۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
تورم تولید در آستانه بازگشت به میانگین بلندمدت| تورم تولید یک‌سوم شد

تورم تولید در آستانه بازگشت به میانگین بلندمدت| تورم تولید یک‌سوم شد

تورم تولید در کشور به حوالی میانگین بلندمدت رسیده، به طوری که بر اساس گزارش بانک مرکزی تورم تولید در دولت سیزدهم به حدود یک‌سوم در اواخر دولت قبل کاهش یافته است.

به گزارش بازار، مرکز آمار ایران به تازگی جزییات تورم بخش‌های مختلف تولید از جمله معدن و صنعت را منتشر کرد. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم فصلی بخش معدن در فصل پاییز ۰.۸ درصد بوده، در حالی که در تابستان ۹ و در بهار امسال ۱۳ درصد بوده است؛ همچنین تورم نقطه به نقطه بخش معدن ۵۶.۲ درصد بوده، در حالی که در تابستان ۵۶.۵ درصد بوده است. در مقابل اما تورم سالیانه بخش معدن در پاییز ۴۷ درصد بوده که در تابستان به ۳۵.۷ درصد رسیده است.

بخش صنعت نیز در پاییز امسال تورم فصلی ۲.۳ درصد را ثبت کرده در حالی که در تابستان ۷.۱ درصد و در بهار امسال ۹.۳ درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه این بخش از ۳۷.۶ درصد در تابستان امسال به ۳۵ درصد در پاییز کاهش یافته است. در مقابل اما تورم سالیانه بخش صنعت از ۲۹.۲ درصد به ۳۱.۹ درصد در پاییز رسیده است.

پیش از این، بانک مرکزی با اعلام آمار تورم تولید در پایان آبان ماه، کاهش تورم تولید در کشور را تایید کرده بود.

طبق اعلام بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه تولید در پایان آبان ۱۴۰۲ به رقم ۳۴.۴ درصد رسیده بود، در حالی که این شاخص در اردیبهشت ۱۴۰۰ مصادف با آخرین ماه‌های دولت گذشته، از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرده و با ثبت رکورد تاریخی ۱۰۳.۱ درصد، سه رقمی شده بود.

این ارقام نشان می‌دهد تورم تولید در کشور طبق آخرین آمارها به حدود یک سوم رقم در اواخر دولت قبل کاهش یافته است.

تورم تولید در آستانه بازگشت به میانگین بلندمدت| تورم تولید یک‌سوم شد

مرور آمارهای تورم تولیدکننده و مصرف کننده نشان می‌دهد صرف نظر از نوسانات مقطعی، روند کلی هر دو شاخص نزولی بوده است. هرچند کاهش تورم در بخش تولید، به مراتب محسوس تر از بخش مصرف بوده است.

کاهش تورم تولید به حدود یک سوم بهار ۱۴۰۰، می‌تواند سرآغاز کاهش هرچه بیشتر تورم مصرف کننده باشد. در ادبیات اقتصادیف تورم تولید به عنوان تورم پیشنگر برای تورم مصرف کننده معرفی می‌شود؛ چرا که کاهش یا افزایش تورم در بخش تولید، با وقفه‌ای چند ماهه و با ورود کالاهای تولیدی، به مصرف کننده منتقل می‌شود. از همین رو، کاهش تورم در بخش تولید، می‌تواند زمینه‌ای برای کاهش هرچه بیشتر تورم مصرف کننده در ماه‌های آتی باشد.

کد خبر: ۲۷۲٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha