۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
کاهش سود شرکت‌ های حامی اسرائیل با افزایش فراخوان های تحریم؛ از مک دونالد تا کی.اِف.سی
بازار گزارش می‌دهد؛

کاهش سود شرکت‌ های حامی اسرائیل با افزایش فراخوان های تحریم؛ از مک دونالد تا کی.اِف.سی

از زمان آغاز جنگ اسرائیل در نوار غزه در ۷ اکتبر، درخواست‌هایی برای تحریم شرکت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی به‌ ویژه شرکت‌های حامی ارتش اسرائیل، مطرح شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: با افزایش فراخوان‌ها برای تحریم شرکت‌های حامی اسرائیل به دلیل اشغال نوار غزه در کشورهای مختلف جهان، به‌ ویژه کشورهای آمریکایی، تأثیر تحریم‌ها آغاز شده و باعث «کسری» بودجه و یا کاهش سود این شرکت‌ های بین‌المللی شده است.

شرکت‌های بین‌المللی که در حمایت از حملات خشونت آمیز اسرائیل به نوار غزه بیانیه صادر و به اسرائیل کمک ارسال می‌کنند، در کشورهای مختلف جهان در معرض تحریم و اعتراض قرار دارند. به نظر می‌رسد در نتیجه تحریم، فروش برخی از شرکت‌های بین‌المللی به‌ویژه شرکت‌های آمریکایی تحت تأثیر قرار گرفته که در ترازنامه‌های آنها منعکس شده است. در ادامه به تاثیر این تحریم‌ها بر برخی از این شرکت‌ها پرداخته می‌شود.

مک دونالد

در میان این شرکت‌های آسیب‌دیده، شرکت آمریکایی مک‌دونالد فست‌فود است، زیرا درآمد این رستوران‌های زنجیره‌ای کمتر از انتظارات بازار بود و تحریم بر فروش در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ تأثیر گذاشت. درآمد مک دونالد در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش یافت و به ۶.۴۱ میلیارد دلار رسید، اما انتظار می‌رفت که درآمد این شرکت به ۶.۴۵ میلیارد دلار برسد. در بیانیه این شرکت درمورد ترازنامه آن، اشاره شده است که فروش در بخش «بازارهای دارای مجوز بین المللی» که بیشتر تجارت مک دونالد در خاورمیانه را شامل می‌شود، در سه ماهه چهارم سال گذشته تنها ۰.۷ درصد افزایش یافته است.

هدف افزایش فروش در این بخش از شرکت، که خاورمیانه، هند و چین را پوشش می‌دهد، به میزان ۵.۵ درصد بین دسامبر و ژانویه بود، زیرا خاورمیانه ۲ درصد از فروش جهانی مک دونالد را تشکیل می‌دهد. فروش مک دونالد در سراسر جهان در سه ماهه گذشته تنها ۳.۴ درصد رشد داشته و این میزان در سه ماهه سوم سال گذشته ۸.۸ درصد بوده است. کریس کمپچینسکی، مدیرعامل مک‌دونالد در یک نشست تحلیلگران گفت که فروش این شرکت در کشورهای مسلمان‌نشین مانند خاورمیانه، مالزی و اندونزی کاهش یافته است و تأثیر مشابهی در فرانسه که بیشترین جمعیت مسلمان را در اروپا دارد، مشاهده شد. البته این شرکت انتظار ندارد پس از پایان جنگ در غزه، فروش در خاورمیانه بهبود یابد.

شرکت اسرائیلی مک دونالد اعلام کرد که علاوه بر بیانیه حمایت از اسرائیل مبنی بر توزیع غذای رایگان بین سربازان اسرائیلی، واکنش‌های زیادی را برانگیخت. شرکت‌های مک‌دونالد در کشورهای مختلف جهان نیز اعلام کردند که وعده‌های غذایی رایگان توزیع شده برای سربازان اسرائیلی تنها توسط مک‌دونالد اسرائیل ارائه می‌شود. مک دونالد ترکیه نیز اعلام کرد که یک میلیون دلار کمک بشردوستانه برای حمایت از مردم غزه قربانی جنگ به ویژه زنان، کودکان و افراد مسن ارائه خواهد کرد.

قیمت سهام مک دونالد اینترنشنال در جریان معاملات روز سه شنبه بورس آمریکا شاهد کاهش شدید ۳.۷۳ درصدی باشد که ارزش بازار این شرکت با کاهش حدود ۸ میلیارد دلاری به رقمی حدود ۲۰۶.۵ میلیارد دلار برسد.

ارتباط بین جنگ غزه و این شرکت به ۱۰ اکتبر گذشته باز می‌گردد که صفحه مک دونالد اسرائیل تصاویری از توزیع وعده‌های غذایی رایگان برای ارتش اسرائیل منتشر کرد. علیرغم اظهارات مکرر مدیریت شرکت مادر مبنی بر اینکه این شرکت هیچ ارتباطی با اقدام مک‌دونالدز اسرائیل ندارد، عکس‌های منتشر شده کشورهای عربی و اسلامی را بر آن داشت تا رستوران‌های زنجیره‌ای را تحریم کنند. اخیرا، این شرکت شکست خود را در دستیابی به هدف فروش عمده اعلام کرد، زیرا مشتریان آن را به دلیل اتهامات علیه این زنجیره در مورد حمایت از اسرائیل تحریم کردند.

این روند باعث شد تا قیمت سهام مک دونالد اینترنشنال در جریان معاملات روز سه شنبه بورس آمریکا شاهد کاهش شدید ۳.۷۳ درصدی باشد که ارزش بازار این شرکت با کاهش حدود ۸ میلیارد دلاری به رقمی حدود ۲۰۶.۵ میلیارد دلار برسد. مک‌دونالد به یک سیستمی متکی است که در آن هزاران شرکت مستقل را در اختیار دارد و بیشتر از ۴۰ هزار فروشگاه خود را در سراسر جهان اداره می‌کند. حدود ۵ درصد از مراکز فروش در خاورمیانه واقع شده‌اند.

استارباکس

شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای آمریکایی «استارباکس»، اعلام کرد که آنها به دلیل جنگ در غزه تأثیر قابل توجهی بر فروشگاه‌های خود در خاورمیانه را ثبت کرده‌اند. فروش و ترافیک این شرکت در کافه‌هایش در ایالات متحده نیز به دلیل تحریم ضعیف شده است. استارباکس در مورد ترازنامه خود گزارش داد که درآمد آن در سه ماهه چهارم سال گذشته با ۸ درصد افزایش به ۹.۴ میلیارد دلار رسیده است. در مقایسه با دوره مشابه سال قبل و با وجود افزایش ثبت شده در دوره فوق، درآمد استارباکس کمتر از انتظارات بازار ۹.۵۹ میلیارد دلار باقی مانده است. پس از تحریم، استارباکس اهداف رشد فروش سالانه خود را بین ۴تا ۶ درصد کاهش داد.

شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای آمریکایی «استارباکس»، اعلام کرد که آنها به دلیل جنگ در غزه تأثیر قابل توجهی بر فروشگاه‌های خود در خاورمیانه را ثبت کرده‌اند. فروش و ترافیک این شرکت در کافه‌هایش در ایالات متحده نیز به دلیل تحریم ضعیف شده است.

پیتزا دومینو

پیتزای زنجیره‌ای آمریکایی «دومینو» نیز پس از انتشار تصاویری از توزیع غذای رایگان بین سربازان اسرائیلی در شبکه‌های اجتماعی، جای خود را در میان یکی از شرکت‌های تحریم شده، گرفت. از همین روی، تاثیر تحریم به ویژه بر فروش این شرکت در آسیا مشهود بود و فروش فروشگاه‌ها در این منطقه در نیمه دوم سال گذشته ۸.۹ درصد کاهش یافت. در این میان، مردم مالزی به طور موثر به این کاهش واکنش نشان دادند. دونالد جفری میگ، مدیر کل شرکت‌های پیتزا دومینو در یک کنفرانس تحلیلی از طریق کنفرانس تلفنی که در ۶ فوریه برگزار شد، گفت: «مشخص است که برندهای آمریکایی در آسیا، به ویژه در مالزی، تحت تاثیر اتفاقاتی هستند که اکنون در خاورمیانه رخ می‌دهد.»

KFC، پیتزا هات و تاکو بل

شرکت «یام برندز» که مالک رستوران‌های کی اف سی، پیتزا هات و تاکو بل است، در سه ماهه چهارم سال گذشته به دلیل تاثیر تحریم، درآمد کمتری نسبت به انتظارات بازار داشت و فروش KFC و پیتزا هات نیز در خاورمیانه کاهش یافت. این شرکت بر اساس بیانیه‌ای در خصوص ترازنامه سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، نشان داد که درآمدهای شرکت در دوره مذکور به صورت سالانه یک درصد افزایش یافته و به ۲.۰۴ میلیارد دلار رسیده، اما کمتر از انتظارات بازار ۲.۱ میلیارد دلار باقی مانده است.

مفتی اعظم سلطان نشین عمان، شیخ احمد بن حمد الخلیلی، تأیید کرد که تحریم شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی، فرصتی ارزشمند برای رهایی از سلطه اقتصاد غرب که غرق در سرمایه داری است و باعث می شود تا از کشورهای مسلمان تولید کننده باشند نه مصرف کننده.

فروش KFC و Pizza Hut، و رستوران‌های زنجیره ای آن در خاورمیانه، در سه ماهه آخر سال گذشته کاهش یافت. در این مدت فروش KFC در خاورمیانه، ترکیه و شمال آفریقا ۵ درصد و فروش پیتزا هات در خاورمیانه و آفریقا ۳ درصد کاهش داشته است. مدیر عامل این شرکت، دیوید گیبس، در یک کنفرانس ویدئویی که پس از اعلام بودجه عمومی شرکت برگزار شد، اظهار داشت که فروش در این سه ماهه تحت تأثیر درگیری های خاورمیانه قرار گرفته است. در حالی که بسیاری از شرکت‌های جهانی در حال تحریم هستند، روند افشای ترازنامه این شرکت‌ها همچنان ادامه دارد.

اخیرا نیز مفتی اعظم سلطان نشین عمان، شیخ احمد بن حمد الخلیلی، تأیید کرد که تحریم شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی، فرصتی ارزشمند برای رهایی از سلطه اقتصاد غرب که غرق در سرمایه داری است و باعث می شود تا از کشورهای مسلمان تولید کننده باشند نه مصرف کننده. وی روز جمعه در پستی در حساب شخصی خود در پلتفرم ایکس گفت: مشارکت فعال مردم عرب و اسلام در کمپین بایکوت که قبلا انجام شده بود تأثیر عمیقی در بی‌ثباتی اقتصاد شرکت‌های حامی داشت و اشغال و خسارات سنگینی به آنها وارد کرد.»

الخلیلی مجدداً خواستار ادامه تحریم به عنوان یک سلاح اقتصادی شد که شرکت‌های حامی اشغالگری را مجبور به تغییر سیاست‌های خود می‌کند، حتی برخی از آنها حمایت از رژیم غاصب و ارتباط خود با آن را رد کردند. از زمان آغاز جنگ اسرائیل در نوار غزه در ۷ اکتبر، درخواست‌هایی برای تحریم شرکت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی به‌ویژه شرکت‌های حامی ارتش اسرائیل، مطرح شده است. این فراخوان‌ها در همبستگی با مردم فلسطین که در معرض شدیدترین نوع نسل کشی قرار دارند، با استقبال گسترده شهروندان عرب و سایر کشورها مواجه شد.

کد خبر: ۲۷۳٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
      0 0
      تو هم