۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
حملات حوثیها و پیامدهای آن؛ وضعیت دریا برای اقتصاد اسرائیل «سرخ» می شود
مرکز مطالعات افغانستان، خاورمیانه و آفریقا:

حملات حوثیها و پیامدهای آن؛ وضعیت دریا برای اقتصاد اسرائیل «سرخ» می شود

حملات حوثیها در دریای سرخ به عنوان یادآوری آشکار اثرات موج دار درگیری های منطقه ای در نظر گرفته می شود؛ در حالیکه آسیب پذیری تجارت جهانی در برابر تنشهای سیاسی را برجسته می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: شروع حملات پهپادی و موشکی حوثی ها به سمت جنوب اسرائیل در اکتبر ۲۰۲۳ مصادف با شروع جنگ در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، منجر به تشدید قابل توجه درگیری اسرائیل و حماس شد. پس از این حملات اولیه، حوثی‌ها تمرکز خود را به هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری در دریای سرخ در اواسط نوامبر ۲۰۲۳ معطوف کردند که تشدید قابل توجهی را نشان داد. این گروه این حملات را ابزاری استراتژیک برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل به منظور توقف عملیات خود در غزه توصیف کرده است.

در این راستا، با توجه به حملات در شبکه دریایی، اختلالات در مسیرهای کلیدی دریایی پیامدهای فراتر از ثبات منطقه ای را گسترش می دهد و بر پویایی اقتصاد جهانی تأثیر می گذارد؛ در حالی که تنگه باب المندب که در باریک ترین نقطه آن تنها ۲۹ کیلومتر (۱۸ مایل) عرض دارد، اهمیت خود را به عنوان مسیری حیاتی برای تجارت بین المللی حفظ کرده است. با تاکید بر اهمیت استراتژیک آن، تقریباً ۱۰ درصد نفت خام دریایی جهان و سالانه حدود یک تریلیون دلار کالا از این تنگه عبور می کند. علاوه بر این، دریای سرخ، یک گذرگاه دریایی حیاتی که از طریق کانال سوئز به دریای مدیترانه متصل می شود و ۱۲ درصد تجارت جهانی را تسهیل می کند، نیز دریایی محوری شده است.

اختلال ناشی از درگیریها، این پتانسیل را دارد که در سراسر صنایع انعکاس یابد و بر جابجایی به موقع و کارآمد کالا تأثیر بگذارد. تقابل با چالش‌های دوران کووید ۱۹، مانند حادثه کشتی کانال سوئز که تجارت جهانی را مختل کرد، بر آسیب‌پذیری زنجیره‌های تامین به هم پیوسته تاکید می‌کند. بر همین اساس، پیامدهای عملی حملات حوثی ها در سراسر صنعت کشتیرانی احساس شده است.


تعلیق فعالیت کشتیرانی ها
دوازده شرکت، از جمله بازیگران اصلی مانند شرکت کشتیرانی مدیترانه، سی ام ای، سی جی ام و ای پی مولر_مرسک، ترانزیت از طریق دریای سرخ را به دلیل حملات حوثی ها که بانی اصلی آنف صهیونیست ها هستند، ایمنی ناشی از درگیری به حالت تعلیق درآورده‌اند. این تعلیق شرکت ها را وادار کرده تا مسیرها را مجدداً ارزیابی کنند و هزینه های اضافی مرتبط با تغییر مسیر کشتی ها را متحمل شوند. شایان ذکر است، غول نفتی انگلیس یعنی بریتیش پترولیوم نیز به همراه مرسک و هاپاگ‌لوید، توقف تمام سفرهای دریای سرخ را اعلام کرده‌اند که بر شدت این وضعیت تاکید می‌کند.

در میان تشدید درگیری های دریایی، شرکت های کشتیرانی مختلف نیز استراتژی های خود را اصلاح کرده اند. اورگرین، به طور موقت پذیرش محموله های اسرائیلی را متوقف کرده است و شرکت های دیگر مانند اچ ام ام، سی اچ روبینسون، اوشن نتورک اکسپرس، یانگ مینگ و والنیوس ویلهلم سن قصد دارند به طور کامل از ورود و خروج از دریای سرخ اجتناب کنند و مسیر طولانی تر و پرهزینه تر ماغه امید نیک را در اطراف کیپ آفریقا انتخاب نمایند.

تا پیش از حمله هفتم اکتبر، اسرائیل در مسیر تبدیل‌شدن به یک صادرکننده قابل اعتماد گاز بود، اما افزایش تنشها خطر سیاسی تجارت در اسرائیل را تشدید کرده و چشم‌انداز منطقه مدیترانه شرقی را به‌عنوان یک بازیگر بالقوه مهم در بازارهای جهانی گاز طبیعی را به خطر خواهند انداخت

در این میان، بیشتر تجارت اسرائیل از طریق دریای مدیترانه انجام می شود و ظاهرا تاکنون تحت تأثیر حملات دریای سرخ قرار نگرفته است، اما به گفته تحلیلگران،خطرات بلندمدت برای اقتصاد اسرائیل در حال افزایش است. یک آسیب‌پذیری شدید ممکن است جاه‌طلبی اسرائیل برای تثبیت خود به عنوان صادرکننده ال ان جی باشد که سهم کوچک اما رو به رشدی از بازار حیاتی بین‌المللی را در اختیار دارد. تا پیش از حمله هفتم اکتبر، اسرائیل در تقلای تبدیل‌شدن به یک صادرکننده قابل اعتماد گاز بود، اما افزایش تنشها خطر سیاسی تجارت در اسرائیل را تشدید کرده و چشم‌انداز منطقه مدیترانه شرقی را به‌عنوان یک بازیگر بالقوه مهم در بازارهای جهانی گاز طبیعی را به خطر خواهد انداخت.

علاوه بر آن، بر اساس گزارشها، بندر ایلات، پایگاه اسرائیل در دریای سرخ، ۸۵ درصد کاهش در فعالیت کشتیرانی داشته و کارگران در حال حاضر مجبور به رفتن به مرخصی خواهند بود. در حقیقت، در حالی که بیشتر تجارت دریایی اسرائیل از طریق حیفا و سایر بنادر در دریای مدیترانه می گذرد_ مشروط به تاخیرهای گسترده تر در حمل و نقل جهانی ناشی از بحران دریای سرخ اما نه لزوما بیشتر از بنادر جاهای دیگر_، ایلات یک نقطه ورودی کلیدی برای برخی واردات از شرق آسیا از جمله خودروهای الکتریکی از چین است که بیشتر خودروهای فروخته شده در سرزمین های اشغالی را تشکیل می دهند.

بانک اسرائیل هم اعلام کرد که پیش‌بینی آن برای صادرات اسرائیل در سال ۲۰۲۴ نسبت به پیش‌بینی ماه نوامبر، زمانی که حملات حوثی‌ها سرعت گرفت، یک درصد کاهش داشت. این رقم شامل خدماتی مانند گردشگری است که در بحبوحه درگیری کاهش یافته است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، پیش‌بینی می‌شود واردات غیرنظامی در سال آینده چهار درصد کاهش پیدا کند که ۵ درصد کاهش نسبت به انتظارات در نوامبر است.

پیامدهای اقتصادی تنشهای دریای سرخ در سراسر جهان فراتر از حمل و نقل است که در افزایش هزینه های بیمه برای کشتی های ترانزیت این دریا مشهود است

افزون بر این، پیامدهای اقتصادی این تنش در سراسر جهان فراتر از حمل و نقل است که در افزایش هزینه های بیمه برای کشتی های ترانزیت دریای سرخ مشهود است. گزارش ها حاکی از افزایش ده ها هزار دلاری برای کشتی های بزرگتر مانند تانکرهای نفتی است که به فشارهای تورمی در اقتصاد جهانی کمک می کند.

بانک‌های مرکزی بزرگی که در حال حاضر نرخ‌های بهره را برای مبارزه با تورم کاهش می‌دهند، با چالش دیگری ناشی از اختلالات در این شریان تجاری حیاتی جهانی روبرو هستند. پیامدهای ژئوپلیتیکی فراتر از منطقه نزدیک است. در پاسخ به وخامت اوضاع، ایالات متحده در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ عملیات نگهبان رفاه را آغاز کرد که یک نیروی چند ملیتی است که کشورهایی مانند بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، سیشل و انگلیس را در بر می گیرد. هدف ۱۰ کشور ابتکار امنیتی چند ملیتی برای حفاظت از کشتیرانی در منطقه است.

توجه به مشارکت بازیگران کلیدی منطقه ای مانند مصر و اردن، بر منافع مشترک آنها در تضمین عبور ایمن از دریای سرخ تأکید می کند. با این حال، عملیات نگهبان رفاه با چالش های مهمی مواجه است. مشارکت محدود بازیگران اصلی، غیبت هند و عربستان سعودی، و اختلافات داخلی، که نمونه آن با خودداری استرالیا از کمک های نظامی مستقیم است، تعهد طولانی مدت و ظرفیت عملیاتی ائتلاف را پیچیده می کند.

در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳، ایالات متحده در پاسخ به حملات حوثی ها، سه قایق را که توسط جنگجویان حوثی اداره می شد غرق کرد. این درگیری، نگرانی‌ ها از تشدید تنش منطقه‌ای را افزایش داده و لایه دیگری از پیچیدگی را به وضعیت از قبل متشنج، اضافه کرده است. پاسخ نیروی دریایی ایالات متحده به یک تماس اضطراری از سوی ناو مرسک هانگژو در اول ژانویه ۲۰۲۴، ماهیت ناپایدار درگیری دریایی را نشان می دهد. برخی از مقامات امریکایی مدعی اند که این درگیری با دخالت ایران اهمیت بیشتری یافت. استقرار ناوشکن البرز ایران در دریای سرخ به عنوان حمایت از حوثی ها تعبیر شده است؛ در حالی که ایران مدعی است که هدف از استقرار این ناوشکن، ایمن سازی خطوط کشتیرانی و دفع دزدان دریایی است.

با این حال، تردیدها در سطح بین المللی همچنان ادامه دارد. ایالات متحده و متحدانش نسبت به نقش ایران در اثرگذاری بر یمن ابراز نگرانی می‌کنند که احتمالاً به حوثی‌ها، برای انجام حملات بیشتر به کشتی‌های دریایی دریای سرخ جرأت داده است. نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۳ ژانویه ۲۰۲۴ تهدید فزاینده سرریزهای جنگ غزه و نیاز به اقدام جمعی را برجسته کرد. در حالی که فرانسه که در حال حاضر ریاست شورا را بر عهده دارد، بر مسئولیت حوثی ها و حامیان آنها در قبال تشدید تنش ها در منطقه تاکید کرده است.

با ادامه تنش ها و ادامه درگیری ها در غزه، جامعه بین المللی در حفظ ثبات در دریای سرخ و حفاظت از مسیرهای تجاری جهانی با چالش هایی مواجه است

در همین راستا، سفیر روسیه در سازمان ملل، وضعیت دریای سرخ را با خشونت های جاری در غزه مرتبط دانسته و بر ماهیت به هم پیوسته این درگیری ها تأکید کرده است. با ادامه تنش ها و ادامه درگیری ها در غزه، جامعه بین المللی در حفظ ثبات در دریای سرخ و حفاظت از مسیرهای تجاری جهانی با چالش هایی مواجه است. ادامه قتل عام در غزه به احتمال زیاد تهدیدهای افزایش یافته در دریای سرخ را تضمین می کند، که نیاز به آمادگی صنعت کشتیرانی و جهان برای مقابله با خطرات اقتصادی جدید دارد.

حملات حوثی ها در دریای سرخ در سال ۲۰۲۳ به عنوان یادآوری آشکار اثرات موج دار درگیری های منطقه ای است

تأثیر بر زنجیره های تأمین جهانی، مسیرهای کشتیرانی و فشارهای تورمی بیشتر بر نیاز به تلاش های هماهنگ بین المللی برای تنش زدایی از علت اصلی این تنش ها یعنی درگیری اسرائیل و حماس تأکید می کند. با ادامه روند تکاملی وضعیت، جامعه بین‌المللی باید شبکه پیچیده چالش‌های ژئوپلیتیکی را برای تضمین امنیت مسیرهای تجاری دریایی و جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر در این بخش حیاتی از جهان دنبال کند. ناگفته نماند که حملات حوثی ها در دریای سرخ در سال ۲۰۲۳ به عنوان یادآوری آشکار اثرات موج دار درگیری های منطقه ای است.

کد خبر: ۲۷۲٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha