۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
موجودی مخازن سدهای کشور به ۴۲ درصد رسید
سخنگوی صنعت آب کشور:

موجودی مخازن سدهای کشور به ۴۲ درصد رسید

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: موجودی آب مخازن سدهای کشور نسبت به سال آبی گذشته ۴ درصد کاهش پیدا کرده و تا به امروز به ۴۲ درصد پرشدگی رسیده است.

به گزارش بازار، فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب کشور در تشریح وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی تا ۲۱ بهمن گفت: ورودی سدهای کشور از ۹.۴۸ میلیارد مترمکعب در سال گذشته به ۷.۸۹ میلیارد مترمکعب کاهش داشته که نشان از افت ۱۷ درصدی ورودی سدهای کشور نسبت به سال گذشته دارد.

این مقام مسئول در خصوص خروجی سدهای کشور نیز گفت: خروجی سدهای کشور از ۷.۰۵ میلیارد مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم ۸.۸۰ میلیارد مترمکعب رسیده است که نشانگر رشد ۲۵ درصدی میزان تامین مصارف از محل سدها نسبت به سال گذشته است.

او افزود: به طور کلی حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور به عدد ۲۰.۷۸ میلیارد مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال گذشته که در حدود ۲۱.۵۴ میلیارد مترمکعب بوده ۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد این میزان از پرشدگی معادل ۴۲ درصد مخازن سدهای کشور است.

قاسم زاده با اشاره به وضعیت تعدادی از سدهای مهم کشور گفت: سد زاینده رود اکنون به پرشدگی ۲۲ درصدی رسیده است. ذخایر سدهای استان‌های گلستان، مازندران و گیلان در مقایسه با سال گذشته افزایشی بوده است. مجموع ۵ سد تهران نیز تاکنون ۲۴۹ میلیون مترمکعب موجودی دارند که ۸ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته، اما این حجم از آب معادل ۱۳ درصد پرشدگی سدها است.

سخنگوی صنعت آب در ادامه متذکر شد: میزان بارندگی سال جاری نسبت به میانگین دوره‌های مشابه دراز مدت حدود ۴۰ درصد کاهش داشته و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته حدود ۳۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

او افزود: استان‌های فارس، هرمزگان، کرمان، بوشهر و خراسان جنوبی بیشترین میزان کاهش بارندگی را نسبت به دریافت بارندگی در بلندمدت داشته اند. استان‌های گلستان، آذربایجان غربی، مازندران و اردبیل نسبت به بلندمدت بارندگی‌های بیشتری دریافت کرده اند.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به نکاتی در زمینه مدیریت مصرف با تاکید بر اینکه ادارات و سازمان های دولتی باید رعایت لازم در کاهش مصرف را داشته باشند افزود: در چنین شرایطی مدیریت مصرف باید به عنوان یک الگوی جدی در دستور کار قرار گیرد و توجه ویژه مردم به موضوع مدیریت مصرف در سطح خانوارها نیز ضروری است.

قاسم زاده متذکر شد: برای عبور بدون تنش از شرایط اوج مصرف آب برنامه‌ریزی لازم در وزارت نیرو انجام شده اما مدیریت مصرف در اجرای موفقیت‌آمیز این برنامه‌ها موثر خواهد بود

کد خبر: ۲۷۲٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha