۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
تولید ۳۰ درصدی ضایعات کاغذ با فرسودگی ماشین آلات؛ بلاتکلیفی تولیدکنندگان با نوسان کیفی مواد اولیه
بازار از چالش های صنف آرایشی و بهداشتی گزارش می دهد

تولید ۳۰ درصدی ضایعات کاغذ با فرسودگی ماشین آلات؛ بلاتکلیفی تولیدکنندگان با نوسان کیفی مواد اولیه

در شرایطی نوسانات ارزی هر روز بر هزینه های تولید می افزاید که صنف چاپ و بسته بندی نیز در نتیجه نوسان کیفی مواد اولیه پتروشیمی تولید داخل و فرسودگی ماشین آلات دچار زیان می شوند.

بازار؛ گروه صنعت: برخی از صنایع کشور از جمله صنایع دارویی و تولیدکنندگان شوینده ها، آرایشی و بهداشتی که نیازمند ظروف و چاپ و بسته بندی با استانداردهای کیفی خاصی نسبت به صنایع دیگر هستند همواره با چالش های متعددی مواجه می شوند. یکی از این چالش ها نبود ثابت کیفی پلیمرهای داخلی است که در ظروف داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. از دیگر چالش های این بخش نیز می توان به فرسودگی شدید ماشین آلاتی اشاره کرد که درصد بالایی از تولیدات آن ها تبدیل به ضایعات می شود و بر هزینه نهایی محصول می افزاید.

در این رابطه سمانه کاشانکی مدیر فروش شرکت شفا گستران مهر رضا که یک شرکت تولید کننده اقلام بسته بندی در زمینه بسته بندی دارو و آرایشی و بهداشتی است به بازار گفت: بخشی از چالش های حوزه تولید متعلق به مواد پتروشیمی است؛ موادی که حتی بخشی از آن ها در ایران تهیه می شوند و همواره دچار نوسان قیمت هستند.

وی افزود: در نتیجه همیشه مجبور هستیم که به روز قیمت بگیریم و به روز به مشتری قیمت بدهیم که هم باعث چالش برای خودمان و هم منجر به آزار دیدن تولیدکنندگان حلقه های دیگر و در نهایت مشتری نهایی یعنی مردم می شود.

به گفته وی مشکلات حوزه تولید ظروف بسته بندی فقط به همین جا محدود نمی شود و واردات و تامین مواد اولیه ای که در داخل کشور تولید نمی شوند نیز با چالش درهای بسته گمرک همراه است؛ به طوری که از زمانی که سفارش گذاری می کنیم تا ورود محصول به بندر حدود ۴۵ روز بیشتر زمان نمی برد اما وقتی می خواهیم همین محصول پشت گمرکات کشور را ترخیص کنیم حداقل سه ماه زمان می برد.

نیاز به نقدینگی بیشتر با سختگیری های گمرک

کاشانکی بیان داشت: با این تفاسیر یکی از دست اندازهای حوزه تولید همین قوانین سختگیرانه گمرکات کشور است. بنابراین برای اینکه خطوط تولید متوقف نشود ناچار هستیم خیلی زودتر سفارش گذاری کنیم که گردش مالی سنگینی نیاز دارد و این موضوع برای تولید کننده بسیار اذیت کننده است. همچنین در کنار این موضوع باید انبارداری هم کنیم و هزینه زیادی بابت خواب سرمایه و انبار مواد اولیه بپردازیم.

کاشانکی: قوانین سختگیرانه گمرک باعث شده تولید کننده حداقل سه برابر نقدینگی ای که در حالت عادی نیاز دارد را هزینه کند

مدیر فروش این شرکت تولید کننده ظروف افزود: اگر این هزینه ها را نپردازیم در عمل باید تولید را با ۲۵۰ نفر نیروی انسانی متوقف کنیم؛ چون فقط یک ماده اولیه نرسیده است و تولید متوقف می شود. بنابراین این اتفاق باعث شده حداقل سه برابر نقدینگی ای که در حالت عادی نیاز داریم را هزینه کنیم. این مساله خیلی چالش زا شده؛ اتفاقی که باعث می شود در عمل حتی برای پرداختی به پرسنل خودمان نیز دچار مشکل شویم.

وی ادامه داد: به خصوص امسال، فروش ها خیلی ضعیف شده و رکود شدیدی را در بازار شاهد هستیم. خرید و فروش به راحتی انجام نمی شود و حتی باید امتیازات زیادی را در نظر بگیریم تا فروش داشته باشیم. جدا از همه این مسائل، باید در حوزه مواد اولیه نیز سرمایه گذاری کنیم تا شاید راهی تولید کننده ای پیدا شود و بتواند نیاز ما را در داخل تامین کند.

کیفیت مواد اولیه داخلی نوسان دارد

مدیر فروش این شرکت تولید کننده ظروف بیان داشت: مواد اولیه داخلی که تامین می کنیم نیز همیشه روی یک کیفیت نیست و درجه بندی های آن مدام در حال تغییر است. بنابراین برای جبران این نوسان همواره باید از افزودنی های مختلفی بهره ببریم تا این تغییر را اصلاح کنیم. به خصوص در برخی از کالاها که رنگ به خصوصی دارند و رنگ نیز جزوی از مواد پلیمری است مشکل دوچندان می شود.

کاشانکی با اشاره به نوسان کیفی مواد اولیه داخلی افزود: نمی توانیم یک درجه مشخص در محصول داشته باشیم و همین موضوع یک زنجیره بی اعتمادی از تولید کننده ماده اولیه تا مصرف کننده محصول نهایی ایجاد می کند که مصرف کننده نمی داند کالای اصلی را خریداری کرده یا محصول تقلبی که زیر پله ای تولید می شود به دستش رسیده است.

وی ادامه داد: این موضوع نیز به خاطر تولید بی کیفیت ماده اولیه توسط شرکت های داخلی است. بنابراین ما با یک کد رنگ یکسان نمی توانیم ماده اولیه یکسانی را دریافت کنیم و خودمان باید به سختی قدری از این تفاوت را برطرف کنیم. این درحالی است که برای هر نام تجاری مشخص باید محصول ثابت تولید و ارائه دهیم.

این فعال حوزه تولید ظروف و بسته بندی از مسئولان درخواست کرد: خواسته ای که از مسئولان داریم این است که وقتی هزینه زیادی برای تولید محصولات وارداتی می کنیم حداقل مسئولان تدابیری بیندیشند که جلوی واردات بی رویه محصول گرفته شود تاو تولیدکننده داخلی ناامید نشود.

افزایش هزینه ها با ماشین آلات مستهلک

مجتبی قربانپور مدیرعامل یک شرکت بسته بندی تولیدات دارویی، آرایشی و بهداشتی نیز درباره مشکلات حوزه چاپ و بسته بندی به بازار گفت: بیشترین چالشی که با آن دست و پنجه نرم می کنیم موضوع مستهلک بودن تجهیزات چاپ است که نمی توانیم کیفیت مورد نظر را دریافت کنیم.

قربانپور: تولید کننده با همان دستگاه فرسوده قبلی ناچار به ادامه کار است که کیفیت را کاهش می دهد و حجم ضایعات را بالا می برد

وی افزود: با توجه به اینکه تحریم هستیم و نمی توانیم واردات دستگاه های جدید داشته باشیم و یا اینکه دستگاه های جدیدی که به صورت قاچاق وارد می شوند نیز آنقدر گران هستند که در ازای سودی که می خواهد به تولید کننده بدهد به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین تولید کننده یا با همان دستگاه فرسوده قبلی ناچار به ادامه کار است که کیفیت را کاهش می دهد و حجم ضایعات را بالا می برد و یا اینکه کلا تولید کننده از ادامه تولید صرفه نظر می کند. متاسفانه اکنون در چنین وضعیتی قرار داریم.

قربانپور ادامه داد: همچنین قیمت مواد اولیه چاپ نیز بر اساس نوسانات نرخ ارز روز به روز در حال افزایش است و حتی در تغییرات دوره ای نیز ممکن است که برای یک محصول به مدت یک ماه نتوانیم قیمت اعلام کنیم. اگر قیمتی هم اعلام کنیم فقط برای ۲ روز انقضا دارد و نیازمند به روز رسانی است.

این تولیدکننده تاکید کرد: اگر بحث تحریم ها چه داخلی یا خارجی و مشکلات حوزه تولید نبود آنقدر که در حوزه تولید دست انداز است در حوزه سرمایه گذاری چالش نداریم.

تجهیزاتی که بین ۲۰ تا ۱۰۰ سال عمر دارند

مدیرعامل یک شرکت بسته بندی فعال در حوزه آرایشی و بهداشتی و دارو بیان داشت: جای تاسف دارد که در این صنف باید از تجهیزات بسیار قدیمی استفاده کنیم؛ برای مثال در یکی از مراحل چاپ یعنی دایکات، شاید دستگاه هایی باشد که ۱۰۰ سال است که عمر دارند و هنوز کار می کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از دستگاه های مستهلک دیروز نیز با تغییر کاربری دوباره به خط برگشته اند افزود: برای مثال دستگاه هایی را داریم که در گذشته دستگاه چاپ بوده اند و اکنون به دایکات و یا لتر پرس تبدیل شده و تیغ می زند. البته این موضوع استاندارد نیست؛ چرا که اکنون باید دستگاه های جدیدی وارد کنیم که بتوانند این کار را انجام دهند. اما متاسفانه حدود ۵۰-۶۰ درصد از چاپخانه های کشور از همان دستگاه برای دایکات استفاده می کنند.

قربانپور ادامه داد: متاسفانه در حوزه های دیگر هم شرایط مناسبی را شاهد نیستیم و فکر نمی کنم ماشین آلات جدیدتر از ۲۰ سال باشند و همگی قدیمی و فرسوده شده اند. هرچند طول عمر استاندارد این ماشین آلات نسبی و بستگی به نوع استفاده از آن ها دارد اما همانطور که گفتم عمر اغلب آن ها از ۲۰ می گذرد.

وی تاکید کرد: درخواست بنده هم همان خواسته تکراری تمامی اعضای صنف چاپ است که یک نوسازی ای در این سیستم داشته باشیم اما امکان دسترسی به آن هر روز کمتر می شود و شرایط دشوار تر شده است. خواسته ما این است که بسترهای نوسازی را فراهم کنند.

سهم ۳۰ درصدی تولید ضایعات از کاغذهای وارداتی

این فعال صنف چاپ و بسته بندی با اشاره به اینکه ضایعات تولید با تجهیزات فرسوده بسیار بالا است گفت: هرچند در مجموعه خودمان یک واحدی را ایجاد کرده ایم که نگذارد کار باطله به دست مشتری برسد و تفکیک سازی انجام شود اما انقدر ضایعات در این حوزه با توجه به فرسودگی بالا رفته که حتی مشتری هم روی این نکته سختگیری ندارد.

قربانپور: سالانه در حدود ۳۰ درصد از تولید تبدیل به ضایعات می شود. ضایعاتی که آنقدر زیاد است که امید ما را نسبت به ادامه فعالیت کاهش می دهد

قربانپور افزود: متاسفانه می توان گفت سالانه در حدود ۳۰ درصد از تولید تبدیل به ضایعات می شود. ضایعاتی که آنقدر زیاد است که امید ما را نسبت به ادامه فعالیت کاهش می دهد. این درحالی است که هر بند کاغذ مصرفی که حدود ۳۰ درصد آن ضایعات می شود کمتر از ۱.۵ و ۲ میلیون تومان قیمت ندارد.

وی تاکید کرد: همچنین با توجه به اینکه استاندارد خاصی در این حوزه مورد توجه است، ۹۵ درصد کاغذها هم وارداتی است و از کاغذ داخلی نمی توان استفاده کرد.

کد خبر: ۲۷۱٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha