۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
افزایش مطالبات صنف تجهیزات پزشکی از مراکز دولتی به ۹ همت؛ تجهیزات یار را هوشمندانه تر اجرا کنید
رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کشور مطرح کرد

افزایش مطالبات صنف تجهیزات پزشکی از مراکز دولتی به ۹ همت؛ تجهیزات یار را هوشمندانه تر اجرا کنید

سعید لو رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی به بازار گفت: مسئولان برای جلوگیری از فشار مضاعف به تولیدکنندگان و مردم برای اجرای تجهیزات یار اول باید مطالبات ۹ همتی صنف تجهیزات پزشکی را پرداخت کنند.

بازار؛ گروه صنعت: هنوز مطالبات تولیدکنندگان و تامین کنندگان صنف تجهیزات پزشکی کشور از سوی مراکز دولتی تمام و کمال پرداخت نشده، مسئولان برای اجرای طرح تجهیزات یار خیز برداشته اند؛ طرحی که مشابه آن سال گذشته در حوزه دارویی کشور اجرایی و با مشکلات زیادی همراه شد.

حالا باید دید متولیان امر برای اجرای طرح تجهیزات یار چه زیرساخت هایی را فراهم خواهند کرد تا به همان درد دارویار گرفتار نشود و مردم را اسیر کمبود و افزایش قیمت نکند. در این رابطه جلیل سعیدلو رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، دندانپزشکی و ملزومات دارویی کشور درباره مشکلات این صنف و زیرساخت هایی که برای اجرای تجهیزات یار نیاز است در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* عمده ترین چالشی که تولیدکنندگان و تامین کنندگان صنف تجهیزات پزشکی کشور با آن مواجه هستند چیست؟

یکی از بزرگترین دغدغه های ما این است که مطالبات مان از مراکز درمانی با تاخیر بسیار زیادی پرداخت می شود و این مسئله بر اقتصاد تولیدکنندگان فشار زیادی وارد کرده است و تولیدکنندگان قادر به تامین هزینه هایشان نیستند.

اتفاقی که می تواند بر روی تیراژ تولید صنف تجهیزات پزشکی نیز تاثیرگذار باشد و حتی منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی شود. تعطیلی ای که به طور حتم پیش از آن، با تعدیل نیرو و بروز کمبودها همراه است.

* به عنوان رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کشور بفرمایید برای رفع مشکلات جاری تاکنون چه اقداماتی انجام داده اید؟

مکاتبات متعددی انجام داده ایم، اما متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم راهی پیش ببریم؛ چرا که سازمان های بیمه گر کشور تاکنون نتوانسته اند به تکالیف شان در زمان مشخص عمل و مطالبات حوزه تجهیزات پزشکی را به موقع پرداخت کنند. در نتیجه همیشه پرداخت ها با تاخیر همراه است. از این رو انتظار داریم شرایطی فراهم شود تا تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

در کنار مشکلات پرداخت دیرهنگام مطالبات صنف تجهیزات پزشکی کشور، تورم اقتصادی نیز باعث شده هزینه های سربار تولید بسیار افزایش یابد

متاسفانه در کنار مشکلات پرداخت دیرهنگام مطالبات صنف تجهیزات پزشکی کشور، تورم اقتصادی نیز باعث شده هزینه های سربار تولید بسیار افزایش یابد. بنابراین دولت برای اینکه نیازمند به واردات بیشتر نشویم باید در قالب تسهیلات کم بهره نسبت به حمایت از تولید اقدام کند و سیستم بانکی کشور نیز به کمک تولیدکنندگان بیاید.

* حجم مطالبات تولیدکنندگان و تامین کنندگان صنف تجهیزات پزشکی از مراکز دولتی را چقدر برآورد می کنید؟

حجم مطالبات تامین کنندگان از جمله واردکنندگان و تولیدکنندگان صنف تجهیزات پزشکی در حدود ۹ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

مطالباتی که در سنوات اخیر ایجاد و انباشته شده و به این اعداد رسیده است که باید آن را تامین و نسبت به پرداخت اعتبار اقدام کنند تا در اختیار تامین کنندگان و تولید کنندگان قرار بگیرد.

* در شرایطی که به آن اشاره داشتید به نظرتان زمان مناسبی است که مسئولان نسبت به حذف ارز تجهیزات پزشکی کشور اقدام و طرح تجهیزات یار را آغاز کنند؟

قطعا اینکه ارز تک نرخی شود باعث بالندگی تولید می شود و مشکلاتی که ناشی از این ارزها است و احتمالا رانت هایی که ممکن است در تخصیص شان ایجاد شود از بین خواهد رفت.

اما از آن طرف مراکز درمانی و بیماران را داریم که می توان تغییر ناگهانی شرایط به آن ها فشار مضاعفی وارد کند. از این رو نخست باید منابع ریالی تامین شود و در اختیار انتهای زنجیره قرار گیرد. بنابراین تنها در این شرایط است که می توان انتظار داشت تجربه دارویار تکرار نشود و تجهیزات یار بتواند موفق عمل کند.

* با این تفاسیر موافق اجرای طرح تجهیزات یار برای صنعت تجهیزات پزشکی کشور هستید؟

بله، به طور حتم تک نرخی شدن نرخ ارز باعث می شود که رقابت ها سالم تر و پویا تر شود و مشکلات ناشی از این تخصیص ها از بین برود.

* برای بالندگی و پویایی صنف تجهیزات پزشکی همانطور که وزیر بهداشت انتظار افزایش عمق ساخت داخل را دارد، چه انتظار حمایتی برای رشد و توسعه تولید این بخش دارید؟

ما در شرایط تحریم هستیم و وزارت بهداشت نیز تلاش خود می کند. با این حال یک سری مشکلاتی در این بین وجود دارد که به دلیل عدم ارتباط بانکی و اینکه نمی توانیم محصولات و مواد اولیه ای که می خواهیم را به سادگی تامین کنیم بروز یافته اند.

دوره تامین مواد اولیه در برخی از موارد حتی تا بیش از هشت ماه به طول می انجامد

متاسفانه باید بگویم که دوره تامین مواد اولیه در برخی از موارد حتی تا بیش از هشت ماه به طول می انجامد. موضوعی که باعث می شود نتوانیم نسبت به توسعه و افزایش عمق ساخت داخل تولیدات تجهیزات پزشکی کشور اقدام کنیم.

علاوه بر این چالش، قیمت گذاری دستوری نیز باعث شده هزینه های تحقیق و توسعه، پژوهش، تولید و غیره نادیده گرفته و کمرنگ شوند. بنابراین بهتر است که بستری فراهم شود تا از قیمت گذاری دستوری اجتناب کنیم تا صنعت مسیر رشد را طی کند.

* به عنوان رئیس انجمن تولیدکنندگان صنف تجهیزات پزشکی به نظر خودتان، قیمت گذاری دستوری چند درصد از هزینه ها و سود تولید را می تواند پوشش دهد؟

متاسفانه سود ۱۷ درصدی که برای تولیدکننده در نظر گرفته شده در مقایسه با هزینه های تولید و خواب سرمایه بسیار ناچیز است. به خصوص که در شرایطی قرار داریم که بر اساس اعلام رسمی، نرخ تورم به ۴۲ درصد رسیده و فقط ۱۷ درصد سود برای تولیدکننده در نظر می گیرند که با حبس سرمایه آن ها بابت هشت ماهی که پیش تر به آن اشاره کردم و تاخیر در پرداخت مراکز درمانی به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد. همچنین منابعی که از طریق بانک ها در اختیار قرار می گیرد حداقل ۳۰ درصد برای تولید کننده هزینه دارد.

اعداد و ارقامی که به هیچ عنوان با یکدیگر هماهنگ نیستند و مسئولان برای رفع مشکلات فعلی و جلوگیری از بحران های پیش رو باید نسبت به بررسی و تغییر وضع موجود اقدام کنند تا شرایط متعادل و متوازنی ایجاد شود.

کد خبر: ۲۷۱٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha