۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶
افتتاح نخستین آزمایشگاه و نهاد صدور گواهینامه ضدانفجار IECEx در خاورمیانه

افتتاح نخستین آزمایشگاه و نهاد صدور گواهینامه ضدانفجار IECEx در خاورمیانه

مراسم افتتاح نخستین آزمایشگاه و نهاد صدور گواهینامه ضدانفجار IECEx در خاورمیانه توسط شرکت دانش­‌بنیان آزمایشگاه‌­های صنایع انرژی (اپیل) برگزار شد.

به گزارش بازار، مراسم افتتاح نخستین آزمایشگاه و نهاد صدور گواهینامه ضدانفجار IECEx در خاورمیانه توسط شرکت دانش‌بنیان آزمایشگاه‌های صنایع انرژی (اپیل) با حضور معاونت محترم ریاست جمهوری و ریاست سازمان ملی استاندارد اسلام‌پناه و معاونت و مدیران محترم وزارت صمت، نفت، نیرو، حوزه معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نمایندگان اتاق بازرگانی، انجمن‌ها و تشکل‌ها، تولیدکنندگان و فناوران برگزار شد.

سید محسن میرصدری؛ مدیرعامل و عضو هیئت مدیره این مجموعه تخصصی با اشاره به اهمیت عملکرد ایمن تجهیزات در صنایع با حساسیت بالا، رعایت الزامات استاندارد در محصولات تولید شده و اخذ گواهی انطباق محصول در این حوزه‌ها را ضروری توصیف کرد.

عضو هیئت مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران افزود: معتبرترین سیستم ارزیابی انطباق تجهیزات ضدانفجار که ابزار مناسبی را برای سازندگان، قانون‌گذاران و کاربران فراهم می‌کند سیستم ارزیابی بین‌المللی IECEx است که هدف از این سیستم، تسهیل تجارت بین‌المللی تجهیزات و خدمات برای استفاده در محیط‌های انفجاری و در عین حال حفظ سطح ایمنی مورد نیاز است. شرکت دانش‌بنیان آزمایشگاه‌های صنایع انرژی (اپیل) با سرمایه‌گذاری چندین میلیاردی و تأمین زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز، استخدام بیش از ۹۰ نخبه و با حمایت سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت نفت، و صمت موفق شد برای نخستین بار در خاورمیانه مجوز نهاد صدور گواهی انطباق و آزمایشگاه مورد تایید IECEx را اخذ کند.

اسلام‌پناه، معاون ریاست جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد در آیین افتتاحیه این نهاد، لزوم ورود به بازارهای جهانی را اهتمام دولت‌ها، شرکت‌ها، بخش‌های خصوصی و غیر خصوصی و ... در زمینه ارائه محصولات و خدمات با کیفیت در سطح بین‌المللی و برقراری تعاملات سازنده با دنیا دانست و مجموعه اپیل را نمونه بارز این امر قلمداد نمود.

وی با اشاره به کارشکنی‌ها و شیطنت‌های بین‌المللی برای جلوگیری از عضویت این مجموعه در نهاد بین‌المللی IECEx، همت مدیران و متخصصین این مجموعه را بسیار ارزشمند دانست.

به گفته وی این شرکت گام‌های موثری در زمینه ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت تمام شده تولید، خودکفایی و غرور ملی، جلوگیری از خروج ارز از کشور و زمینه‌سازی صادرات محصولات و خدمات فناورانه برداشته است.

موسوی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت نیز با اشاره به موفقیت در زمینه امکان آزمایش و صدور گواهی ضدانفجار IECEx در کشور، این مجموعه تخصصی را تلفیقی از صنعت و دانشگاه دانست و همگان را به مراقبت و حمایت از چنین دستاورد با ارزش بین‌المللی دعوت کرد.

باقری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در آیین این مراسم، موضوع توسعه صنعتی را یکی از ارکان توسعه پایدار کشورها دانست و اظهار کرد: کشورهایی که در عرصه اقتصاد موفق عمل می‌کنند همواره توجه و اهتمام ویژه به توسعه صنعتی داشته‌اند که این امر نیازمند وجود نقشه‌ راه و اتخاذ راهبردهای اساسی در این زمینه است.

وی افزود: آزمایشگاه‌های مرجعی همچون آزمایشگاه اپیل با دارا بودن مرجعیت و همچنین دیدگاه شخص ثالث به مسائل تخصصی، گام‌های بزرگی در زمینه توسعه زیرساخت‌های اساسی صنایع و در نتیجه آن رفع نیازهای خدمات آزمون و گواهینامه‌های بین‌المللی و جلوگیری از خروج ارز از کشور داشته‌اند. امید است که بحث تقویت چنین آزمایشگاه‌هایی همواره مدنظر مسئولین و فعالان اقتصادی قرار گیرد.

حمیدرضا صالحی سلمی، رئیس هیئت مدیره شرکت اپیل، نیز با اشاره به دوران قبل از احداث انواع آزمایشگاه‌های تخصصی در این مجموعه اظهار کرد: در آن زمان‌ها به‌دلیل نبود آزمایشگاه‌های تخصصی کارفرمایان چاره‌ای جز صرف نظر از آزمون‌های تخصصی نداشتند چراکه ارسال این تجهیزات به آزمایشگاه‌های خارج از کشور بسیار زمانبر بوده و هزینه بسیار زیادی به تولیدکننده تحمیل می‌کرد که در نتیجه این امر صنایع را با ریسکها و خطرات زیادی مواجه می‌کرد.

وی ادامه داد: احداث و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مختلف در شرکت اپیل منجر به بالا رفتن سطح انتظارات از سطح کیفیت تجهیزات و حتی امکان صدور گواهینامه‌های صادراتی در داخل کشور شده است.

وی اظهار کرد: این شرکت در زمینه تست‌های ضدانفجار در خاورمیانه نخستین و تنها آزمایشگاه تخصصی محسوب می‌شود که علاوه بر امکان انجام آزمایش و صدور گواهی در این زمینه، عضویت در چنین نهاد بین‌المللی که تنها ۲۹ کشور از سراسر دنیا در آن عضو هستند بسیار ارزشمند است.

در ادامه شعبانی‌کیا مدیرکل پژوهش و فناوری ساتبا با اشاره به سایر ظرفیت‌های اپیل، از جمله آزمایشگاه‌های حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر این مجموعه اذعان کرد: بدون فعالیت بخش خصوصی و مجموعه‌هایی همچون شرکت اپیل، امکان حصول اطمینان برای احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های خوب و همچنین امکان ورود به بازارهای جهانی وجود ندارد. ساتبا با همکاری این شرکت دانش‌بنیان درحال تدوین طرح ارزیابی کیفی محصولات و پروژه‌های تجدیدپذیر هستند.

کد خبر: ۲۷۳٬۴۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha