۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳
تکمیل چهارمین هاوینگ تاریخی بیت کوین| آیا روند قیمتی بیت کوین بار دیگر صعودی خواهد شد؟
بازار بررسی کرد؛

تکمیل چهارمین هاوینگ تاریخی بیت کوین| آیا روند قیمتی بیت کوین بار دیگر صعودی خواهد شد؟

چهارمین دور هاوینگ بیت کوین در شرایطی انجام شده که شاهد نوعی واگرایی در میان تحلیلگران و ناظران مثبت و منفی آنها در خصوص آینده بازار بیت کوین هستیم.

بازار؛ گروه بین الملل: فرآیند موسوم به هاوینگ بیت کوین نهایتا شنبه شب (یکم اردیبهشت ماه) در ساعت ۳:۴۰ دقیقه بامداد به وقت ایران انجام شده و طی آن، شاهد استخراج بلاک شماره ۸۴۰۰۰۰ بودیم. با انجام فرآیند هاوینگ، در حال حاضر کامزد استخراج هر بیت کوین از ۶.۲۵ به ۳.۱۲۵ واحد کاهش یافته است.

فرآیند هاوینگ هر چهار سال یکبار (هر ۲۱۰ هزار بلاک) رخ داده و باعث کاهش تورم در نرخ این رمزارز و همچنین، محدودیت بیشتر عرضه آن در بازار خواهد شد. نخستین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۱۲ و پس از آن در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ رخ داد. جالب است بدانیم که پاداش استخراج بیت کوین برای ماینرها در سال ۲۰۱۲ و پیش از هاوینگ نخست، ۵۰ بیت کوین بود که پس از هاوینگ به ۲۵ بیت کوین کاهش یافت! بر اساس مکانیسم طراحی شده برای اکوسیستم بیت کوین، آخرین استخراج این رمزارز در سال ۲۱۴۰ رخ خواهد داد و تا آن زمان، امکان استخراج بیت کوین برای ماینرها وجود دارد.

تکمیل چهارمین هاوینگ تاریخی بیت کوین| آیا روند قیمتی بیت کوین بار دیگر صعودی خواهد شد؟

سرانجام انتظار هواداران بیت کوین برای انجام هاوینگ به پایان رسیده و پیش بینی بسیاری از فعالان بازار رمزارزها مبنی بر این است که در فاز جدید بازار گاوی، قیمت این رمزارز می تواند تا ۲۵۰ هزار دلار پیشرفت را تجربه نماید

با این حساب، سرانجام انتظار هواداران بیت کوین برای انجام هاوینگ به پایان رسیده و پیش بینی بسیاری از فعالان بازار رمزارزها مبنی بر این است که در فاز جدید بازار گاوی، قیمت این رمزارز می تواند تا ۲۵۰ هزار دلار پیشرفت را تجربه نماید.

قیمت بیت کوین در زمان تنظیم این گزارش (روز یکشنبه) با حدود ۱.۱۶ درصد رشد به نسبت شبانه روز گذشته به ۶۳۹۶۰ دلار افزایش یافته است. اما علیرغم شرایط فاندامنتال فنی مثبت رخ داده برای بیت کوین، چند نکته بر سر مسیر نسبتا روشن بزرگترین رمزارز بازار و البته آلتکوین ها وجود دارد که در میان مدت و دراز مدت، قطعا تاثیراتی منفی بر روند افزایش رو به رشد قیمت این رمزارز خواهند داشت.

هزینه بالای مصرف برق ماینرها و آینده فرآیند استخراج

نخستین نکته ای که در محیط فنی بیت کوین، فرآیند استخراج را کمی با شک و شبهه مواجه می سازد، موضوع مصرف بالای برق ماینرها است. از آنجاکه کشورهای صنعتی و در حال توسعه جهان با سرعت زیادی در حال حرکت به سمت انرژی سبز و کربن زدایی بیشتر حرکت می کنند، انتظار می رود قیمت برق مصرفی در راستای تشویق به کاهش مصرف در این کشورها نیز با رشد چشمگیری مواجه شود. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی شرکت تحقیقاتی ماراتن دیجیتال، میزان برق مصرفی ماینرهای فعال در ایالت تگزاس آمریکا حدود ۲۰۰ مگاوات است که این میزان برق، هزینه ای معادل ۸۷.۳ میلیون دلار را روی دست ماینرها خواهد گذاشت. با اینحال، افزایش قیمت بیت کوین از دسامبر سال گذشته تاکنون منجر به افزایش فعالیت شرکت های استخراج کننده این رمزارز شده است. در تازه ترین تحولات مربوط به این روند، شرکت «ریوت پلتفرم» در دسامبر سال گذشته، اقدام به خرید و راه اندازی ۶۶۵۶۰ دستگاه ماینر جدید نمود که یکی از بزرگترین قراردادهای خرید ماینر در طول تاریخ محسوب می شود.

اما سوال اینجاست که در صورت اقدام دولت آمریکا برای افزایش چشمگیر قیمت برق مصرفی به ویژه برای ماینرها، آیا فرآیند استخراج صرفه اقتصادی خواهد داشت یا خیر؟ پاسخ کاملا روشن است: همه چیز بستگی به آینده قیمت بیت کوین در بازار داشته و فاکتور دیگری در این میان، دخیل نخواهد بود.

تجربه تاریخی نشان داده که در هر سه مرحله هاوینگ انجام شده، شاهد افزایش قیمت بیت کوین در بازار بوده ایم اما تمامی این مفروضات تنها در زمانی رخ خواهند داد که اوضاع اقتصاد جهانی روندی متعادل و نسبتا پایدار را تجربه نماید

آیا دور جدیدی از بازار گاوی برای بیت کوین را شاهد خواهیم بود؟

با توجه به بند پیشین این یادداشت، اکنون سوال اینجاست که با توجه به رخداد چهارمین هاوینگ بیت کوین، باید منتظر صعودی شدن مجدد و البته چشمگیر قیمت بیت کوین در بازار باشیم یا خیر؟ تجربه تاریخی نشان داده که در هر سه مرحله هاوینگ انجام شده، شاهد افزایش قیمت بیت کوین در بازار بوده ایم. دلیل این امر نیز کاملا توجیه اقتصادی دارد: قانون عرضه و تقاضا. یعنی به دلیل نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین در هر بار هاوینگ، از میزان عرضه آن کاسته شده و با توجه به افزایش طرفداران ارزهای دیجیتال طی سال های اخیر، مسلما به میزان تقاضای آن افزوده خواهد شد.

اما تمامی این مفروضات تنها در زمانی رخ خواهند داد که اوضاع اقتصاد جهانی روندی متعادل و نسبتا پایدار را تجربه نماید. لذا، اگر طی ماه های آتی شاهد افزایش تنش های ژئوپولیتیکی در اقصی نقاط جهان به ویژه خاورمیانه به عنوان منبع اصلی تامین انرژی جهان باشیم، نمی توان انتظار رخداد بازار گاوی را برای بازار ارزهای دیجیتال داشت.

موضوع دیگری که بسیار حائز اهمیت است اینکه رشد تورم در اقتصادهای بزرگ جهان به ویژه آمریکا، اگرچه تا حد زیادی کنترل شده، اما همچنان شرایط پایداری را تجربه نمی کند. رئیس بانک مرکزی ژاپن، روز جمعه از احتمال افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور خبر داده و در آمریکا نیز خطر بازگشت نرخ های بالای بهره بانکی، همچنان اقتصاد این کشور را تهدید می کند. در صورتیکه در آمریکا، شاهد بازگشت روند افزایشی نرخ بهره بانکی باشیم، به طور حتم چنین پدیده ای تاثیر بسیار منفی بر بازار رمزارزها بر جای خواهد گذاشت. چراکه سرمایه گذاران ترجیح خواهند داد در شرایط بی ثباتی اقتصادی، دارایی های خود را به دلار امن (Safe Dollar) تبدیل نموده به سمت بانک ها سوق دهند. این کاهش میزان رشد سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، نهایتا منجر به ریزش قیمت و تقاضا برای آنها خواهد شد.

لذا به نظر می رسد در شرایط فعلی، علیرغم رخداد هاوینگ چهارم بیت کوین، بهتر است با اندکی صبر و شکیبایی بیشتر به بازار وارد شده و تا از ضررهای احتمالی جلوگیری نماییم. برای کاربران ایرانی بازار رمزارزها نیز این نکته بسیار حائز اهمیت است که علاوه بر رصد بازار بازار، همزمان باید قیمت دلار و نوسان شدید آن در صرافی های داخلی را نیز مد نظر قرار داد. بدیهی است که در صورت ادامه روند ریزشی قیمت دلار طی روزهای آتی، افزایش قیمت رمزارزها نیز ضرر ریزش اصل سرمایه را جبران خواهد کرد.

کد خبر: ۲۸۳٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha