۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
دبی اولین شهر با تاکسی های هوایی برقی| سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری برای تاکسی های هوایی
طراحی 4 خط تاکسی هوایی در دبی

دبی اولین شهر با تاکسی های هوایی برقی| سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری برای تاکسی های هوایی

تاکسی های هوایی برقی در دبی با ۴ خط در حال طراحی و اجرا است. این تاکسی ها می توانند با سرعت با سرعت 321 کیلیومتر حرکت کنند.

بازار؛ گروه خودرو: اداره راه و ترابری دبی با نام مستعار (RTA) توافقنامه ای را برای راه اندازی سرویس تاکسی هوایی در دبی تا سال ۲۰۲۶ با اداره کل هوانوردی غیرنظامی (GCAA)، سازمان هواپیمایی کشوری دبی (DCAA) و شرکت انگلیسی Skyports Infrastructure برای توسعه پیشرفته امضا کرده است. این شرکت در ایجاد زیرساخت های حمل و نقل هوایی شرکت آمریکایی جابی اویشن «Joby Aviation» در توسعه تاکسی های هوایی تخصص دارد.

بر اساس این قرارداد، دبی به اولین شهر در جهان تبدیل خواهد شد که از حمل و نقل هوایی تجاری از طریق تاکسی های هوایی برقی در مناطق شهری از طریق یک شبکه پیشرفته برای برخاستن و فرود عمودی تاکسی های هوایی برخوردار است.

تاکسی هوایی گوبی اس فور « Gobi S۴» که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۶ به صورت تجاری عملیاتی شود، به عنوان بخشی از ابتکارات اداره راه و حمل و نقل برای آینده جابجایی، به ساکنان و بازدیدکنندگان دبی خدمات ارائه خواهد داد.

تاکسی هوایی Gobi S۴ علاوه بر خلبان خود می‌تواند چهار مسافر را در خود جای دهد و از ویژگی‌های ایمنی و امنیتی بالایی برخوردار است، زیرا طراحی آن شامل ۶ پروانه و ۴ بسته باتری است که به آن توانایی پرواز در مسافت ۱۶۱ کیلومتر را می‌دهد. از دیگر ویژگی های این تاکسی های هوایی توان حرکت با سرعت ۳۲۱ کیلومتر در ساعت و البته با صدای بسیار کمتر از هلیکوپترها است.

تاکسی هوایی می تواند در مناطق شهری به طور کارآمد پرواز کند زیرا دارای ویژگی بلند شدن و فرود عمودی است که باعث صرفه جویی در فضای افقی مورد نیاز برای ایستگاه ها می شود.

اداره کل هوانوردی کشوری امارات طی آخرین مرحله با همکاری شرکای خود به طور مستمر برای تدوین چارچوب مقررات ملی که از اجرای این پروژه حمایت می کند، کار کرده است، زیرا این سازمان مقرراتی را برای تاکسی های هوایی و بنادر عمودی صادر کرده است و این مقررات وضع شده است.

شالوده زیرساخت های آینده سیستم حمل و نقل هوایی در داخل مناطق و همچنین فرصت های سرمایه گذاری جدیدی در توسعه زیرساخت های سیستم حمل و نقل هوایی و حمل و نقل هوشمند در داخل شهرها ایجاد می کند.

برآوردها حاکی ازاین است که سفر از فرودگاه بین‌المللی دبی به پالم جمیرا با تاکسی هوایی تقریباً ۱۰ دقیقه طول بکشد، در حالی که با خودرو تقریباً ۴۵ دقیقه طول می‌کشد

دبی اولین شهر با تاکسی های هوایی برقی| سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری برای تاکسی های هوایی

چهار ایستگاه تاکسی های هوایی

در مرحله اول عملیات تاکسی هوایی، خدمات از طریق چهار مکان ارائه می شود: مکانی نزدیک فرودگاه بین المللی دبی، مرکز شهر (منطقه مرکز شهر)، مارینا دبی، و پالم جمیرا.

برآوردها حاکی ازاین است که سفر از فرودگاه بین‌المللی دبی به پالم جمیرا با تاکسی هوایی تقریباً ۱۰ دقیقه طول بکشد، در حالی که با خودرو تقریباً ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

اداره راه و ترابری با همکاری اسکای پورت « Skyports» و شرکت جابی اوییشن مطالعات دقیق مربوط به انتخاب چهار مکان اول ایستگاه های تاکسی هوایی را تکمیل کرده است و در حال حاضر کار با اداره کل هواپیمایی کشوری (GCAA)، اداره هوانوردی مدنی دبی در حال انجام است.

وسایل نقلیه ایرتاکسی با قابلیت برخاستن و فرود عمودی متمایز می شوند و خودروهایی پایدار و دوستدار محیط زیست هستند که با برق کار می کنند و آلاینده های عملیاتی تولید نمی کنند و برد آنها حداکثر به ۱۶۱ کیلومتر و حداکثر سرعت آنها به ۳۲۱ می رسد. کیلومتربرساعت.

قرارداد راه اندازی تاکسی های هوایی و برقی که در جریان اجلاس جهانی دولت در دبی امروز به امضا رسیده به شرکت جوبی حق انحصاری فعالیت تاکسی های هوایی در دبی را برای مدت شش سال می دهد

طبق ادعای شرکت جابی برای راه اندازی خدمات تاکسی پرنده در امارات تا اویل سال ۲۰۲۵ مهلت دارد اما عملیات اولیه در سال ۲۰۲۵ اجرایی خواهد شد.

بر اساس بیانیه ای که این شرکت منتشر کرد، این قرارداد که در جریان اجلاس جهانی دولت در دبی به امضا رسیده و به جوبی حق انحصاری فعالیت تاکسی های هوایی در دبی را برای مدت شش سال می دهد.

جوبن بیفرت، موسس و مدیرعامل این شرکت، خاطرنشان کرد: این توافقنامه هر سه مولفه مورد نیاز برای راه اندازی موفقیت آمیز یک سرویس تاکسی پرنده را فراهم می کند که شامل مسیر عملیاتی تعریف شده، زیرساخت های مناسب با پشتیبانی شرکای تخصصی و هواپیماهای با ظرفیت و برد مورد نیاز برای ارائه پروازهای معنادار است.

شرکت مذکور تا کنون برای این پروژه بیش از دو میلیارد دلار با شرکت هایی مانند تویوتا، دلتا ایرلاینز، SK Telecom، Uber و... بیلی گیفورد امضا کرده است که طراحی، ساخت و راه اندازی چهار سایت اولیه vertiport در سراسر دبی را انجام می دهد.

گفتنی است در نوامبر ۲۰۲۳، هواپیمای جوبی به اولین تاکسی برقی تبدیل شد که در شهر نیویورک پرواز کرد.

تاکسی هوایی Gobi S۴ علاوه بر خلبان خود می‌تواند چهار مسافر را در خود جای دهد و از ویژگی‌های ایمنی و امنیتی بالایی برخوردار است، زیرا طراحی آن شامل ۶ پروانه و ۴ بسته باتری است که به آن توانایی پرواز در مسافت ۱۶۱ کیلومتر را می‌دهد. از دیگر ویژگی های این تاکسی های هوایی توان حرکت با سرعت ۳۲۱ کیلومتر در ساعت و البته با صدای بسیار کمتر از هلیکوپترها است

شهروندان منتظر قیمت

در همین باره برخی از شهروندان دبی نیز اظهار کرده اند که نشان می دهد بیش از همه مشتاق قیمت اعلامی این خط تاکسی هوایی هستند.

یک شهروند در این باره گفته است: اگر هزینه زیاد باشد فقط تاجران و دولتمردان از آن سود می برند. به عنوان مثال اگر قرار باشد برای استفاده از این خط هوایی ۱۰۰۰ درهم باشد، نمی توان انتظار توسعه آن را داشت زیرا با ۱۵۰ درهم می توان خودرو تاکسی استفاده کرد که بدترین حالت ۴۵ دقیقه زمان می برد.

اما در مقابل برخی نیز بر این باورند که چون تاکسی های مذکور شارژی هستند هزینه آنها نباید زیاد باشد و معقول خواهد بود.

دبی اولین شهر با تاکسی های هوایی برقی| سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری برای تاکسی های هوایی

کد خبر: ۲۷۲٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha