۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
جولان توزیع کننده ها در بورس فلزات با نام تولید کنندگان| بورس فلزات مورد تایید ما نیست
رئیس اتحادیه  فروشندگان آهن و فولاد در گفتگو با بازار:

جولان توزیع کننده ها در بورس فلزات با نام تولید کنندگان| بورس فلزات مورد تایید ما نیست

رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با بیان اینکه بورس فلزات مورد تایید ما نیست، گفت: بسیاری از کسانی که به نام تولید کننده اقدام به خرید از بورس فلزات می کنند در واقع توزیع کننده هستند.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت فولاد و آهن الات در شرایطی با حواشی بسیاری همواره مواجه است که غالبا نوسانات قیمتی در این حوزه بر صنایع پایین دستی از جمله تولید کنندگان لوازم خانگی، ماشین آلات صنعتی و غیره تاثیر مستقیم می گذارد. در واقع در حالی که فولادسازان خود مدعی هستند از بتدای سال تولیدات آن ها افزایش قیمت نداشته است و حتی گاهی کاهشی هم بوده است. با این وجود صنعتگرانی که فولاد ماده اولیه اصلی آنها محسوب می شود نسبت به این گفته معترض هستند و می گویند: در بازار آزاد نوسان قیمت بسیار زیاد است و غالبا افزایش نرخ آهن آلات و ورق های فولادی همواره بوده و هست که عمدتا به دلیل عدم نظارت دستگاه های و سازمان های مربوطه است. این در شرایطی است که بسیاری نیز معتقدند مشکل در شبکه توزیع است و ارگان های مربوطه باید روی توزیع نظارت و سختگیری های بیشتری اعمال کنند.

رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران: برخی از این اقایان سهمیه هایی می گیرند که به هیچ عنوان مورد تایید اتحادیه آهن و فولاد و فلزات نیست و به هیج وجه این ها صلاحیت اینکه بیایند در حوزه توزیع دخالت کنند، ندارند

از سوی دیگر یکی از انتقاداتی که از سوی صنعتگران به تولیدات صنعت فولاد و آهن الات می شود، بحث عدم دسترسی به ورق های فولادی که در بورس فلزات عرضه می شود است. به طوری که پیش از این حمید اسدی یکی از صنعتگران فعال در حوزه ماشین آلات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار اذعان داشت که ورق های فولادی که غالبا تولیدات فولاد مبارکه اصفهان نیز است در بورس فلزات توسط یکسری افراد و نمایندگان این شرکت خریداری و سپس با نرخ بالا در بازار آزاد عرضه می شود.

حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران و رئیس اتاق اصناف تهران در این خصوص و این ادعا به خبرنگار بازار می گوید: این گفته کاملا درست است و در واقع این همان رانت و ویژه خواری است که پیش از این در مورد آن بارها صحبت کرده ایم؛ مساله اینجا است که برخی از این اقایان سهمیه هایی می گیرند که به هیچ عنوان مورد تایید اتحادیه آهن و فولاد و فلزات نیست و به هیج وجه این ها صلاحیت اینکه بیایند در حوزه توزیع دخالت کنند، ندارند.

ایجاد رانت و ویژه خواری در بورس فلزات

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران افزود: تمام فرارهای مالیاتی، تمام رانت خواری ها، تمام ویژه خواری ها از همین کانال ها انجام می شود در حالی که باید زیر نظر اتحادیه بیاند. اما در شرایطی که صلاحیت این کار را ندارند و مشخص نیست چه کسانی هستند گزارشات متعددی در مورد این موضوع داریم که چند برابر سودی که باید بگیرند از طریق گرفتن سهمیه و فروختن در بازار آزاد ذی نفع می شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران: می گویند فلان تولید کننده فلان مقدار ورق فولادی و غیره در بورس فلزات خریداری کرده در حالی که بسیاری از این تولید کننده در واقع توزیع کننده هستند و از رانت هایی و سهمیه هایی گرفته اند و بخشی از آن را شاید مصرف کنند و مابقی را در بازار آزاد عرضه می کنند

رستگار با تاکید بر اینکه اتحادیه فرشوندگان آهن و فولاد تهران اصولا مسئول توزیع است گفت: سوال اینجا است که این افراد که مشخص نیست چه کسانی هستند و اقدام به خرید از بورس فلزات می کنند غالبا به دنبال این بی قانونی ها هستند و به همین دلیل از مسیر مورد تایید ما اقدام نمی کنند. جالب است که می گویند فلان تولید کننده فلان مقدار ورق فولادی و غیره در بورس فلزات خریداری کرده در حالی که بسیاری از این تولید کننده در واقع توزیع کننده هستند و از رانت هایی و سهمیه هایی گرفته اند و بخشی از آن را شاید مصرف کنند و مابقی را در بازار آزاد عرضه می کنند.

توزیع کنندگانی که به نام تولید کننده در بورس فلزات اقدام به خرید می کنند

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این خریداران که به گفته شما در واقع توزیع کنندگانی هستند که به نام تولید کننده اقدام به خرید می کنند با خود فولاد سازان زد و بند می کنند یا پای افراد دیگری در میان است، گفت: نمی توان به طور دقیق گفت این ها چه کسانی هستند و به هر حال باید جزئیات امر بررسی شود. اما اگر ما اتحادیه داریم و اگر مسیر قانونی داریم چه لزومی وجود دارد که در بورس سهمیه را به کسانی می دهید که توزیع کننده هستند و در بازار سیاه به چند برابر قیمت می فروشند و ند برابر سود متعارف خود سود می گیرند!؟ متاسفانه چند سال است این اتفاق افتاده است در حالی که باید کار را به خود ما بسپارند و در عوض نظارت ها را قوی کنند. اما به دلیل رانتی که در این حوزه وجود دارد اتحادیه را دخیل نمی کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران: بارهااعلام کرده ایم که میلیارد میلیارد رانت در بازار فولاد وجود دارد که افرادی هستند و از این طریق سودهای کلان می برند، لذا ما از رئیس قوه قضاییه و وزیران مربوطه درخواست داریم در این مورد کمک کنند تا بتوانیم بازار را اداره و از حق مصرف کننده دفاع کنیم

رستگار همچنین تاکید کرد: ما بارها و بارها اعلام کرده ایم که میلیارد میلیارد رانت در بازار فولاد وجود دارد که افرادی هستند و از این طریق سودهای کلان می برند. لذا ما از رئیس قوه قضاییه و وزیران مربوطه درخواست داریم در این مورد کمک کنند تا بتوانیم بازار را اداره و از حق مصرف کننده دفاع کنیم.

این مقام مسئول همچین در خصوص عرضه فولاد و آهن آلات در بورس فلزات نیز گفت: به هیچ عنوان این بورس فلزات مورد تایید ما نیست. چون هیچ ارتباطی با ما ندارند و برای خود یک بازار دیگری تشکیل داده اند.

کد خبر: ۲۷۳٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha