روستایی بیایند که تمام ظرفیت اقامتی اش به ۱۲۰ نفر هم نمی رسد، مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

مشکل تنها سرمایه گذاری نیست برنامه نداریم

مشکل فقط سرمایه گذار نیست بلکه زیرساخت ها هم مشکل دارند، یک فعال در زمینه تورهای گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه مشکل عمده ما در زمینه گردشگری نجوم فقدان برنامه ریزی است، ابراز کرد: ما تا زمانی که مشخص نکنیم چه نیازی را از انجمن های نجوم کشور در درون هر استان مان می توانیم تامین کنیم، موفق نخواهیم شد که گردشگر را جذب کنیم.

شیوا خسروی با بیان اینکه میراث فرهنگی باید از خودش سوال کند که مثلا شهرستان شاهرود چه نیازی از گردشگری نجوم کشور را در چه نقاطی می تواند پاسخ دهد شهرستان دامغان و سمنان و .. همینطور؛ ما چه زیرساخت هایی را داریم و چه زیرساخت هایی را متناسب با این امر می بایست ایجاد کنیم، گفت: این ها بدیهیات برنامه ریزی هستند و باید از میراث فرهنگی درخواست کرد که اگر این برنامه ها نوشته شده، در اختیار رسانه ها نیز قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بعد از اینکه نیاز سنجی و مزیت سنجی ها روستا به روستا و شهرستان به شهرستان صورت گرفت حالا باید پرسید که استان سمنان چه نیازی را از انجمن های نجوم و گردشگران نجوم کشورمان پاسخ می دهد، تاکید کرد: باید زیرساخت را بر پایه پاسخ این سوال بنا کرد اما در استان شاهد هستیم که هر از گاهی رویدادهایی برگزار می شود گروهی به کویر برده می شوند چای آتشی می خورند نه مکانی برای دستشویی، نه غذای با کیفیت و ... نیز وجود ندارد و در نهایت هم گزارش کاری داده می شود که فلان رویداد برگزار شد و این نهایت گردشگری نجوم در استان سمنان است.

این دست کارشناسان عقیده دارند به واسطه فقدان برنامه ریزی دقیق و مبتنی بر مزیت سنجی قابل سرمایه گذاری و ایجاد زیر ساخت در زمینه گردشگری طبیعی استان سمنان آن هم به صورت روستا به روستا و نقطه به نقطه، هر نوع سرمایه گذاری در زمینه گردشگری نجوم در استان سمنان الزاماً به موفقیت دست نخواهد یافت چرا که این استان همچنان درگیر بدیهیات است.

کد خبر: ۲۷۳٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha