۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
لمس کیفیت محصول ایرانی توسط خریداران؛ راه اعتماد سازی بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است
در پاسخ به بازار مطرح شد؛

لمس کیفیت محصول ایرانی توسط خریداران؛ راه اعتماد سازی بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است

قائم مقام دبیرخانه صنعت معدن و تجارت در خصوص بی اعتمادی مردم به محصولات داخلی گفت: در رابطه با اعتماد سازی بین تولید کننده و مصرف کننده نهایی آنچه حائز اهمیت است، لمس  کیفیت محصول توسط مصرف کننده است.

بازار؛ گروه صنعت: در نشست هم اندیشی و سیاستگذاری خانه صنعت، معدن و تجارت ایران که ظهر امروز با اصحاب رسانه برگزار شد، «محمدرضا مرتضوی» دبیر کل خانه صنعت معدن و تجارت با تاکید بر نقش رسانه ها در ایجاد اعتماد برای مردم نسبت به تولیدات ملی و فراگیر کردن استفاده مردم از تولیدات داخلی گفت: مدتی است حمایتی که باید از تولیدات داخل شود را عملا نمی بینیم و در واقع مثل یک پروژه ای که روی آن کمتر کار می شود، پیش می رود. در حالی که سال های قبل حمایت های از تولیدات ملی و ترغیب به استفاده از این محصولات بسیار علنی تر و بیشتر بود.

شوینده های تولید داخل چیزی کم از محصولات خارجی ندارد

مرتضوی افزود: در بسیاری از حوزه های مختلف صنعت تولیداتی که در داخل کشور انجام می شود قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را دارد و در برخی حوزه ها نیز از نظر کیفیت و قیمت حتی قابل مقایسه نیست. به عنوان مثال در حوزه شوینده های خانگی و بهداشتی از نظر کیفیت چیزی از تولیدات خارجی کم ندارد. یا در حوزه شیرینی و شکلات الان صنعت به نقطه ای رسیده که از تولیدات خارجی چیزی کم ندارد و تنها بحث در مورد قیمت ها است.

وی تاکید کرد: تا یک حد مشخصی می توان روی تعصب مردم در خرید کالاهای ایرانی حساب کرد اما از یک جایی به بعد مردم باید متقاعد شوند که تولیدات صنعتی کشور کمبودی ندارد و قابل رقابت با تولیدات خارجی است.

استراتژی توسعه اقتصادی نداریم

در ادامه «آرمان خالقی» قائم مقام دبیر کل خانه صنعت معدن و تجارت نیز با تاکید بر ضرورت داشتن استراتژی توسعه اقتصادی گفت: ما این را قبول داریم که اقتصاد خرد از اقتصاد کلان تاثیر می گیرد و این یک قائده است. ما در سطح کلان کشور استراتژی توسعه اقتصادی نداریم، هیچ راهبردی که مصوب شده باشد و تضمین اجرا را داشته باشد را نداریم. به این معنا که هر وزیری روی کار می آید سند استراتژی توسعه صنعتی و راهبرد را می نویسد و وقتی از وزراتخانه می رود آن را به وزیر بعدی می دهد و وزیر جدید هم از نو می نویسد. یعنی هر وزیری با سلیقه خود عمل می کند و عملا راهبردی برای اقتصاد ندارد.

وی افزود: به این ترتیب ما تولید کنندگان بخش خصوصی همواره باید خبرها را رصد کنیم که تصمیمی که در یک نهاد گرفته می شود آیا با تصمیمات نهاد دیگر در تناقض است یا خیر؟ آیا تصمیماتی که در سطح کلان گرفته می شود برای ما به عنوان یک بنگاه اقتصادی مساله ای دارد یا خیر. بنابراین چون استراتژی در کشورها تدوین نشده در سطح بنگاه ها هم نمی توانیم به صورت بلند مدت فکر کنیم.

قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت: در رابطه با اعتماد سازی بین تولید کننده و مصرف کننده نهایی آنچه حائز اهمیت است، لمس کیفیت توسط مصرف کننده است و این اتفاق باید بیفتد؛ یعنی ما نمی توانیم مردم را مجبور کنیم کالایی که قدرت رقابتی از نظر قیمت و کیفیت ندارد را خریداری کنند صرفه به این دلیل که یک کالای ایرانی است

خالقی همچنین ر پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه علی رغم تلاش بخش خصوصی و تولید کنندگان حوزه های صنعتی برای ترغیب مصرف کنندگان به خرید محصولات ایرانی در شرایطی که بی اعتمادی از منظر کیفیت، خدمات پس از فروش، کم فروشی ها، گران فروشی ها و غیره ایجاد شده شما به عنوان نماینده بخش خصوصی فکر می کنید برای اعتماد سازی بین تولیدکنندگان و مردم چه باید کرد، گفت: در رابطه با اعتماد سازی بین تولید کننده و مصرف کننده نهایی آنچه حائز اهمیت است، لمس کیفیت توسط مصرف کننده است و این اتفاق باید بیفتد. ما نمی توانیم مردم را مجبور کنیم کالایی که قدرت رقابتی از نظر قیمت و کیفیت ندارد را مجبور به خریداری یک کالای ایرانی کنیم و بگوییم فقط صرف داشتن تعصب این کالا را خریداری کنید.

انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان فرمایشی شده است

وی افزود: در بحث تولید ملی و افتخار ملی که رویدادی هم برای آن تدارک دیده ایم تاکید ما بر این است که در شرایط مساوی وقتی کیفیت و قیمت برابر شد در قفسه فروشگاه ها دست خریدار به سمت کالای ایرانی برود. این برای ما مهم است البته نه به هر قیمتی. به عبارت دیگر وقتی تولید کننده ای محصول بی کیفیت عرضه می کند، یا خدمات پس از فروش ندارد و غیره ما اعتقادی به این نداریم که خریدار تحت هر شرایطی آن محصول را خریداری کند. بلکه غالبا ما به دنبال اقتصاد رقابتی هستیم چون ما را هم رشد می دهد.

وی همچنین در مورد این انتقاد بازار که بخش خصوصی تنها به دنبال منافع خود است و به حقوق مصرف کننده ها بهایی نمی دهد نیز گفت: قائدتا بخش خصوصی به دنبال منافع خود است و تعقیب منافع خود در ذات این بخش است اما ما به عنوان یک تشکل از هر تولید کننده ای به هر دلیلی حمایت نمی کنیم.

خالقی افزود: ما انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در کشور تشکیل داده ایم اما طی سال های گذشته به نوعی فرمایشی شده است. در حالی که اگر این انجمن که پایه حقوقی و قانونی نیز دارد، جان بگیرد و بتواند کار کند و حقوقی همچون عدم ارائه خدمات پس از فروش و ندادن سرویس های لازم در قبال هزینه ای که از مصرف کنندگان می گیرند را دنبال کند قطعا بسیاری از این مسائل و گرفتاری ها رفع می شود.

کد خبر: ۲۷۳٬۱۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha