۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
بررسی تاریخچه قیمت بیت کوین و عوامل تأثیرگذار بر روی آن

بررسی تاریخچه قیمت بیت کوین و عوامل تأثیرگذار بر روی آن

بیت کوین نوعی پول الکترونیکی است که نهاد واسطی در نقل‌وانتقال آن دخالت ندارد و کنترلش به‌طور کامل در اختیار مردم است.

به گزارش بازار، بیت کوین نوعی پول الکترونیکی است که نهاد واسطی در نقل‌وانتقال آن دخالت ندارد و کنترلش به‌طور کامل در اختیار مردم است. این ارز دیجیتال به‌عنوان پادشاه ارزها، در سال ۲۰۰۹ توسط شخص یا گروهی مشهور به ساتوشی ناکاموتو خلق شد که هدف اصلی آن ایجاد امنیت و حفظ حریم خصوصی بود. برخی عوامل سبب بروز نوسان در قیمت بیت کوین و بالا و پایین شدن آن می‌شوند. ازاین‌رو باید در بیشتر مواقع از برخی راه‌حل‌ها، مانند تحلیل بیت کوین برای بررسی قیمت خرید آن بهره جست. بنابراین با افزایش آگاهی نسبت به بازار کریپتوکارنسی و نحوه خرید ارزهای دیجیتال، احتمال شکست یا از دست رفتن سرمایه به حداقل خواهد رسید. در ادامه مقاله جهت بررسی تاریخچه قیمت خرید بیت کوین و عوامل تأثیرگذار بر آن با ما همراه باشید.

تاریخچه قیمت بیت کوین

این ارز دیجیتال درواقع به‌عنوان پول رایج کشورها وظیفه انجام تبادلات مالی بین افراد را بر عهده دارد. در ابتدای ظهور، بیت کوین ارزش بالایی نداشت، ولی به‌مرور زمان و افزایش محبوبیت آن بین سرمایه‌گذاران، شاهد افزایش قیمت آن بوده‌ایم. در گذشته ارزش پول هر کشور با توجه به ذخایر طلای آن کشور مشخص می‌شد؛ ازاین‌رو کشورها برای ثروتمندتر شدن، اقدام به ذخیره طلای بیشتری می‌کردند. در حال حاضر این‌گونه نیست و برای بیان ارزش پول هر کشور، توان اقتصادی و سیاسی آن را موردسنجش قرار می‌دهند. روش‌های متنوعی جهت تحلیل بیت کوین وجود دارد. البته کار با کلیه ابزارها یا به‌کارگیری این روش‌ها، نیازمند کسب دانش و آگاهی در این زمینه هستند تا باعث کاهش ریسک معاملات و ایجاد یک فرصت مناسب جهت خرید ارز دیجیتال از بازار شوند. ولی در حال برای پی بردن به تاریخچه قیمت بیت کوین می‌توان از تحلیل آن استفاده کرد.

بیت کوین

عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین

این ارز تحت نظارت و کنترل هیچ سازمانی نیست و این عامل سبب می‌شود که متغیرهای اقتصادی بر قیمت خرید بیت کوین تأثیری نداشته باشند. پس درواقع عواملی مانند میزان عرضه یا تقاضا، قوانین حاکم، اخبار و رسانه و ده‌ها عامل دیگر می‌توانند بر میزان ارزش آن تأثیرگذار باشند. در ادامه به‌طور دقیق به بررسی عواملی که بر قیمت این ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارد، خواهیم پرداخت:

مقدار عرضه و تقاضا

از بین تمامی عواملی که بر قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارند، میزان عرضه و تقاضا از همه پررنگ‌تر است. به‌این‌ترتیب که چنانچه میزان تقاضای یک ارز دیجیتال افزایش پیدا کند، به دنبال آن شاهد افزایش قیمت آن خواهیم بود و بالعکس. ازجمله عواملی که سبب افزایش تقاضای ناگهانی می‌شوند، می‌توان به میزان تقاضاهای با حجم بالای آن در مدت‌زمان کم اشاره کرد. همچنین در صورت افزایش استخراج بیت کوین و عرضه آن توسط ماینرها، کاهش چشمگیر قیمت بیت کوین را به دنبال خواهیم داشت.

قوانین و مقررات وضع شده توسط هر دولت

به‌طورکلی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال همگی با هم یک بازار نوظهور به نام کریپتو را تشکیل می‌دهند. ازآنجایی‌که این ارزها متعلق به هیچ دولت یا گروهی نیستند، لذا هیچ‌گونه قانونی برای برخورد با آن‌ها وجود ندارد. اما در ارتباط با بیت کوین مسئله متفاوت است. باتوجه به محبوبیتی که این ارز دیجیتال در سال‌های اخیر داشته است و همچنین تعداد روزافزون افرادی که در این مسیر سرمایه‌گذاری می‌کنند، دولت‌ها تصمیم گرفتند قوانینی وضع و منتشر کنند تا در این راستا هیچ‌گونه کلاهبرداری یا سوءاستفاده‌ای صورت نگیرد. با افزایش قوانین مربوط به بیت کوین، شمایل رسمی به خود گرفت و به دنبال اعتماد عده کثیری از سرمایه‌گذاران، شاهد افزایش قیمت آن بودیم.

اخبار و رسانه‌ها

ارزهای دیجیتال و به‌ویژه بیت کوین برای بسیاری از سرمایه‌گذاران ناشناخته‌اند؛ لذا افراد بی‌تجربه‌ای که بدون آگاهی وارد بازار ارز دیجیتال می‌شوند و همچنین کلیه رخدادهای بیرونی، می‌توانند سبب تغییر در قیمت ارز دیجیتال شوند. تمامی اخبار جهانی مرتبط با این بازار حتی در صورت منفی بودن یا کذب بودن، تا حدودی بر این بازار تأثیر دارد و حتی می‌توان گفت این امکان وجود دارد که این اخبار بتوانند روند قیمتی یک ارز دیجیتال را به‌طور کامل تغییر دهند.

بررسی تاریخچه قیمت بیت کوین و عوامل تأثیرگذار بر روی آن

وجود رمزتارزهای رقیب

عامل دیگری که سبب تغییر در قیمت بیت کوین می‌شود، رمزارزهای رقیب است. امروزه بیت کوین به‌عنوان ارزی که مقام اول را در بین ارزهای دیجیتال دارد، موردتوجه سرمایه‌گذاران واقع‌شده است؛ اما وجود رقبای قدرتمند سبب‌شده تا هر لحظه امکان ربوده شدن گوی سبقت از این ارز پرطرفدار صورت گیرد که در این حالت قطعاً شاهد تغییر قیمت آن، یعنی افت ارزش بیت کوین خواهیم بود.

میزان اعتبار بیت کوین

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارند و تنها به‌صورت دیجیتالی در دسترس‌اند؛ در نتیجه مهم‌ترین عاملی که سبب بقای آن‌ها بین سرمایه‌داران می‌شود، میزان اعتباری است که از آن برخوردارند. بیت کوین باید بتواند با همین محبوبیت، روزانه میزان تقاضا و افرادی که برای سرمایه‌گذاری آن را انتخاب می‌کنند، افزایش دهد. لازم به ذکر است که چنانچه اعتبار بیت کوین نزد افراد کاسته شود، قطعاً شاهد کاهش قیمت این ارز دیجیتال خواهیم بود.

نهنگ‌ها و نوسانات بازار

یکی دیگر از عوامل مهم تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین، افرادی هستند که مقدار زیادی از سرمایه بازار را در اختیار خود دارند. چنین افرادی که در اصطلاح نهنگ یا وال خوانده می‌شوند، مقدار زیادی بیت کوین دارند که چه بخواهند آن‌ها را بفروشند یا چه آن‌ها را نگه دارند، در قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر دارد. اگر یک نهنگ به‌طور ناگهانی حجم زیادی از دارایی خود را بفروشد، قیمت آن ارز کاهش پیدا می‌کند. در مقابل اگر نهنگه‌ها ارزهای خود را نگه دارند و نفروشند، بازار تحت‌فشار قرارگرفته و قیمت آن ارز افزایش پیدا خواهد کرد.

بیت کوین

بیت کوین، رمز ارز محبوب و پرطرفدار

در این مقاله ضمن بررسی تاریخچه تحلیل بیت کوین به کلیه عواملی که سبب تغییر در قیمت این ارز دیجیتال می‌شوند، اشاره شد. افراد برای موفقیت در بازارهای مالی باید با کلیه این عوامل و میزان تأثیر هریک بر قیمت ارز مربوطه آشنایی کامل داشته باشند تا با تحلیل آن‌ها، درصد ریسک یا احتمال شکست را تا جای ممکن کاهش دهند. همچنین بررسی دقیق روش‌های تحلیل قیمت بیت کوین به‌عنوان ارز محبوب در بازار، در جهت موفقیت در این مسیر، اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که هرکدام از آن‌ها برای کاربردی متفاوت در اکوسیستم بلاک‌چین خلق‌شده و مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کلیه مطالب ذکرشده نه به‌عنوان تبلیغی جهت خرید کوین مربوطه، بلکه تنها به‌عنوان آشنایی و افزایش میزان دانش و آگاهی نسبت به تحلیل بیت کوین است؛ زیرا هرگونه معامله و سرمایه‌گذاری در بازارهای ارز دیجیتال باید حتما توسط افراد آموزش‌دیده و کاربلد صورت گیرد. تا از بروز شکست یا هدر رفتن سرمایه جلوگیری به عمل آید.

کد خبر: ۲۷۳٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha