۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
بحران دریای سرخ؛ اختلال در زنجیره تامین خودروهای الکتریکی
بازار گزارش داد؛

بحران دریای سرخ؛ اختلال در زنجیره تامین خودروهای الکتریکی

به دلیل تغییر مسیرهای کشتیرانی دریای سرخ در بحبوحه تنش ها در خاورمیانه، سازندگان وسایل نقلیه الکتریکی با اختلال مواجه خواهند شد.

بازار؛ گروه بین الملل: علاوه بر بحران بشردوستانه جاری در غزه، از چند ماه گذشته، جنگ کالایی در منطقه دریای سرخ آغاز شده است که بر زنجیره تامین خودروهای الکتریکی نیز تأثیر خواهد گذاشت. از ماه اکتبر، حملات هوایی پهپادی و موشکی به کشتی‌های تجاری توسط جنبش حوثی‌های یمن ادامه دارد.

به گفته مقامات حوثی، حملات حوثی ها به کشتی های تجاری و نظامی با هدف تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای پایان دادن به بمباران نوار غزه و برقراری آتش بس است. در این راستا مقامات آمریکایی گفته اند که در یک حمله تلافی جویانه بزرگ شامل جت های جنگنده و موشک های تاماهاوک که از کشتی های جنگی و زیردریایی ها پرتاب شد، نیروهای آمریکایی و انگلیسی بیش از ده ها مکان را در یمن که توسط حوثی ها استفاده می شد در ۱۱ ژانویه بمباران کردند.

حملات در دریای سرخ هزینه کالاها را افزایش داده و مدت زمان لازم برای حمل کالا بین شرق آسیا و اروپا را طولانی تر کرده است. تغییر مسیر کشتی‌ها، کشتی‌های توقیف شده و افزایش زمان سفر و هزینه‌های مسیرهای دور از دریای سرخ، زنجیره‌های عرضه جهانی خودروهای برقی را نیز مختل کرده است.

تاثیر بحران بر تجارت جهانی و فروش خودروهای برقی چینی

از زمان آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، تجارت جهانی به دلیل انحراف کشتی‌ها در اطراف آفریقا و دماغه امید نیک برای اجتناب از دریای سرخ، ۱.۳ درصد کاهش یافته است که در نتیجه هزینه‌های حمل و نقل بیشتر شده است. در این راستا، شرکت آف شور تکنولوژی گزارش داده که هزینه یک کانتینر ۴۰ فوتی که از چین به اروپای شمالی سفر می کند، از ۱۵۰۰ دلار در نوامبر ۲۰۲۳ به بیش از ۴۰۰۰ دلار تا اواسط ژانویه ۲۰۲۴ افزایش یافته است.

جیلی، یک شرکت خودروساز چینی، در هفته سوم ماه دسامبر هشدار داد که انتظار دارد فروش خودروهای برقی خود به اروپا تحت تأثیر تاخیرهای تحویل قرار گیرد، زیرا حمل‌کنندگان مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را برای اجتناب از ورود به دریای سرخ طی می‌کنند

جیلی، یک شرکت خودروساز چینی، در هفته سوم ماه دسامبر هشدار داد که انتظار دارد فروش خودروهای برقی خود به اروپا تحت تأثیر تاخیرهای تحویل قرار گیرد، زیرا حمل‌کنندگان مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را برای اجتناب از ورود به دریای سرخ طی می‌کنند. همچنین، طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، در سال ۲۰۲۲، چین مسئول تقریباً ۶۰ درصد از ثبت نام‌های جدید خودروهای برقی در سراسر جهان بوده است.

نسبت خودروهای الکتریکی در کل فروش خودروهای داخلی در چین از ۱۶ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۲۹ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و خیلی زودتر از موعد مقرر از هدف ملی ۲۰ درصدی سال ۲۰۲۵ فراتر رفت. چین همچنین به طور فزاینده ای خودرو به اروپا صادر می کند، تا جایی که کمیسیون اروپا تحقیقاتی را در مورد خودروهای برقی از چین آغاز کرده است.

به گزارش رویترز، با این حال، بحران دریای سرخ منجر به افزایش پنج برابری هزینه های حمل و نقل و کمبود پیش بینی شده کشتی ها تا نیمه دوم ژانویه شده است. این موضوع در درجه اول به دلیل زمان طولانی تری برای بازگشت کشتی ها به بندر است. بر همین اساس، انجمن خودروهای مسافری چین به رویترز گفته که خودروسازان همچنان می توانند از شبکه های ریلی برای صادرات محصولات خود استفاده کنند، اما این قطارها در حال حاضر با ظرفیت کامل در حال حرکت هستند.

در هفته های اخیر، چندین کشتیران جهانی اعلام کرده اند که برای جلوگیری از حمله از مسیر دریای سرخ اجتناب خواهند کرد که این امر همچنین زنجیره تامین خودروهای الکتریکی بالادستی را مختل کرده و کارخانه‌های خودروهای برقی تولید خود را به دلیل کمبود قطعات متوقف کرده اند

بحران دریای سرخ و زنجیره تامین خودروهای الکتریکی

در هفته های اخیر، چندین کشتیران جهانی اعلام کرده اند که برای جلوگیری از حمله از مسیر دریای سرخ اجتناب خواهند کرد. این امر همچنین زنجیره تامین خودروهای الکتریکی بالادستی را مختل کرده و کارخانه‌های خودروهای برقی تولید خود را به دلیل کمبود قطعات متوقف کرده اند.

تسلا در ۱۱ ژانویه اعلام کرد که به دلیل اختلال در مسیرهای عرضه کشتی در دریای سرخ، به مدت دو هفته، از ۲۹ ژانویه تا ۱۱ فوریه، بیشتر تولید خودرو خود را در کارخانه عظیم برلین خود به حالت تعلیق در خواهد آورد. اگرچه این موضوع کاملاً تعجب آور نیست، مطمئناً برای تسلا خبری ناخوشایند است.

بر همین اساس، پل بارکر، سردبیر Carwow، یک بازار آنلاین برای خرید و فروش خودرو اعلام کرده که تولیدکنندگان مدیریت بحران زنجیره تامین، پس از اختلال مربوط به تراشه که پس از کووید رخ داد، مدیریت بهتری دارند. وی همچنین گفته که در آینده مشکلاتی در جابجایی خودروها یا قطعات خودرو در سراسر جهان وجود خواهد داشت که این مسئله احتمالاً منجر به افزایش تقاضا و ارزش خودروهای دست دوم با شرایط خوب خواهد شد. قیمت خودروهای دست دوم اخیرا از بالاترین حد تاریخی کاهش یافته است، بنابراین من مطمئن هستم که کل صنعت خودروسازی اروپا تحولات ژئوپلیتیکی جاری در دریای سرخ را زیر نظر خواهد داشت.

در ۱۲ ژانویه، ولوو کارز متعلق به جیلی نیز اعلام کرد که به دلیل کمبود قطعات، تولید را در کارخانه خود در گنت بلژیک، به مدت سه روز به حالت تعلیق درآورده است. سخنگوی این خودروساز به رویترز گفته که توقف موقت بر تحویل خودرو، اهداف تولید یا دیگر کارخانه اروپایی آن در گوتنبرگ سوئد تأثیری نخواهد داشت.

سازندگان چگونه می توانند کنار بیایند؟

واقعیت تنگناها در زنجیره‌های تامین جهانی به عنوان یک نگرانی مهم، با پیامدهای گسترده برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، و فشار برای «استقلال استراتژیک» از سوی سیاست‌گذاران، پدیدار شده است. زنجیره‌های تامین دارای انعطاف‌پذیری هستند، اما مدیران تلاش می‌کنند تا احتمال «اثر شلاق گاو» را کاهش دهند، زمانی که تفاوت‌های قابل‌توجهی در مقادیر سفارش‌ها منجر به کمبودهای بیشتر در خط تولید می‌شود.

پس از حملات در دریای سرخ، شرکت اونتیج یوتیلیتیز به کسب‌وکارها توصیه کرده است که به دنبال فناوری‌های بهینه‌سازی انرژی باشند تا مصرف را کاهش دهند

تام استیسی، مدرس ارشد عملیات و مدیریت زنجیره تامین در دانشگاه آنگلیا راسکین معتقد است که مدیریت انتظارات و اطمینان دادن به خریداران بسیار مهم است. همچنین، پس از حملات در دریای سرخ، شرکت اونتیج یوتیلیتیز، یک مشاور تجاری انرژی و پایداری، به کسب‌وکارها توصیه کرده است که به دنبال فناوری‌های بهینه‌سازی انرژی باشند تا مصرف را کاهش دهند. این شرکت همچنین روش‌های خرید انعطاف‌پذیرتر یا قراردادهای انرژی طولانی‌مدت را برای محافظت از زنجیره‌های تامین پیشنهاد می‌کند.

اندرو گروور، مدیر عامل شرکت اونتیج یوتیلیتیز در اواخر ۲۰۲۳ اعلام کرد که این اختلال می تواند قیمت ها را بیشتر افزایش دهد؛ ضمن اینکه کسب‌وکارها باید در نظر بگیرند که در صورت بروز اختلال بیشتر، چه واکنشی نشان خواهند داد و بررسی منافع حاصل از تضمین قراردادهای معامله‌شده بلندمدت یا انعطاف‌پذیر باید به عنوان ابزاری برای کاهش نوسانات بیشتر در آینده در نظر گرفته شود. دور شدن از انحصارات زنجیره تامین و ساخت باتری های برقی و خودروهای نزدیک به خانه می تواند اختلالات ناشی از عدم قطعیت های ژئوپلیتیکی را کاهش دهد.

با این حال، سیاست گذاران باید مصرف کنندگان را متقاعد کنند که «استقلال استراتژیک» ارزش پرداخت برای آن را دارد.

کد خبر: ۲۷۲٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha