۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
کاهش نرخ ارز بدون ارز پاشی| سرمایه گذاران دلار، فریب خوردند| بازگشت سکه به کانال ۳۰ میلیون
«بازار» گزارش میدهد

کاهش نرخ ارز بدون ارز پاشی| سرمایه گذاران دلار، فریب خوردند| بازگشت سکه به کانال ۳۰ میلیون

دلاری که قیمت آن در هفته گذشته تا مرز ۶۰ هزار تومان پیش رفت، اکنون مسیر عقب گرد را می پیماید به طوری که نرخ آن در بازار به ۵۴ هزار تومان رسیده است و کاهش بیش از این رقم نیز دور از ذهن نیست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از افزایش هیجانی نرخ ارز و رشد بی منطق آن در بازار طی هفته های گذشته که این افزایش قیمت ناشی از جو روانی و متاثر از انتشار اخبار تحولات منطقه ای، مسائل سیاسی و بین المللی بود، قیمت این کالا از ابتدای هفته جاری مسیر کاهشی را در پیش گرفته و خیلی ها که طی چند روز گذشته برای کسب سود راهی بازار ارز شده بودند و اقدام به خرید این کالا کردند هم اکنون متضرر شده اند. البته با افزایش نرخ ارز در هفته های گذشته، کارشناسان هشدارهای لازم را به مردم و سرمایه گذاران دادند که به این بازار پرریسک ورود نکنند اما برخی ها از روی ناآگاهی و یا بی توجهی به توصیه خبرگان اقتصادی سرمایه های خود را تبدیل ارزی کردند که اکنون حتی با قیمت پایین هم خریداری ندارد.

بازاری ارزی که پس از مدتها آرامش از اواخر ماه گذشته با نوسان قیمت مواجه و نرخ ها در این بازار دچار تغییر شدند. برخی کارشناسان علل رشد نرخ ارز را در دو هفته اخیر حاصل سیگنالهای فضای روانی شکل گرفته بر اقتصاد چون ناترازی بودجه عنوان کردند، البته در کنار این موضوع شدت گرفتن تنش ها در منطقه نیز طی این مدت تاثیر خود را بر افزایش نرخ ارز به جای گذاشت ولی با انتشار آمارهای امید بخش اقتصادی چون کاهش شدید پایه پولی و نقدینگی، اجرای سیاست های پولی همچنین کاهش تنش ها در منطقه التهاب بازار ارز فروکش کرد به طوری که هم کنون نرخ دلار آزاد در کانال ۵۴ تومان قرار دارد.

در شرایطی که قیمت دلار خود را برای ورود به کانال ۶۰ هزار تومان آمده کرده بود بانک مرکزی دست به کار شد و برای مهار قیمت ارز، ساماندهی بازار پول همچنین توجه به رونق بخش تولید، انتشار گواهی سپرده با نرخ ۳۰ درصدی را به سیستم بانکی ابلاغ کرد اقدامی که منجر به عقب گرد قیمت ارز شد

بانک مرکزی برای جلوگیری از رشد نرخ ارز به موقع وارد عمل شد

همانطور که اشاره شد با افزایش نرخ ارز در بازار طی هفته های گذشته دلالان سودجو نیز پس از مدتها غیبت، دوباره به بازار آمدند و با شانتاژ قیمت ها توانستند سودهای خوبی را از انجام معاملات ساعتی در این آشفته بازار به جیب زنند. در این میان و در شرایطی که قیمت دلار خود را برای ورود به کانال ۶۰ هزار تومان آمده کرده بود بانک مرکزی دست به کار شد و برای مهار قیمت ارز، ساماندهی بازار پول همچنین توجه به رونق بخش تولید، انتشار گواهی سپرده با نرخ ۳۰ درصدی را به سیستم بانکی ابلاغ کرد. مجوز انتشار ۲۸۰ هزار میلیارد تومان گواهی سپرده خاص با نرخ سود مناسب از سوی شبکه بانکی توانسته است زمینه ساز جذب نقدینگی از کف بازار و هدایت آن به سیستم بانکی شود.

این سیاست که به عنوان یکی از ابزارهای زودبازده در شرایط افزایشی شدن نرخ ارز بازاری موازی و جذاب را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است، مسیر سرمایه گذاران را از بازار ارز به سمت بانک ها عوض کرد حال که از ۱۱ بهمن به مدت یک هفته بانکها اوراق گواهی سپرده خاص را با نرخ سوی مناسب عرضه می کنند. کارشناسان معتقدند؛ چنین رویکردی یعنی هدایت سرمایه ها به سمت سپرده بانکی آن هم با سود مناسب ۳۰ درصدی می تواند علاوه بر جمع آوری نقدینگی از بازار در کنترل تورم و نابسامانی بازار ارز تاثیر مثبت بالایی را بر جای گذارد.

طی هفته های گذشته علاوه بر تحولات منطقه ای عناصر بازار ساز در داخل زمینه افزایش رشد نرخ ارز را فراهم کردند، برخی ها با ایجاد تنش در بازار ارز سعی کردند قیمت ها در این بازار آشفته شود تا از آب گل آلود ماهی بگیرند، این در حالی بود که افزایش نرخ ارز هیچ گونه مبنا و ریشه میدانی نداشت

تاثیر عناصر بازار ساز بر رشد هیجانی نرخ ارز

سید حسین رضوی پور، اقتصاددان و پژوهشگر اقتصاد ایران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به علت رشد و پس از آن کاهش قیمت ارز در بازار طی دو هفته اخیر گفت: افزایش اخیر نرخ ارز زمانی اتقاق افتاد که حتی در بازارهای رسمی چون مرکز مبادلات ارزی و سایر بازارهای رسمی شاهد کاهش قیمت این کالا بودیم چنین موضوعی بیانگر آن است که ایجاد جو روانی و التهاب بازار به دلیل بروز برخی مسائل سیاسی و بین المللی بخصوص افزایش تنش های منطقه ای باعث شد که نرخ ارز در بازار آزاد به صورت هیجانی رشد کند.

وی با بیان اینکه طی هفته های گذشته علاوه بر تحولات منطقه ای عناصر بازار ساز در داخل زمینه افزایش رشد نرخ ارز را فراهم کردند، اظهارداشت: برخی ها با ایجاد تنش و جو روانی در بازار ارز سعی کردند قیمت ها در این بازار آشفته شود تا از آب گل آلود ماهی بگیرند، این در حالی بود که افزایش نرخ ارز هیچ گونه مبنا و ریشه میدانی نداشت و یا متاثر از مسائل اقتصادی رشد نکرد در چنین شرایطی افزایش نرخ ارز فقط حاصل هیجانات در بازار اتفاق افتاد که البته بانک مرکزی با درایت و بدون اینکه دست به ارز پاشی در بازار کند با اجرای سیاست های اصولی مانع از رشد بی منطق این کالا شد.

اقدام به موقع بانک مرکزی در انتشار گواهی سپرده خاص با سود مناسب به عنوان بازاری جایگزین برای سرمایه گذارانی که به دنبال سود در بازاری بدون ریسک هستند، باعث شد تا خیلی ها از بازار ارز به بازار پول با خرید گواهی سپرده روی آورند

ایجاد بازاری جایگزین برای جذب نقدینگی از بازار

این پژوهشگر اقتصادی خاطرنشان کرد: اقدام به موقع بانک مرکزی در انتشار گواهی سپرده خاص با سود مناسب به عنوان بازاری جایگزین برای سرمایه گذارانی که به دنبال سود در بازاری بدون ریسک هستند، باعث شد تا خیلی ها از بازار ارز به بازار پول با خرید گواهی سپرده خاص روی آورند. اقدامی که موجب خواهد شد تا نقدینگی آواره در بازار تبدیل به اوراقی شوند که سود جذابی دارد و از آنجایی که سود خرید چنین اوراقی علی الحساب می باشد این رویکرد علاوه بر جمع آوری نقدینگی از بازار و کاهش التهاب بازار ارز، مانع از رشد قیمت دلار کاغذی شده است.

به گفته رضوی پور قرار گرفتن نرخ ارز بر مدار نزول نتیجه سیاست های درست بانک مرکزی در کنترل بازار است، زیرا این بانک اقدامی در عرضه بالای ارز به بازار برای جلوگیر از رشد قیمت این کالا نکرد و با ایجاد بازاری جدید زمینه ورود نقدینگی را به سیستم بانکی فراهم نمود، سیاست موفقیت آمیزی که موجب توقف سرعت رشد نرخ ارز در بازار طلا و ارز همچنین کاهشی شدن نرخ این کالاها شده است.

با عقب گرد نرخ ارز در بازار و نزدیک شدن قیمت دلار به نرخ های قبلی، امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲میلیون و ۶۹۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۳۰میلیون و ۹۰۰هزار تومان شد

بازگشت سکه به کانال ۳۰ میلیون تومان

بنا به این گزارش، با عقبگرد نرخ ارز در بازار و نزدیک شدن قیمت دلار به نرخ های قبلی، امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲میلیون و ۶۹۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۳۰میلیون و ۹۰۰هزار تومان شد. همچنین بهای نیم‌ سکه بهار آزادی ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا نیز امروز در بازار داخلی، ۱۱ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۰۲۳ دلار است. در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به روز کاری قبل به ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان و نرخ حواله دلار هم به‌نرخ ۳۹ هزار و ۵۲۱ تومان معامله می‌شود.

کد خبر: ۲۷۱٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha