۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸
اشباع فروش در سایه شبح تنش
بازار گزارش می دهد؛

اشباع فروش در سایه شبح تنش

در حالی بورس همچنان در سیر نزولی قرار دارد که ارزش معاملات به حداقل ممکن رسیده و آمادگی برای رشد سهام وجود دارد اما تنش های سیاسی مانع از رشد شاخص کل بورس شده است.

بازار؛ گروه بورس: اشباع فروش یا آمادگی برای صعود بورس با ارزش معاملات به نسبت پایین ۴ هزار میلیارد تومانی، کمی دور از ذهن است، زیرا بدون صف خرید خاصی در بازار نمی توان استراتژی کوتاه مدت برای بورس دید. در نگاه اول این شرایط می‌تواند نشانی از عدم اقبال به خرید سهام است و دلایلی مثل ترس از تنش جنگی و غیره عامل اصلی این اتفاق است، اما می‌توان این شرایط را به دو حالت دیگر تفسیر کرد؛ اشباع فروش و ریزش هفته گذشته باعث شده فروشنده ای در بازار نباشد و همین عدم وجود فروشنده باعث شده کمی در ابتدای هفته بازار مثبت شود.
حالت دیگر آماده شدن برای صعود است و بسیاری تصمیم به خرید دارند اما منتظر نشانه‌های رشد هستند و به همین دلیل به آرامی و با صبر در حال خرید هستند. بنابراین می‌توان گفت به دلیل صبر در خرید، ارزش معاملات بالا نمی‌رود و چندان خرید هیجانی در بازار نیست. از طرف دیگر رفتار انفجاری در بازار ارز و طلا ادامه دارد. تقاضایی که به بازار طلا و ارز رخ داده بازار سرمایه را هم تحت تاثیر قرار داده، اقدامات بانک مرکزی و سایر ارکان دولت در کنترل و بستن بازار سایر دارایی‌ها نیز باعث شده تقاضا به سمت خود ارز و طلای فیزیکی سرریز شود.

به گفته حمید میرمعینی در موقعیت کنونی شاخص پتانسیل ۳۰ درصد رشد در گام اولیه را دارد به همین دلیل می توان پیش بینی کرد این هفته می‌تواند آخرین هفته ارزان فروشی سهام باشد اما به شرطی که تنش سیاسی فروکش کند. از آنجائی که تقریبا تکلیف بودجه و سایر موارد مشخص شده است بسیاری از سهم‌ها می‌توانند قیمت فعلی را فراموش کنند

همچنین ترس از اعمال مالیات بر همه چیز در سال آینده نیز خود ارز و طلا را مطلوبتر کرده است. به همین دلیل هیچ ضعفی در تقاضای ارز و طلا مشاهده نمی‌شود. چه بسا سیاست‌های اتخاذ شده تقاضا را تقویت نیز کند و تنها زمانی فروکش می‌کند که فشار روانی تنش های سیاسی فروکش کند.
حمید میرمعینی کارشناس ارشد بازارهای مالی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار سرمایه ارزندگی خوبی دارد، گفت: در موقعیت کنونی شاخص پتانسیل ۳۰ درصد رشد در گام اولیه را دارد به همین دلیل می توان پیش بینی کرد این هفته می‌تواند آخرین هفته ارزان فروشی سهام باشد اما به شرطی که تنش سیاسی فروکش کند. از آنجائی که تقریبا تکلیف بودجه و سایر موارد مشخص شده است بسیاری از سهم‌ها می‌توانند قیمت فعلی را فراموش کنند.
او با تاکید بر اینکه از نظر بنیادی هم سناریوهایی برای بازار وجود دارد، افزود: وضعیت گزارش های فصلی حکایت از این دارد که در دل شرکت‌ها در حال حاضر تقریباً سود خوبی وجود دارد که ۶ ماه دیگر تقسیم خواهد شد و از سوی دیگر حتی با در نظر گرفتن حاشیه سودهای فعلی اعداد منطقی و مناسبی برای سود سال بعد شرکت‌ها به دست می‌آید که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد بعد از کسر قیمت از سود تقسیمی پی به ایی اکثر این شرکت‌ها حوالی ۴ و ۵ خواهد بود و این خود گواه مهمی برای ارزندگی بازار در شرایط فعلی است.

تاثیر عدم حضور جریان پول در بازار سرمایه
از دیدگاه بلند مدت‌تر و کلان با بیش از نیمی از قیمت فعلی سهم‌ها، قابلیت تقسیم سود را دارند، که این خود نشان می‌دهد نرخ بازدهی بازار در مقابل بازده بدون ریسک به اعداد منطقی و مناسبی رسیده که می‌تواند خرید بلندمدت بسیاری از این سهم‌ها را توجیه‌پذیر کند.

احمد جانجان معتقد است در شرایط کنونی بدون نقدینگی جدید نمی توانیم انتظار رشد از بازار داشت، بسیاری از نمادها در موقعیت ارزنده هستند اما از آنجایی که سرمایه گذاران ترسیده اند تمایلی به سرمایه گذاری ندارند به همین دلیل بسیار منتظر تعیین تکلیف شرایط سیاسی و اقتصادی هستند

بازار در عین داشتن ارزندگی و قرار گرفتن در نقاط تاریخی تحلیلی و قیمتی از عدم حضور جریان پول رنج می برد، وقتی جریان نقدینگی در دل جامعه جولان می‌دهد و بازارهای موازی از این جریان شریک هستند دلیل این که بازار سرمایه نتوانسته آن را به خود جذب کند بی‌شک ناشی از اشتباه محاسباتی سیاستگذار است.

در حال حاضر افق جریان سودآوری و قرار گرفتن قیمت‌ها در شرایط فعلی نشان می‌دهد ریسک عدم ارزندگی روی سر بازار حتی با وجود برخی دخالت‌ها وجود ندار. آنچه در بازار فعلی به چشم می‌خورد ریسک بزرگی به نام تصمیمات دستوری است که آخرین آن را در مورد پالایشی‌ها شاهد بودیم.
احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در شرایط کنونی بدون نقدینگی جدید نمی توانیم انتظار رشد از بازار داشت، اظهار کرد: بسیاری از نمادها در موقعیت ارزنده هستند اما از آنجایی که سرمایه گذاران ترسیده اند تمایلی به سرمایه گذاری ندارند به همین دلیل بسیار منتظر تعیین تکلیف شرایط سیاسی و اقتصادی هستند.
او با بیان اینکه نوسانات منفی در بازار سهام منجر شده که سرمایه به بازار طلا و ارز منتقل شود، تصریح کرد: بر همین مبنا شاهد رشد قیمت دلار در هفته های اخیر هستیم و این موضوع رشد قیمت طلا را نیز به همراه داشته است. بنابراین تا زمانی که چرخش در جریان نقدینگی ایجاد نشود بازار سرمایه درجا خواهد زد یا اینکه افت و رشد مختصری را تجربه خواهد کرد و دوباره به محدوده تثبیت قیمت برمی گردد.

او تصریح کرد: زمان اصلاح بازار سهام بسیار طولانی شده و این موضوع تحت تاثیر سیاست های کلان کشور برای مهار تورم و... است، به همین دلیل در صورتی که وضعیت اقتصادی کشور کمی متعادل شود بازار سهام جزو بازارهایی خواهد بود که به سرعت عقب ماندگیش را جبران می کند.
به گزارش بازار، وضعیت تابلوی معاملات حکایت از این دارد که فروشنده چندانی در بازار وجود دارد، به همین دلیل حقوقی ها با استفاده از همین ترس ناشی از تنش های سیاسی تلاش دارند تا کم کم پرتفوی خود را تکمیل کنند و بعد از آن صبر کنند تا زمان صعود فرابرسد زیرا در سطح کلان تئوری این است که در نهایت تورم همه بازارها با هم و در یک مسیر سوق پیدا می کنند و همیشه در یک بازه ۵ ساله یا حتی ۱۰ ساله بازار سرمایه توانسته خود را از سایر بازارها جلو بیندازد.

کد خبر: ۲۷۰٬۹۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha