۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
اروپای ضد ترامپ؛ چگونه قاره سبز می تواند به چتر امنیتی آمریکا وابسته نباشد؟
فارن افرز تحلیل کرد

اروپای ضد ترامپ؛ چگونه قاره سبز می تواند به چتر امنیتی آمریکا وابسته نباشد؟

دوره اول ترامپ اتحادیه اروپا را به سمت خوداتکایی بیشتر سوق داد، زیرا ترامپ نشان داد که تنها اتحادش با منافع خودش است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی فارن افرز اخیرا در مقاله ای با قلم « آرانچا گونزالس لایا» نوشت: کشورهای اروپایی باید برای این احتمال آماده شوند که یک سال بعد، ایالات متحده آمریکا دوباره توسط «دونالد ترامپ» رهبری شود.

ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

در حالی که جنگ روسیه در اوکراین وارد سومین سال خود می شود، اروپا بسیار بهتر از حد انتظار عمل کرده است. برای چندین دهه پس از جنگ جهانی دوم، این کشور روی ایالات متحده آمریکا به عنوان تضمین کننده نهایی امنیت خود حساب می کرد. این قاره برای هدایت سیاست ناتو، ایجاد بازدارندگی هسته‌ای و ایجاد اجماع میان کشورهای اروپایی در مورد مسائل بحث‌برانگیز مانند چگونگی حل بحران بدهی اروپا در سال‌های ۲۰۱۲-۲۰۰۹ به واشنگتن متکی بود.

اروپا پس از پایان جنگ سرد، با کاهش هزینه های دفاعی، شکست در توقف نسل کشی بوسنی در اوایل دهه ۱۹۹۰ و امتناع از ایفای نقش سیاسی در حل و فصل بحران در سوریه حتی در شرایطی که همچنان به عنوان یک بحران باقی مانده بود، چتر امنیتی ایالات متحده آمریکا را بدیهی می دانست.

پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ بسیاری پیش بینی کردند که اروپایی ها ممکن است از کمک به کیف خودداری کنند. آخرین باری که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه بر فراز مرزهای اوکراین راهپیمایی کرد - با الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ - اروپا با تحریم‌های ضعیف و تلاش‌های بی‌دلیل برای مصالحه دیپلماتیک پاسخ داد و در عین حال وابستگی خود را به گاز روسیه افزایش داد.

کشورهای اروپایی باید برای این احتمال آماده شوند که یک سال بعد، ایالات متحده آمریکا دوباره توسط «دونالد ترامپ» رهبری شود

اما در چند سال گذشته جهان نمایی از اروپای دیگری را دیده است. کشورهای اروپایی در مقاومت در برابر تجاوز روسیه، میزبانی از میلیون‌ها پناهنده، هماهنگ کردن جدایی دردناک از گاز روسیه، اعمال تحریم‌های اقتصادی شدید و محدودیت‌های صادراتی بر روسیه، آموزش سربازان اوکراینی و دعوت از اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا جبهه واحدی را حفظ کرده‌اند. برای اولین بار از سال ۲۰۰۷، اتحادیه اروپا حتی این اعتماد را به دست آورده است که به طور قابل توجهی خود را گسترش دهد. در دسامبر ۲۰۲۳ وضعیت نامزدی را به گرجستان گسترش داد و مذاکرات الحاق با مولداوی و اوکراین را آغاز کرد.

این مراحل با یک رابطه فراآتلانتیکی مستحکم همراه بود. اما رهبران اروپایی نمی توانند روی ایالات متحده دوست حساب کنند. آنها باید برای این احتمال آماده شوند که یک سال بعد، ایالات متحده آمریکا دوباره توسط «دونالد ترامپ» رهبری شود. ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه پیشنهاد کرده است که در صورت انتخاب مجدد در نوامبر ۲۰۲۴، با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه برای پایان دادن به جنگ اوکراین «در ۲۴ ساعت» مذاکره کند و از اروپا بخواهد هزینه مهمات مورد استفاده در اوکراین را به آمریکا بازپرداخت کند. آمریکا از توافقنامه آب و هوای پاریس خارج شود و با اعمال تعرفه ده درصدی بر تمام واردات، اقتصاد جهانی را متلاطم کند.

دسامبر گذشته، سنای ایالات متحده آمریکا قانونی را تصویب کرد که خروج یکجانبه ایالات متحده از ناتو را برای ترامپ دشوارتر می کرد. اما اروپایی‌ها نمی‌توانند به همکاری نظامی نرم با دولت ترامپ متکی باشند؛ ترامپ خشم ویژه‌ای را متوجه ائتلاف می‌کند و زمانی که کارکنان خود را انتخاب می‌کند، احتمالاً از بوروکرات‌های کارکشته به نفع وفاداران عبور خواهد کرد.

دوره اول ترامپ اتحادیه اروپا را به سمت خوداتکایی بیشتر سوق داد، زیرا ترامپ نشان داد که تنها اتحادش با منافع خودش است

قبل از اینکه روسیه به اوکراین حمله کند، رهبران اروپایی می دانستند که باید بزرگ شوند – که تا حدی به معنای تکیه کمتر به ایالات متحده آمریکا بود. بحران بدهی اروپا انگیزه اتحادیه اروپا را برای ادغام کامل سیستم های بانکی خود فراهم کرد.

از برخی جهات، دوره اول ترامپ اتحادیه اروپا را به سمت خوداتکایی بیشتر سوق داد، زیرا ترامپ نشان داد که تنها اتحادش با منافع خودش است. از این رو اتحادیه اروپا صندوق دفاعی اروپا و روابط سازنده تر با ناتو ایجاد کرد. در طول همه‌گیری کووید-۱۹، کشورهای اروپایی کمیسیون اتحادیه اروپا را موظف به خرید واکسن کردند و برای اولین بار این کمیسیون در مقیاس بزرگ برای تامین مالی بهبود اقتصادی اروپا وام گرفت.

با این حال تنها پس از حمله جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، بحث و رفتار اروپا در مورد امنیت به طور چشمگیری تغییر کرد. اگرچه کمک های نظامی و مالی اروپا به اوکراین در حال حاضر بیشتر از کمک های ایالات متحده آمریکاست، اما حمایت ایالات متحده برای تلاش های جنگی اوکراین و امنیت گسترده تر اروپا حیاتی است و بسیاری از پیامدهای بلندمدت اولین ریاست جمهوری ترامپ هنوز در حال آشکار شدن است: صلح در سراسر جهان در حال فروپاشی است و رهبران اقتدارگرا جسورتر می شوند؛ آذربایجان ۱۲۰۰۰۰ ارمنی را از قره باغ کوهستانی بیرون راند؛ رقابت بین ایالات متحده آمریکا و چین داغ شده است؛ زنجیره ای از کودتاهای نظامی در غرب آفریقا، رؤسای جمهور منتخب دموکراتیک و همچنین حافظان صلح را از قدرت برکنار کرده و تا حدی به لطف سیاست‌های بنیامین نتانیاهو - که ترامپ از او حمایت کرد- جنگ داغی در خاورمیانه آغاز شده است.

تجدید درگیری در خاورمیانه موج های جدیدی از یهودی ستیزی و اسلام هراسی را در اروپا و همچنین افزایش تهدید تروریسم را برانگیخته است

این موارد مشکلات قاره اروپا نیز است. سیل پناهجویان به مرزهای اتحادیه اروپا تأثیر زیادی بر سیاست داخلی اروپا دارد. تجدید درگیری در خاورمیانه موج های جدیدی از یهودی ستیزی و اسلام هراسی را در اروپا و همچنین افزایش تهدید تروریسم را برانگیخته است. حتی اگر اوکراین جاه‌طلبی‌های روسیه برای حکومت بر قلمرو و مردمش را خنثی کند، روسیه احتمالاً یک چالش امنیتی بلندمدت باقی خواهد ماند و اروپایی‌ها را وادار می‌کند تا سناریوهای دفاع جمعی را بازبینی کنند و سطحی از آمادگی نظامی را ایجاد کنند که از زمان جنگ سرد تاکنون نداشته است.

رهبران اروپایی امیدوارند برای دومین دوره ریاست جمهوری، بایدن از پیوند فراآتلانتیک محافظت کند و به آنها زمان و حمایت بدهد تا مسئولیت بیشتری در قاره و همسایگی متلاطم خود بر عهده بگیرند.

اما ممکن است این زمان و پشتیبانی را نتوانند دریافت کنند - دور دوم ریاست جمهوری ترامپ ممکن است بی ثباتی را تشدید کند که اروپا در حال حاضر برای مدیریت آن تلاش می کند.

اروپایی ها به انتخاب آمریکایی ها برای رئیس جمهور بعدی خود احترام خواهند گذاشت. اما اروپا هم اکنون باید اقدام کند و گام های مشخصی برای حفظ امنیت و اقتصاد خود بردارد. همچنین باید قدرت اتحادیه اروپا را افزایش دهد و به نقاط ضعف نهادی که ظرفیت سازمان را برای رهبری در جهانی که مشخصه آن درگیری ژئوپلیتیکی است محدود می کند، رسیدگی کند.

به طور خلاصه باید آینده خود را از ترامپ جدا کند. این قاره چهار سال از ریاست جمهوری ترامپ را پشت سر گذاشت اما عبور از چهار سال دوم بسیار سخت تر خواهد بود.

کد خبر: ۲۷۱٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha