سیاست‌گذاری صنعت غذا با تکیه‌بر ظرفیت فعالان حوزه انجام شود
در نشست رئیس اتاق ایران با کمیسیون صنایع غذایی مطرح شد

سیاست‌گذاری صنعت غذا با تکیه‌بر ظرفیت فعالان حوزه انجام شود

در نشست هیات رئیسه کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران با رئیس اتاق ایران، بی‌توجهی تصمیم‌گیران کشور به نظرات تخصصی فعالان اقتصادی در حوزه غذا و صنایع تبدیلی مورد انتقاد قرار گرفت.

به گزارش بازار، بی‌توجهی به نظرات کارشناسی تولیدکنندگان غذای کشور پیش از سیاست‌گذاری، مهم‌ترین موضوعی بود که در نشست رئیس اتاق ایران با هیات رئیسه کمیسیون صنایع غذایی مورد توجه قرار گرفت. به باور فعالان صنعت غذا، تصمیم‌گیران کشور باید طبق قانون بهبود مسترم محیط کسب‌وکار پیش از اینکه برای یک موضوع تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کنند باید دیدگاه‌ها و دغدغه‌های بخش خصوصی را بشنوند و مورد توجه قرار دهند.

به گفته آنها اجرای این قانون و رعایت آن در بخش تأمین کالاهای اساسی، اهمیت دوچندان دارد و برای همین اتاق ایران باید با رایزنی‌های خود، دستگاه‌های مختلف را به کسب نظرات بخش خصوصی ترغیب کند.

در این جلسه ابوالحسن خلیلی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران تصریح کرد: توسعه و رشد صنعت غذا قبل از اینکه در چارچوب یک صنعت دیده شود، به دلیل ارتباط مستقیم با معیشت مردم به عنوان یک تکلیف برای دولت، مطرح است برای همین نباید در روند سیاست‌گذاری در این حوزه، کم‌کاری اتفاق افتد. در این بین بهره‌گرفتن از دیدگاه‌های مشورتی بخش خصوصی که در میدان عمل قرار دارد و از نزدیک چالش‌ها و فرصت‌ها را شناسایی می‌کند، بسیار مؤثر است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: جایگاه بخش خصوصی در تنظیم بازار را نمی‌توان نادیده گرفت، برای همین باید تلاش کنیم تا نمایندگان بخش خصوصی در روند تصمیم‌گیری نقش‌آفرین باشند.

او خاطرنشان کرد: اتاق ایران درباره حذف ارز ترجیحی و پایان دادن به رانت ناشی از آن، باید با توان بیشتر و صدای بلندتر اقدام کند.

محسن امینی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران نیز بر ارتقای جایگاه بخش خصوصی و حضور پررنگ‌تر نمایندگان اتاق در جلسات مجلس و دولت، تأکید کرد.

او همچنین از افزایش نرخ بهره تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان انتقاد و با توجه به وضعیت رکودی حاکم بر بازار از یک طرف و مشکل نقدینگی که صنایع با آن مواجه هستند، بازپرداخت تسهیلات را با این نرخ، غیرممکن ارزیابی کرد.

در ادامه محمدرضا مرتضوی، عضو کمیسیون صنایع غذایی و رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران تأکید کرد: کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران که اعضای آن فعالان صنعت غذای کشور هستند، اتاق فکری است که باید مورد توجه دولت و نهادهای تصمیم‌ساز باشد. چنین ظرفیتی نباید نادیده گرفته شود.

به اعتقاد این فعال اقتصادی نمایندگان دولت به هنگام صحبت، از بخش خصوصی حمایت و از او به عنوان یک ظرفیت بی‌بدیل یاد می‌کنند؛ اما متأسفانه وقتی به مرحله عمل می‌رسیم، بخش خصوصی را فراموش می‌کنند؛ این رویکرد باید تغییر کند و به همت اتاق ایران نیاز دارد.

در این بین، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران با نگاهی به وضعیت صنعت غذای ایران و حضور برندهای بزرگ در این حوزه گفت: خوشبختانه صنایع غذایی ایران در طول سال‌های اخیر بسیار رشد کرده و ایجاد واحدهای بزرگ صنعتی با برندهای شناخته شده، موجب شده تا واحدهای کوچک نیز خود را با شرایط تطبیق دهند و رشد کنند.

به باور رئیس اتاق ایران اگر امنیت در کنار اقتصاد قرار بگیرد، کسب‌وکارها بزرگ می‌شوند، بنابراین دولت باید در کنار توجه و حمایت از فعالان بخش خصوصی، امنیت لازم را برای آنها مهیا کند. اتاق ایران با همین رویکرد، دوره دهم را آغاز کرده و رسیدن به این اهداف را در برنامه کاری خود قرار داده است.

کد خبر: ۲۷۲٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha