۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۱
خانه خرابی صهیونیست ها؛ رکود شدید در بازار املاک و مستغلات اسرائیل| تعداد معاملات آپارتمان نصف شد
بازار گزارش می‌دهد؛

خانه خرابی صهیونیست ها؛ رکود شدید در بازار املاک و مستغلات اسرائیل| تعداد معاملات آپارتمان نصف شد

در اکتبر گذشته، تعداد معاملات آپارتمان در اراضی اشغالی در مقایسه با ماه مشابه در سال ۲۰۲۲، ۵۴ درصد کاهش یافت که جروزالم پست آن را نگران کننده دانست.

بازار؛ گروه بین‌الملل: روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» تأثیر نبرد «طوفان الاقصی» را بر شرکت‌های فناوری اسرائیل که یکی از مهمترین شاخه‌های اقتصاد اسرائیل هستند، واکاوی کرد که بر اساس آن ضربه مضاعفی به نظام اقتصادی این کشور اشغالگر وارد شده است.

این گزارش توضیح داد که جنگ در جنوب و شمال اسرائیل که منجر به آواره شدن صدها هزار اسرائیلی از آن مناطق و استخدام گسترده جوانان اسرائیلی در ارتش شد، باعث ایجاد بحران عملیاتی بی‌سابقه‌ای در بخش فناوری شد که مهمترین بخش جذب سرمایه گذاری در دولت اشغالگر است.

به عنوان مثال، حمله حماس در ۷ اکتبر شرکت UBQ Materials را که متخصص در فناوری تبدیل زباله به پلاستیک است، مجبور کرد کارخانه خود را که در ۲۰ مایلی (۳۲ کیلومتری) از مرز قرار دارد، تعطیل کند. وحشت در میان کارمندان ایجاد شده که دو نفر از آنها کشته شدند، در حالی که بسیاری دیگر خانه‌های خود را از دست داده و مجبور شدند در ۱۰۰ مایل (۱۶۰ کیلومتر) دورتر زندگی کنند. به نوشته این روزنامه آمریکایی، اگرچه این شرکت که در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد، توانست در عرض سه هفته دوباره فعالیت خود را آغاز کند، اما سایر شرکت‌ها به سرنوشت مشابهی دچار نشدند.

علاوه بر بیش از ۳۶۰ هزار سرباز ذخیره بسیج شده، حداقل ۱۲۵ هزار صهیونیست مجبور به ترک خانه‌های خود در جنوب اسرائیل یا در مناطق مرزی شمالی با لبنان شدند که هر روز شاهد تبادل آتش بین ارتش اسرائیل و حزب الله لبنان است. البته این روند تغییرات شدیدی در بخش املاک و مستغلات رژیم صهیونیستی داشته که این صنعت را در رکود عمیق فرو برده که در ادامه به تشریح این وضعیت براساس داده های رسمی پرداخته می‌شود.

تاثیر عمیق جنگ بر املاک اسرائیل

صنعت و بازار املاک و مستغلات اسرائیل در سال ۲۰۲۳ به دلیل جنگ در نوار غزه و همچنین شرایط قبل از عملیات طوفان الاقصی، در رکود به سر می‌برد که به افزایش قیمت‌ها و تقاضای ضعیف مرتبط بود. داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار و وزارت دارایی در اسرائیل و اطلاعات جمع آوری شده توسط روزنامه "Globus" متخصص در اقتصاد اسرائیل، نشان می‌دهد که کاهش بیش از ۴۰ درصدی در معاملات خرید ملک در سال جاری اسرائیل رخ داده است.

این روزنامه اعلام کرد که سال ۲۰۲۳ پس از افزودن داده‌های دسامبر گذشته، بدترین سال برای بازار املاک در اسرائیل از زمان انتفاضه دوم فلسطین در سال ۲۰۰۰ بوده است. داده‌ها ادعای برخی فعالان املاک و مستغلات اسرائیلی مبنی بر بهبودی در بازار را رد می‌کند. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از ساکنان غیر اسرائیلی علاقه مند به خرید خانه در این رژیم بوده‌اند، اما این علاقه به معاملات تبدیل نشده است. بر اساس قوانین، مهاجرت به اسرائیل برای افراد یهودی الاصل امکان پذیر است و طبق گفته شرکت‌های حقوقی اسرائیل در وب سایت‌های خود، آنها می‌توانند از بین تعدادی ویزا اقامت موقت برای مقاصد مختلف یکی را انتخاب کنند.

این روزنامه اعلام کرد که سال ۲۰۲۳ پس از افزودن داده‌های دسامبر گذشته، بدترین سال برای بازار املاک در اسرائیل از زمان انتفاضه دوم فلسطین در سال ۲۰۰۰ بوده است. داده‌ها ادعای برخی فعالان املاک و مستغلات اسرائیلی مبنی بر بهبودی در بازار را رد می‌کند

بر اساس داده‌های منتشر شده، ۴۱۳۳ آپارتمان در نوامبر فروخته شد و اگرچه ۸۵ درصد افزایش نسبت به اکتبر و زمان آغاز جنگ دارد، فروش هنوز کمتر از نصف میانگین ماهانه ثبت شده است. گلوبز افزود که این کاهش میانگین معاملات در نتیجه افزایش علاقه و همچنین شوک ملی جنگ است. بنابراین، احتمالاً تعداد معاملات در ماه دسامبر به ۷۰ هزار تراکنش کاهش می‌یابد که کمترین میزان در ۲۰ سال اخیر است.

فعالان املاک و مستغلات در اراضی اشغالی مدعی هستند که به دلیل افزایش «یهود ستیزی» در سراسر جهان و آزار و اذیت یهودیان، در پی جنایات جنگ غزه، علاقه ساکنان خارجی به خرید آپارتمان افزایش قابل توجهی داشته است. نشانه‌هایی وجود دارد که یهودیان بیشتری برای مهاجرت به اسرائیل و شاید خرید آپارتمان علاقه نشان می‌دهند، اما روزنامه اسرائیلی می‌گوید که تا خرید واقعی آپارتمان‌ها زمان زیادی می‌گذرد. ساکنان خارجی در آبان ماه تنها ۷۷ آپارتمان خریداری کردند که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۸ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر، آنها ۳۹ آپارتمان فروختند، بنابراین بر اساس داده‌های اعلام شده توسط وزارت دارایی، کل خالص خریدهای آنها تنها به ۳۸ آپارتمان رسید که نمی‌توان آن را به تغییر روند نسبت داد.

در همین حال، در روزهای پایانی ماه گذشته، گزارش وزارت مسکن اسرائیل حاکی از کاهش ۱۵ درصدی عملیات ساخت و ساز جدید بود که نشان دهنده رکود در بازار املاک و مستغلات است که هم بر عرضه و هم بر تقاضا فشار وارد می‌کند. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره مرکزی آمار، در حالی که تقاضا برای آپارتمان‌های جدید و موجود به طور پیوسته در حال کاهش است، سمت عرضه نیز با کاهش قابل توجه در عملیات ساخت و ساز در توقف کامل قرار دارد.

اکتبر گذشته، تعداد معاملات آپارتمان در مقایسه با ماه مشابه در سال ۲۰۲۲، ۵۴ درصد کاهش یافت که جروزالم پست آن را نگران کننده دانست. این گزارش نشان می‌دهد که ساخت ۶۱۶۲۰ آپارتمان از اکتبر ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ آغاز شده است که کاهش ۱۴.۴ درصدی را به صورت سالانه نشان می‌دهد. این روزنامه تصریح کرد که این اعداد به طور کامل منعکس کننده تأثیر عملیات طوفان الاقصی و جنگ در نوار غزه نیست که منجر به کندی بیشتر در بخش ساختمان و ساختمان از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ شد. با این حال، منابع دیگر رکود در بخش املاک و مستغلات را به فرار حدود نیم میلیون شهروند اسرائیلی به خارج از کشور پس از شروع جنگ نسبت می‌دهند که منجر به سقوط تقاضای املاک و مستغلات، چه برای مالکیت یا اجاره شد.

اکتبر گذشته، تعداد معاملات آپارتمان در مقایسه با ماه مشابه در سال ۲۰۲۲، ۵۴ درصد کاهش یافت که جروزالم پست آن را نگران کننده دانست. این گزارش نشان می‌دهد که ساخت ۶۱۶۲۰ آپارتمان از اکتبر ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ آغاز شده است که کاهش ۱۴.۴ درصدی را به صورت سالانه نشان می‌دهد

بر اساس اطلاعات رسمی، تعداد معاملات در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ به حدود ۵۸ هزار معامله رسید که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، ۳۶ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، ۴۶ درصد کاهش داشت. البته اطلاعات مربوط به سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ هنوز منتشر نشده است که اطلاعات بازار را در دوره جنگ اسرائیل در نوار غزه نشان می‌دهد. گلوبز با بیان اینکه عملکرد ۹ ماهه سال ۲۰۲۳ به سمت سوق دادن بازار به سمت ثبت بدترین عملکرد در ۲۰ سال اخیر پیش می‌رود، نوشت: «وقوع جنگ، آمار سه ماهه آخر سال را بدتر از سه ماهه قبلی خواهد کرد.»

بازار املاک و مستغلات در برخی شهرها مانند تل آویو و اشکلون بیش از سایر شهرها از جنگ آسیب دیده است. حتی شهرهای دور از جنگ، مانند هادره و نتانیه، کاهش متفاوتی را ثبت کردند. به عنوان مثال، در تل آویو، کاهش تعداد معاملات به ۴۲ درصد رسید و از ۴۳۶۳ معامله در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۲ به تنها ۲۵۳۹ معامله در دوره مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش یافت. به نوشته این روزنامه، «تعجبی ندارد که اشکلون شاهد کاهش ۹۰ درصدی معاملات مسکن در ماه اکتبر باشد».

قیمت املاک و مستغلات در اسرائیل طی سال گذشته شاهد افزایش شدید به دلیل افزایش نرخ بهره بود، زیرا میانگین افزایش قیمت املاک در سه ماهه سوم سال گذشته حدود ۱۰ درصد به صورت سالانه بوده است. املاک و مستغلات لوکس اسرائیل در تل آویو، امسال از مهاجرت کارمندان شرکت‌های فناوری خارجی که حقوق بالایی دریافت می‌کردند، رنج می‌برد. زیرا آنها را قادر می‌ساخت که اجاره‌های بالایی بپردازند و برای خرید آپارتمان‌های لوکس در تل آویو هزینه کنند.

از سوی دیگر دولت بنیامین نتانیاهو با کاهش سود بانکی و اعطای یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم برای نجات اقتصاد اسرائیل از رکود و شرکت‌ها از ورشکستگی تلاش می‌کند، اما در بحبوحه کاهش درآمد مالیاتی با شکاف عمیقی در هزینه‌ها مواجه است. کمیته پولی بانک مرکزی اسرائیل به ریاست امیر یارون در ابتدای سال از کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره به ۴.۵ درصد خبر داد.

این اولین کاهش نرخ بهره در اسرائیل از مارس ۲۰۲۰ و آغاز همه گیری کووید بود. سیاست پولی بانک مرکزی، در سال ۲۰۲۳ نرخ تورم را از اوج آن یعنی ۵.۳ درصد در ژانویه به ۳.۳ درصد در نوامبر کاهش داد. بانک مرکزی اسرائیل انتظار دارد که نرخ تورم در ماه آینده به ۳ درصد کاهش یابد که حد بالا در بازه هدف سالانه ۱ تا ۳ درصد است.

کد خبر: ۲۷۱٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha