۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
کلاهبرداری با دیپ فیک؛ مدیرعامل جعلی، ۲۵.۶ میلیون دلار سرقت کرد

کلاهبرداری با دیپ فیک؛ مدیرعامل جعلی، ۲۵.۶ میلیون دلار سرقت کرد

کلاهبرداران با استفاده از دیپ‌فیک و جعل هویت مدیران یکی از شرکت‌های بریتانیایی، ۲۵ میلیون دلار سرقت کردند.

به گزارش بازار، کلاه‌برداران همچنان از دیپ‌فیک‌ برای اهداف مختلف استفاده می‌کنند؛ از جعل هویت افراد مشهور تا کلاه‌برداری از مردم و سرقت. طبق گزارش CNN، آخرین نمونه در هنگ‌کنگ رخ داده است؛ جایی که یکی از کارمندان مالی شرکتی چندملیتی فریب خورده و ۲۰۰ میلیون دلار هنگ‌کنگ (۲۵٫۶ میلیون دلار آمریکا) را به حساب جعلی انتقال داده است.

به‌گفته‌ی پلیس هنگ‌کنگ، کلاه‌برداران با این کارمند تماس گرفتند و خود را به‌عنوان مدیر مالی یکی از شرکت‌های بریتانیایی معرفی کردند. کارمند در ابتدا به‌دلیل اشاره به برخی معاملات مخفی که در ایمیل درباره‌ی آن صحبت شده بود، مشکوک می‌شود.

کارمند طی تماس ویدئویی با مدیرعامل و دیگر کارمندان شناخته‌شده صحبت کرد؛ اما درحقیقت، تمام افراد حاضر در این تماس جعلی بودند. کلاه‌برداران به‌احتمال زیاد با استفاده از ویدئوهای عمومی از این افراد، نسخه‌ی دیپ‌فیک آنان را ساخته بودند.

مدیرعامل جعلی از کارمند درخواست کرد تا خود را معرفی کند و سپس بلافاصله به او دستور داد در ۱۵ تراکنش جداگانه ۲۵٫۶ میلیون دلار را به ۵ حساب بانکی محلی منتقل کند. کلاه‌برداران این انتقال را به‌عنوان کاری فوری اعلام کردند و سپس به‌طور ناگهانی تماس را پایان دادند. یک هفته بعد، کارمند درخواست را با شرکت بررسی کرد و حقیقت را فهمید.

پلیس هنگ‌کنگ تاکنون ۶ نفر را در ارتباط با این کلاه‌برداری دستگیر کرده است. کلاه‌برداران در سال ۲۰۲۳ هشت کارت شناسایی را دزدیدند و ۵۴ درخواست حساب بانکی و ۹۰ درخواست وام داشتند. آنان از نرم‌افزار تغییر چهره‌ی دیپ‌فیک نیز برای فریب‌دادن مردم در حداقل ۲۰ مورد استفاده کردند.

استفاده‌ی گسترده از دیپ‌فیک یکی از نگرانی‌های فزاینده‌ در توسعه‌ی فناوری هوش مصنوعی است. در ماه ژانویه (دی و بهمن)، تیلور سوییفت و جو بایدن، ازجمله کسانی بودند که با استفاده از دیپ‌فیک هویتشان جعل شد. سوییفت درمعرض انتشار تصاویر مستهجن جعلی و کلاه‌برداری مالی قرار گرفت و صدای بایدن در تماسی جعلی با رأی‌دهندگان نیوهمپشایر منتشر شد که از آن‌ها می‌خواست در انتخابات مقدماتی ایالت شرکت نکنند.

کاخ‌سفید اخیراً اعلام کرده است که باید قانونی برای محافظت از مردم دربرابر تصاویر جعلی ساخته‌شده با هوش مصنوعی تصویب شود؛ اما هنوز اقدام قانونی در این زمینه صورت نگرفته است.

کد خبر: ۲۷۲٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha