۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
۸۰ میلیون یورو صرفه‌جویی با داخلی‌سازی ۱۷ هزار قلم کالا در پالایشگاه شازند
مدیرعامل پالایشگاه امام(ره) شازند عنوان کرد

۸۰ میلیون یورو صرفه‌جویی با داخلی‌سازی ۱۷ هزار قلم کالا در پالایشگاه شازند

پالایشگاه شازند با پالایش روزانه بیش از ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام، افزون بر تولید سوخت با کیفیت برای عرضه به ویژه در نیمه شمالی، سوخت با کیفیت مورد نیاز صنایع مهم کشور را تأمین می‌کند.

به گزارش بازار، پالایشگاه امام خمینی شازند یکی از پالایشگاه‌هایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به بهره‌برداری رسیده؛ این پالایشگاه هم‌اکنون ظرفیت پالایش روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت را داراست که به ۶ فرآورده اصلی به اضافه فرآورده‌های ویژه تبدیل می‌شود؛ فرآورده‌های اصلی تولیدی این مجتمع مدرن پالایشی شامل بنزین یورو ۴، نفت‌گاز یورو ۴، نفت سفید یورو ۴، نفت‌کوره و گاز مایع به اضافه سوخت هواپیما است که افزون بر تأمین نیاز سوخت نیمه شمالی کشور، بخش قابل‌توجهی از انرژی موردنیاز صنایع مهم کشور را تأمین می‌کند.

مجید رجبی همزمان با چهل‌وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی درباره اقدام‌ها و دستاوردهای این واحد پالایشی به خبرنگار شانا گفت: پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با حرکت به سمت تولید فرآورده‌های متنوع و با ارزش افزوده بیشتر تلاش می‌کند به سمت تبدیل این شرکت به یک مجتمع پتروپالایشی حرکت کند؛ این شرکت هم‌اکنون با تولید باکیفیت‌ترین سوخت کشور، نیاز صنایع هوایی و کشترانی کشور را نیز تامین می‌کند.

وی افزود: در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند افزون بر تولید فرآورده‌های اصلی با کیفیت یورو، فرآورده‌های شیمیایی نظیر نرمال هگزان، پروپیلن پلیمرگرید نیز تولید می‌کنیم که تحویل پتروشیمی‌ها می‌شود؛ پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تنها پالایشگاهی در کشور است که که این نوع پروپیلن را تولید می‌کنیم.

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تأکید کرد: هم‌اکنون سوخت موردنیاز کشتیرانی (ای‌تی‌آر) مطابق با استانداردهای روز جهانی در این پالایشگاه تولید شده و تحویل شرکت ملی کشتیرانی می‌شود. علاوه بر این‌ها و سوخت با کیفیت هوایی، فرآورده‌های ویژه دیگری موردنیاز صنایع شیمیایی و پتروشیمی نیز در این مجتمع پالایشی تولید می‌شود که افزون بر ایجاد ارزش افزوده و تامین نیاز صنایع، این شرکت را به سمت پتروپالایشی شدن سوق می‌دهد.

تولید بیش از ۹۰ درصد کاتالیست صنایع پالایشی در داخل کشور
رجبی بیان کرد: در کنار رسالت اصلی تولید فرآورده، در ارتباط با خودکفایی و بومی‌سازی نیز اقدام‌های مؤثری انجام شده است که بومی‌سازی کاتالیست اصلی صنایع پالایشیکه دارای قیمت بالایی بوده و حجم زیادی مصرف سالانه دارد، از مهمترین این موارد بوده است؛ کاتالیست صنایع پالایشی در سال‌های گذشته جز اقلام وارداتی کشور بود که ارز زیادی صرف می‌کرد، اما اکنون بیش از ۹۰ درصد کاتالیست‌های پالایشگاهی از جمله پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند ساخت داخل است.

بومی‌سازی دو کاتالیست مهم صنایع پالایشی در پالایشگاه شازند
وی تأکید کرد: طی دو سال گذشته دو کاتالیست مهم صنایع پالایشی کشور را در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی کردیم که یکی کاتالیست موردنیاز واحد آراف‌سی‌سی است که سالانه حدود ۴ هزار تن مصرف داریم و ارز زیادی برای واردات نیاز داشت و علاوه بر آن نیز واردات آن به دلیل شرایط تحریم و ترخیص سخت بود.

مدیرعامل پالایشگاه شازند گفت: کاتالیست دوم نیز مربوط به واحد آرسی‌دی بود که حدود یک هزار و ۵۰۰ تن در سال مصرف داریم و توسط یک شرکت دانش‌بنیان داخلی تست و بومی‌سازی شده است که از محل این داخلی‌سازی نیز ارز قابل توجهی در داخل کشور ذخیره می‌شود.

۸۰ میلیون یورو ارزآوری با بومی‌سازی بیش از ۱۷ هزار قلم کالا
رجبی با اشاره به بومی‌سازی دیگر کاتالیست‌های صنایع پالایشی در پالایشگاه شازند افزود: در زمینه ساخت اقلام و تجهیزات موردنیاز پالایشگاه در زمینه مکانیک، ماشینری، برق، ابزار دقیق و ... اقدامات مهمی انجام شده است و توسط شرکت‌های دانش‌بنیان استان مرکزی، بالغ بر ۱۷ هزار قلم کالا که سالیان گذشته از خارج کشور وارد می‌شده است، در این پالایشگاه بومی‌سازی شده است که به لحاظ ارزی، بیش از ۸۰ میلیون یورو برای کشور ارزآوری داشته است.

وی تأکید کرد: البته این روند متوقف نشده است و در واحد مهندسی پشتیبانی ساخت داخل که بیش از ۳۰ نفر از جوانان نخبه پالایشگاه مشغول به کار هستند، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی و ساخت قطعات بیشتر ادامه دارد.

بیش از ۹۰ درصد فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه شازند یورو هستند
مدیرعامل شرکت پالایش نفت شازند درباره اجرای پروژه‌های کیفی سازی فرآورده‌های نفتی در این مجتمع پالایشی گفت: هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد فرآورده‌های تولیدی در این پالایشگاه یورو هستند که افزون بر آن استاندارد داخل را نیز برای تولید بنزین دریافت کرده‌ایم؛ بخشی از نفت کوره تولیدی در پالایشگاه نیز باید کیفی‌سازی شود که در این زمینه، پروژه کک سوزنی را تعریف کردیم که این پروژه هم‌اکنون در مرحله طراحی است؛ شرکت تولیدکننده پژوهشگاه صنعت نفت است و دانش فنی آن توسط پژوهشگاه صنعت نفت تولید شده است و ما برای امضای قرارداد و انتخاب پیمانکار آماده می‌شویم.

اجرای پروژه‌های تصفیه پساب شهری و پالایشگاهی
رجبی درباره اقدامات انجام شده در حوزه محیط زیست می‌گوید: در زمینه اجرای پروژه‌های زیست محیطی، آب و پساب گام‌های بزرگی به‌ویژه در سال‌های اخیر برداشته شده است که اجرای پروژه پساب RO از مهمترین این موارد است؛ با اجرای این پروژه آب‌های با املاح بالا تصفیه شده و به فرآیند تولید باز می‌گردد که کمک زیادی به کاهش مصرف آب می‌کند؛ علاوه بر آن طی قراردادی با آبفای استان مرکزی و خریداری پساب شهرستان‌های شازند و آستارا، این پساب را تصفیه کرده و در پالایشگاه استفاده کنیم که جایگزین آب سد و آب‌های زیرزمینی شده و قدم بزرگی برای مصرف آب است.

آشنایی قشرهای مختلف اجتماعی با دستاوردهای صنعت پالایش نفت
وی همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت همسو با جهاد تبیین خبر داد و گفت: گروه‌های مختلفی امسال با بازدید از بخش‌های مختلف پالایشگاه، در جریان پیشرفت‌های صنعت نفت، کشور و پالایشگاه قرار گرفتند، در دهه فجر نیز خانواده‌ها و فرزندان آن‌ها در پالایشگاه حاضر شدند و و با گام‌های بزرگی که برداشته شده است، آشنا شدند؛ تا پایان بهمن‌ماه امسال بیش از ۱۰ هزار نفر از این مجتمع پالایشی بازدید کرده و در سال آینده نیز، این برنامه برای نخبگان، اساتید و معلمان ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند درباره پروژه‌های اجرا شده این شرکت در طول ۲۹ ماه گذشته از آغاز به‌کار دولت سیزدهم می‌افزاید: در زمینه مسئولیت اجتماعی نیز گام‌های مؤثری برداشته شده که کمک رسانی به کمیته امداد و بهزیستی و خیریه‌ها در شهرستان شازند به مناسبت ایام ماه رمضان، نوروز و سال تحصیلی از آن جمله است؛ افزون بر آن این کمک‌ها دو مدرسه در دو روستا با ۷ میلیارد تومان بودجه با کمک آموزش و پرورش ساخته شده است که به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

رجبی کمک به آبفای استان برای ساخت تصفیه‌خانه آب برای چند روستای اطراف پالایشگاه با ۱۴ میلیارد تومان هزینه، اختصاص مبالغ قابل توجه برای ساخت راه‌های روستایی، اجرای پروژه‌های آسفالت و روشناییی روستاها، با کمک اداره راهداری و اختصاص بودجه قابل توجه جهت لایروبی قنات‌ها با کمک جهاد کشاورزی شهرستان شازند و لایروبی قنات‌های بیش از ۲۰ روستا در قالب این پروژه را از دیگر اقدام‌های این واحد پالایشی برای اجرای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی اعلام کرد.

سرمایه‌گذاری ۷ میلیون یوروئی برای بومی‌سازی قطعات توربین‌های گازی
وی با اشاره به این که پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند جزو پیشگامان ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان در میان صنایع پالایشی کشور است، گفت: امسال برای ساخت قطعات توربین‌های گازی با یک شرکت دانش‌بنیان بالغ بر ۷ میلیون یورو قرارداد منعقد شده است که در قالب این پروژه قطعات توربین‌های گازی در کشور داخلی سازی خواهد شد، قرارداد دیگری نیز برای ساخت رادارهای سطح‌سنج مخازن با یک شرکت دانش‌بنیان داخلی امضا شده است که با اجرای آن ظرف یک سال آینده، رادارهای سطح سنج مخازن پالایشی در داخل کشور بومی‌سازی خواهد شد.

کد خبر: ۲۷۲٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha