۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۲
دو گانه کاهش سرمایه گذاری و تولید بیشتر امریکا چگونه محقق شده است؟
آیا به پایان رکورد رونق تولید نفت آمریکا نزدیک می شویم؟

دو گانه کاهش سرمایه گذاری و تولید بیشتر امریکا چگونه محقق شده است؟

پس از شگفتی سال افزایش عرضه نفت از سوی آمریکا در ۲۰۲۳ برخی کارشناسان براین باورند که خریدهای شرکت های خصوصی از سوی دولت ادامه روند افزایش تولید را کاهش خواهد داد و بیشتر متمرکز بر سهام خواهد شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تولید نفت در ایالات متحده سال گذشته به سطح تاریخی جدیدی رسید که به افزایش فشارها بر عرضه و روند نزولی قیمت های نفت کمک کرد. با این حال، ادامه کاهش سکوهای اکتشاف نفت خام و افزایش معاملات خرید در صنعت نفت آمریکا، احتمال تداوم رشد عرضه را به شدت در دوره آتی برای این کشور کم کرده است.

ثبت منابع بالا

انقلاب نفت شیل در ایالات متحده در پایان دهه اول قرن جاری باعث جهش عظیمی در تولید نفت خام آمریکا شد و آن را به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان در جهان تبدیل کرد. اما در آغاز سال ۲۰۲۰، اپیدمی کرونا منجر به رکود اقتصادی و تقاضای ضعیف شد که نتیجه اش کاهش شدید تولید نفت آمریکا بود. ولی در سال های اخیر، وضعیت تولید نفت آمریکا دوباره بهبود یافته است و از سطح قبل از همه گیری فراتر رفته و اعداد بی سابقه ای را به ثبت رساند.

داده‌های رسمی به تازگی نشان داده است که تولید نفت خام در ایالات متحده در آذر ماه امسال «دسامبر گذشته» به رکورد جدید ۱۳.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است و در کل سال ۲۰۲۳، تولید نفت خام ایالات متحده افزایش شدیدی را تجربه کرد و بیش از ۱ میلیون بشکه در روز نسبت به سال قبل رشد کرد.

شرکت های آمریکایی به رغم کاهش دکل ها اما علاوه بر استفاده از هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ برای بهبود عملیات اکتشافی، از خطوط جانبی طولانی تری در چاه های افقی استفاده کرده اند که همین امر باعث شده تا بدون هزینه های زیاد اکتشاف تولید نفت آمریکا را بیش از یک میلیون بشکه افزایش داده است.

شرکت های آمریکایی به رغم کاهش دکل ها اما علاوه بر استفاده از هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ برای بهبود عملیات اکتشافی، از خطوط جانبی طولانی تری در چاه های افقی استفاده کرده اند که همین امر باعث شده تا بدون هزینه های زیاد اکتشاف تولید نفت آمریکا را بیش از یک میلیون بشکه افزایش داده است

پیشرفتی که انتظارات را نادیده می گیرد

افزایش تولید نفت آمریکا به سطوح بی سابقه در سال گذشته برای بسیاری از ناظران تعجب آور بود، زیرا انتظار داشتند این عرضه منعکس کننده تغییرهزینه شرکت ها به کنترل هزینه ها و تمرکز بر بازده سهامداران و بازپرداخت بدهی باشد اما رکورد افزایش تولید نفت آمریکا علیرغم کاهش فعالیت های اکتشاف نفت خام و ادامه فشار نزولی بر قیمت ها رخ داد.

در سال ۲۰۲۳، صنعت نفت ایالات متحده شاهد کاهش مداوم تعداد دکل‌های اکتشاف خام بود و شرکت‌ها افزایش قابل توجهی در هزینه‌های تولید جدید را تایید نکردند.

آبان (نوامبر) گذشته، میانگین تعداد دکل‌های حفاری نفت ایالات متحده به ۴۹۸ دستگاه رسید که تعداد آنها در آذر ۲۰۲۲ حدود ۶۲۳ دکل بود.

همچنین بد نیست بدانید که تعداد دکل های حفاری فعال در ایالات متحده در مقایسه با سطوح چهارسال قبل حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است؛ اما عرضه نفت ایالات متحده در سال گذشته از بهبود بهره وری تولید، از جمله استفاده از تکنیک های حفاری بهتر، سود برد.

شرکت های آمریکایی علاوه بر استفاده از هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ برای بهبود عملیات اکتشافی، از خطوط جانبی طولانی تری در چاه های افقی استفاده کرده اند.

دیوید کارتر، تحلیلگر ارشد نفت در RSM، گفت که شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت با استفاده از فناوری‌های مدرن برای بهبود کارایی، به نوعی به شرکت‌های فناوری تبدیل شده‌اند. فناوری جدید به بهبود کارایی اکتشاف نفت در ایالات متحده از سکوهای عملیاتی کمک کرده و در نتیجه به افزایش عرضه علیرغم کاهش تعداد کل سکوهای فعال کمک کرده است.

انتظارات کاهش سرعت عرضه

با وجود ادامه رکورد تولید نفت آمریکا، سرعت رشد عرضه در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، تا جایی که مهرماه امسال (اکتبر گذشته) شاهد کاهش جزئی تولید نفت بودیم. گزارش ها همچنین پیش بینی می کنند که رشد تولید نفت ایالات متحده در دوره آتی، به رغم وجود عوامل منفی در بخش عرضه تداوم یابد.در همین باره بانک استاندارد چارترد پیش بینی می کند که عرضه نفت در ایالات متحده در سال جاری رشد اندکی داشته باشد. بانک انگلیس نیز بر این باور است که عرضه نفت خام آمریکا در تا دسامبر آینده ممکن است در مقایسه با رشد بیش از ۱.۲ میلیون بشکه در روز در دسامبر ۲۰۲۳ به صورت سالانه کاهش یابد.

استاندارد چارترد هم در گزارشی معتقد است که تولید نفت آمریکا تا دسامبر آینده در مقایسه با سطح فعلی عرضه تنها حدود ۳۹۰۰۰ بشکه در روز رشد خواهد کرد و تا دسامبر ۲۰۲۵ به میزان ۱۷۵۰۰۰ بشکه در روز افزایش خواهد یافت. البته پیش‌بینی‌های بدبینانه برای مسیر تولید نفت آمریکا تنها به استاندارد چارترد محدود نمی‌شود، بلکه اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده هم انتظار دارد رشد عرضه نفت ایالات متحده در ماه سپتامبر منفی شود.

در مجموع در سال ۲۰۲۴، اداره اطلاعات انرژی در آخرین گزارش خود پیش بینی برای رشد عرضه نفت آمریکا به ۱۷۰ هزار بشکه در روز را ارائه داده که در مقایسه با برآوردهای قبلی ۲۹۰ هزار بشکه کاهش داشته است.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده اعلام کرده که تولید میادین اصلی نفت شیل در فوریه امسال برای پنجمین ماه متوالی کاهش خواهد یافت و در مسیر رکورد ۹.۶۸ میلیون بشکه در روز قرار می گیرند که این کاهش به دلیل افت تولید در میادین ایگل فورد و باکن و کاهش سرعت تولید در میدان پرمین است.

تحلیلگران گفتند که تولید نفت در میدان پرمین - بزرگترین میدان نفتی ایالات متحده - واقع در تگزاس و نیومکزیکو در سال جاری با کمترین سرعت در یک سال از سال ۲۰۲۱ رشد خواهد کرد. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده انتظار دارد که تولید میدان نفتی پرمین در این ماه به رکورد ۵.۹۷۴ میلیون بشکه در روز برسد، اما سرعت رشد ماهانه کمترین میزان از تیرماه امسال (جولای ۲۰۲۳ ) خواهد بود.

طبق داده های Enviros در سال ۲۰۲۳، شرکت های دولتی حدود ۳۹ شرکت خصوصی را در بخش نفت ایالات متحده خریداری کرده اند. که با این خریدها بازار آمریکا شاهد تغییر ویژگی‌های رشد برای تمرکز بر بازده سهامداران است. بسیاری از تولیدکنندگان در سال های اخیر پس از فرار سرمایه گذاران از بخش انرژی به دلیل سال ها بازده کم، به جای تمرکز بر افزایش تولید نفت، به سود سهام و بازخرید سهام علاقه مندی نشان داده اند

تغییر ساختاری صنعت

کارشناسان نفتی کاهش رشد تولید نفت ایالات متحده را ناشی از چندین تغییر در صنعت انرژی در ایالات متحده می دانند.

استاندارد چارترد انتظارات خود را مبنی بر کاهش رشد عرضه نفت آمریکا با مخارج سرمایه ضعیف توجیه کرده است. فعالیت اکتشاف نفت در ایالات متحده در سال گذشته به شدت کاهش یافت، زیرا تعداد دکل های حفاری آمریکایی به سختی برای حفظ سطح تولید موجود کافی بود. کندی رشد تولید نفت آمریکا همزمان با موجی از معاملات خرید، به ویژه در میدان پرمین است، جایی که برخی از شرکت‌های خصوصی کوچک که تمایل بیشتری به افزایش تولید داشتند، توسط اپراتورهای بزرگ‌تر تصاحب شدند.

طبق داده های Enviros در سال ۲۰۲۳، شرکت های دولتی حدود ۳۹ شرکت خصوصی را در بخش نفت ایالات متحده خریداری کرده اند. جسی جونز، تحلیلگر انرژی اسپکتز، در این باره می گوید: با خرید شرکت‌های دولتی شرکت‌های خصوصی کوچک، بازار آمریکا شاهد تغییر ویژگی‌های رشد برای تمرکز بر بازده سهامداران است. بسیاری از تولیدکنندگان در سال های اخیر پس از فرار سرمایه گذاران از بخش انرژی به دلیل سال ها بازده کم، به جای تمرکز بر افزایش تولید نفت، به سود سهام و بازخرید سهام علاقه مند بوده اند.

مایکل اوستمن، مدیرعامل Tal City EV، نیز گفته است: شرکت‌های دولتی تا آنجا که می‌توانند به دنبال اکتشاف نفت نیستند و سرمایه‌گذاران به جای سرمایه‌گذاری پول در عملیات جدید حفاری، بازده بیشتری را طلب می‌کنند.

اینوارس «Enviros» انتظار دارد که تملک شرکت های خصوصی در ایالات متحده در سال جاری ادامه یابد، اما با سرعت کمتری نسبت به سال ۲۰۲۳.

رویترز آذر ماه گزارش داده بود یک شرکت خصوصی به نام اندیور انرژی که حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت و گاز تولید می کند به قیمت حدود ۳۰ میلیارد دلار به فروش می رسد.

چگونگی توسعه تقاضا برای نفت در دوره آینده تا حد زیادی تعیین کننده قیمت نفت خواهد بود که بر رشد یا کاهش تولید نفت آمریکا سایه افکنده است. قیمت فعلی نفت که در سال گذشته شاهد کاهش حدود ۱۰ درصدی آن بودیم، انگیزه ای برای افزایش تولید برای شرکت های آمریکایی ایجاد نمی کند

پایان رونق؟

تولیدکنندگان آمریکایی نگران چشم انداز تقاضا برای نفت خام با ضعف اقتصاد جهانی و انتظارات آژانس بین المللی انرژی مبنی بر رسیدن زود هنگام تقاضا برای نفت به نقطه اوج هستند. نظرسنجی بانک فدرال رزرو دالاس نیز حاکی از کاهش خوش بینی در میان تولیدکنندگان نفت و کاهش قابل توجه نرخ رشد تولید نفت خام در سه ماهه آخر سال گذشته میلادی بوده است.

علیرغم کاهش شدید عرضه قابل پیش بینی، انتظارات آژانس دولتی ایالات متحده همچنان نشان می دهد که تولید نفت آمریکا در سال جاری به سطح بی سابقه ۱۳.۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که از میانگین ۱۲.۹۲ میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۲۳ بیشتر است و پیش بینی ها حکایت از این دارد که در سال ۲۰۲۵، تولید نفت ایالات متحده به رکورد جدید ۱۳.۴۹ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

این آژانس انتظار دارد تولید ماهانه نفت در این ماه نزدیک به اوج ثبت شده در دسامبر با ۱۳.۳ میلیون بشکه در روز افزایش یابد، در حالی که اس اند پی گلوبال تولید نفت آمریکا را در دسامبر گذشته را ۱۳.۲۳ میلیون بشکه در روز تخمین زده و انتظار دارد که عرضه در در آذر سال آینده به ۱۳.۷۶ میلیون بشکه در روز و در آذر ۱۴۰۴ به ۱۴.۲۳ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

کریس دانکن، مدیر سرمایه گذاری شرکت برند اینوستمنت پرندز «Brands Investment Partners» در این باره گفته است: تولید نفت ایالات متحده احتمالاً به رشد خود ادامه خواهد داد، اما با سرعت کمتری نسبت به دو سال گذشته.

دانکن خاطرنشان کرده است: چگونگی توسعه تقاضا برای نفت در دوره آینده تا حد زیادی تعیین کننده قیمت نفت خواهد بود که بر رشد یا کاهش تولید نفت آمریکا سایه افکنده است. قیمت فعلی نفت که در سال گذشته شاهد کاهش حدود ۱۰ درصدی آن بودیم، انگیزه ای برای افزایش تولید برای شرکت های آمریکایی ایجاد نمی کند. تولیدکنندگان نفت ایالات متحده باید برای افزایش عرضه بیشتر هزینه کنند، اما این به ارزیابی آنها از ارزش آن بستگی دارد.

کد خبر: ۲۷۳٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha