۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۶
ایرلاین ها سرپیچی می کنند؛ گران فروشی ادامه دارد| «بذرپاش»: تا آخر ایستاده ام
«بازار» گزارش می دهد

ایرلاین ها سرپیچی می کنند؛ گران فروشی ادامه دارد| «بذرپاش»: تا آخر ایستاده ام

سرپیچی ایرلاین ها از تهدیدات وزیر راه و شهرسازی ظاهرا تمامی ندارد و گزارش ها نشان می دهد شرکت های هواپیمایی خصوصی و دولتی بی توجه به این موضوع همچنان به گرانفروشی در هفته های پایانی سال ادامه می دهند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اوایل هفته جاری بود که دیوان محاسبات کشور، به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما) در خصوص عدم توجه به موضوع کنترلهای داخلی که از کفایت لازم برای قابل اتکا بودن عناصر صورتهای مالی برخوردار نیست، اخطار داد.

این دستگاه نظارتی اعلام کرد که دیوان محاسبات کشور در تداوم انتظام بخشی به شرکتهای دولتی نسبت به عدم استقرار سیستم حسابداری قیمت تمام شده، فقدان برنامه راهبردی صنعت هواپیمایی در کنار موضوع عدم تصویب بودجه سال ۱۴۰۳ توسط مجمع عمومی شرکت هما و نبود نظارت کافی بر فروش بلیط هواپیما تذکرهای لازم را به مسئولان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما) که در این نهاد نظارتی حضور یافته بودند، ابلاغ کرد.

بذرپاش: اگر ایرلاین گران‌فروشی کند بدون هیچ اغماضی مجوز پرواز شرکت هواپیمایی لغو می شود تا آخر هم ایستاده ام

حال با گذشت کمتر از ۱۰ روز از تهدید مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی(در آیین بهره‌برداری از ۸ پروژه فرودگاه مهرآباد) که اعلام کرده بود در حوزه بلیت هواپیما تصمیمات خوبی گرفته شده است و صلاح مردم و ایرلاین ها در این موضوع باید رعایت شود و اگر ایرلاین گران‌فروشی کند بدون هیچ اغماضی مجوز پرواز شرکت هواپیمایی لغو می شود تا آخر هم ایستاده ام.

این اظهارات در حالی در آن روز مطرح شد که چند روز بعد از این اظهارات دیوان محاسبات به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما) اخطار می دهد. این اخطار به ایرلاین ها اگر چه تازگی نداشته است اما تذکر به ایرلاین دولتی می تواند جای تعجب داشته باشد.

ایرلاین ها سرپیچی می کنند؛ گران فروشی ادامه دارد| «بذرپاش»: تا آخر ایستاده ام

محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز چند روز قبل از اظهارنظر وزیر راه و شهرسازی در خصوص ایرلاین های گران فروش گفته بود که افزایش قیمت بلیت هواپیما در تمامی مسیرهای داخلی ممنوع و فروش چارتری بلیت غیر قانونی است.

محمدی بخش: در حال حاضر نظارت ها بر تمامی سایت های خرید وفروش بلیت در این ایام تشدید شده و این نظارت ها همچنان ادامه دارد و با هر گونه تخلفی در حوزه گران فروشی برخورد قاطعی خواهیم کرد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه هیچ یک از شرکت های هواپیمایی حق افزایش قیمت بلیت هواپیما را خارج از نرخ نامه مصوب در سازمان هواپیمایی کشوری ندارد و باید تمامی نرخ ها متناسب با نرخ نامه شرکت های هواپیمایی باشد گفته بود که در حال حاضر نظارت ها بر تمامی سایت های خرید وفروش بلیت در این ایام تشدید شده و این نظارت ها همچنان ادامه دارد و با هر گونه تخلفی در حوزه گران فروشی برخورد قاطعی خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه فروش چارتری بلیت هواپیما کاملا ممنوع است اعلام کرده بود که به هیچ عنوان شرکتی حق فروش بلیت چارتری را ندارد و در صورت مشاهده فروش بلیت چارتری با آن برخود قانونی خواهیم کرد.

اما نکته ای که در این چند روز توسط برخی ایرلاین ها رخ داده است این است که در برخی از مسیرها مانند اهواز برخی ایرلاینها اقدام به ارائه بلیت با نرخ مصوب نمی کنند اما هنوز با آن ها برخورد قانونی صورت نگرفته است.

نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این است که حتی جریمه های ۱۰ برابری ایرلاین ها نیز موثر واقع نشده است و هنوز برخی شرکت های هواپیمایی بی توجه به این تهدیدات فروش بلیت خارج از نرخ مصوب را ادامه می دهند.

در ۲۴ دی ماه امسال بود که با حضور نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت راه و شهرسازی، پلیس امنیت اقتصادی و پلیس فرودگاه از فرودگاه مهرآباد انجام شد که طی آن دفتر فروش ۲ ایرلاین متخلف پلمب و اعلام‌ شد جریمه ۱۰ برابری همراه با استرداد مبالغ مازاد دریافتی در انتظار ایرلاین‌های متخلف خواهد بود.

ایرلاین ها سرپیچی می کنند؛ گران فروشی ادامه دارد| «بذرپاش»: تا آخر ایستاده ام

در پایان این گشت مشترک، علیه ۹ شرکت متخلف که همگی از بخش خصوصی بودند اعلام جرم و ۲ دفتر فروش شرکت‌های هواپیمایی که نسبت به سایرین وضعیت حاد یا بحرانی‌تری داشتند، به‌سبب عدم همکاری مناسب به‌طور موقت با نصب اطلاعیه پلمب شدند.

اما یکی از شگردهایی که برخی شرکت های هواپیمایی و دفاتر فروش بلیت انجام می دهند این است که علیرغم رزرو بلیت از سوی مسافران برخی پروازها به بهانه نقص فنی یکباره کنسل اعلام می شود.

اگر چه مدیران دفاتر فروش با این عنوان که ایرلاین ها بیشتر به فکر جان مردم هستند و کنسل شدن بهتر از سقوط هواپیما است اما همین ایرلاین ها خود را موظف به پرداخت خسارت ندانسته و اگر خسارتی پرداخت می شود بعد از حدود یک ماه اقدام به عودت مبلغ فروش بلیت می کنند.

اما محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری پیشتر گفته بود که پس از ابلاغ رای دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو مصوبه ستاد تنظیم بازار، نامه ای مبنی بر اعمال ماده ۹۱ قانون برای رای دیوان عدالت اداری ارسال شد. رییس دیوان عدالت اداری اعلام کرد که فعلاً رای متوقف و به جلسه کارشناسی موکول شود.

وی افزود: در جلسه شورای عالی هواپیمایی نیز مصوب شد همه شرکت‌های هواپیمایی ملزم به رعایت سقف ابلاغی سازمان هواپیمایی کشوری تا زمان تعیین تکلیف رای دیوان هستند.

با آن دسته از افراد سودجو یا پلتفرم هایی که با توجه به شرایط موجود در حال سوء‌استفاده هستند، برخوردی شدیدتر می شود و حتی لغو امتیاز در انتظار آنها خواهد بود

وی با تاکید بر این‌که ایرلاین‌هایی که سقف نرخ های ابلاغ شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری را رعایت نکنند با برخورد قانونی مواجه می شوند،‌ افزود: با آن دسته از افراد سودجو یا پلتفرم هایی که با توجه به شرایط موجود در حال سوء‌استفاده هستند، برخوردی شدیدتر می شود و حتی لغو امتیاز در انتظار آنها خواهد بود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که افزایش قیمت ها باید با تصویب شورای عالی هواپیمایی باشد تا ماهیت قانونی داشته باشد، یادآور شد: مگر این‌که بر اساس رای دیوان عدالت اداری، متنوع‌سازی نرخ انجام شود که در این صورت باز هم شورای عالی هواپیمایی نظر کارشناسی خود را اعلام می‌کند تا شاهد رهاشدگی در خصوص نرخ بلیت هواپیما نباشیم.

محمدی بخش گفت: اجازه هیچگونه اقدام هیجانی در صنعت هوانوردی کشور داده نمی‌شود و مردم مطمئن باشند که اولویت سازمان هواپیمایی کشوری ابتدا ایمنی و امنیت، سپس تسهیلات و سایر موارد است.

پیشتر تسنیم در گزارشی اعلام کرده بود که برخی شرکت های هواپیمایی بی‌توجه به این تهدیدات، همچنان گرانفروشی می‌کنند. به‌عنوان مثال هواپیمایی زاگرس بلیت پرواز تهران-کیش را برای تاریخ ۴ اسفندماه با قیمت ۲ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رساند. نرخ بلیت این مسیر پروازی برای هواپیمایی ساها نیز ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان است.

ایرلاین ها سرپیچی می کنند؛ گران فروشی ادامه دارد| «بذرپاش»: تا آخر ایستاده ام

سایت عرضه‌کننده، این بلیت‌ها را با برچسب «نرخ رسمی ایرلاین» به فروش می‌رساند. نرخ مصوب سازمان هواپیمایی کشوری برای پرواز تهران-کیش یک میلیون و ۷۵۳ هزار و ۶۰۰ تومان است که دو ایرلاین نامبرده بلیت این مسیر را با حدود ۴۶ درصد قیمت بالاتر از نرخ‌های مصوب عرضه می‌کنند!

هواپیمایی زاگرس بلیت مسیر تهران-مشهد برای اول اسفند ۱۴۰۲ را با قیمت یک میلیون و ۹۹۶ هزار تومان می‌فروشد. نرخ مصوب این مسیر پروازی یک میلیون و ۳۱۴ هزار تومان است

در نمونه‌ای دیگر هواپیمایی زاگرس بلیت مسیر تهران-مشهد برای اول اسفند ۱۴۰۲ را با قیمت یک میلیون و ۹۹۶ هزار تومان می‌فروشد. نرخ مصوب این مسیر پروازی یک میلیون و ۳۱۴ هزار تومان است.

نرخ مصوب بلیت پرواز تهران-بندرعباس یک میلیون و ۶۹۶ هزار و ۷۰۰ تومان است که هواپیمایی ایران ایرتور این پرواز را با قیمت ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رساند

همچنین با آن‌که نرخ مصوب بلیت پرواز تهران-بندرعباس یک میلیون و ۶۹۶ هزار و ۷۰۰ تومان است که هواپیمایی ایران ایرتور این پرواز را با قیمت ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رساند.

به نظر می رسد در روزهای آینده باید شاهد واکنش تندتر وزیر راه و شهرسازی نسبت به این گرانفروشی ها مثل حذف سوخت یارانه ای این ایرلاین ها باشیم. اما برخی ایرلاین ها تاکید دارند که اگر سهمیه بنزین یارانه ای آنها نیز حذف شود بهتر از این است که همچنان اقدام به عرضه بلیت با نرخ مصوب کنند.

کد خبر: ۲۷۲٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha