۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
صندوق بین المللی پول در مورد اقتصاد ریاض خیلی بدبین است
رییس بانک مرکزی عربستان:

صندوق بین المللی پول در مورد اقتصاد ریاض خیلی بدبین است

الخلیفی، رییس بانک مرکزی عربستان می‌گوید که صندوق بین المللی پول در مورد دورنمای اقتصادی ریاض خیلی بدبین است.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که قرنطیه ناشی از کووید-۱۹ و کاهش بهای نفت، تولید ناخالص داخلی عربستان را با در سال جاری با کاهش ۶.۸ درصدی روبرو کند؛ برآوردی که البته به اعتقاد «احمد عبدالکریم الخلیفی»، با نظر کارشناسان مستقل سعودی مطابقت ندارد.

الخلیفی در اینباره گفت: پیش بینی صندوق خیلی بیشتر از برآورد ما بدبینانه است. البته آنها برای چنین تخمینی باید دلایل خود را داشته باشند. تغییرات و اصلاحات بزرگی در رابطه با پاندمی ایجاد شده است.

وی در ادامه اضافه کرد که برآورد ریاض از دورنمای اقتصادی برعهده متخصصان آمار رسمی است اما اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست سال جاری یک درصد کاهش یافته است. وی افزود: بی شک رکود اتفاق، اما تا این اندازه بدبینی هم ضرورتی ندارد.

الخلیفی در ادامه تاکید کرد که پادشاهی آل سعود از قرنطینه سختگیرانه ماه مارس خارج شده، فعالیت اقتصادی به سطوح پیش از پاندمی بازگشته و خُرده فروشی نیز افزایش یافته است. وی تصریح کرد که خطرات متوجه احیای اقتصادی از موج دوم آلودگی‌ها، رکود عمیق‌تر اقتصاد جهان و تنش‌های ژئوپولیتیکی ناشی شده و عمده تاثیر آن بر تجارت عربستان زمانی پدیدار می‌شود که بسته‌های حمایتی چندین میلیارد دلاری ریاض تمام شود.

«جهاد آزور» مدیر بخش خاورمیانه صندوق بین المللی پول نیز گفته که اقدامات انجام شده توسط دولت‌های منطقه خلیج فارس برای تعدیل آثار ناشی از پاندمی کرونا به ازای حدود دو تا ۳ درصد تولید ناخالص داخلی «قابل قبول» بوده و از فرار سرمایه نیز ممانعت به عمل آمده است.

کد خبر: ۲۷٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha