۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
صعود ۳۴ پله‌ای ایران در رده‌بندی شاخص توسعه انسانی جهان از ابتدای انقلاب

صعود ۳۴ پله‌ای ایران در رده‌بندی شاخص توسعه انسانی جهان از ابتدای انقلاب

ایران در رده‌بندی جهانی توسعه انسانی از زمان پیروزی انقلاب ۳۴ پله صعود داشته و با عبور از توسعه پایین و متوسط، در جمع کشورهای دارای توسعه انسانی بالا قرار گرفته است.

به گزارش بازار، گزارش‌های توسعه انسانی سازمان ملل نشان می‌دهد شاخص توسعه انسانی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد ۷۷ درصدی داشته است.

شاخص توسعه انسانی سطح عدالت و رفاه اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی هر کشور را نشان می‌دهد و رقمی از صفر تا یک را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر توسعه انسانی بیشتر آن کشور دارد.

بر اساس این گزارش، شاخص توسعه انسانی ایران یک سال قبل از انقلاب اسلامی ۰.۴۳۷ بوده است و این رقم در سال‌های بعد از انقلاب افزایش یافته، ‌ در سال ۱۹۹۰ به ۰.۵۵۲، در سال ۲۰۰۰ به ۰.۶۵۲، در سال ۲۰۰۵ به ۰.۶۸۱، در سال ۲۰۱۰ به ۰.۷۲۵، و در سال ۲۰۲۱ به ۰.۷۷۴ واحد رسیده است.

با افزایش شاخص توسعه انسانی ایران، جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی از این نظر نیز ارتقا یافته است. ایران در سال ۱۹۷۹ از نظر توسعه انسانی در میان ۱۸۲ کشور جهان رتبه ۱۱۰ را به خود اختصاص داده بود اما در سال ۲۰۲۱ که آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل است در میان ۱۹۱ کشور به رتبه ۷۶ ارتقا یافته است که بدین ترتیب صعود ۳۴ پله‌ای داشته است. توسعه انسانی ایران از ۱۱۵ کشور جهان در سال ۲۰۲۱ بیشتر بوده است.

بر اساس تقسیم‌بندی سازمان ملل ایران قبل از انقلاب در میان کشورهایی قرار داشت که دارای توسعه انسانی پایین بودند اما در حال حاضر بین کشورهای دارای توسعه انسانی بالا قرار گرفته است. این سازمان کشورها را از نظر توسعه انسانی در ۴ گروه دارای توسعه انسانی بسیار بالا، دارای توسعه انسانی بالا، دارای توسعه انسانی متوسط و دارای توسعه انسانی پایین قرار داده است.

صعود ۳۴ پله‌ای ایران در رده‌بندی شاخص توسعه انسانی جهان از ابتدای انقلاب

کد خبر: ۲۷۲٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha