۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴
رشد سهم دلار توافقی| ۲۲ درصد از ارز صادرکنندگان از ابتدای سال به نرخ توافقی فروش رفته است

رشد سهم دلار توافقی| ۲۲ درصد از ارز صادرکنندگان از ابتدای سال به نرخ توافقی فروش رفته است

سال گذشته میانگین ارز توافقی واگذار شده صادرکنندگان کمتر از ۱۵ درصد بوده است. سهم ارز توافقی نسبت به سال گذشته افزایش کرده و به نظر می رسد این رویکرد ادامه دار باشد.

به گزارش بازار، بانک مرکزی گزارش کرده است که از ابتدای سال تا ۴ اردیبهشت جمعا ۳ میلیارد ۴۶۵ میلیون دلار ارز برای واردات تامین شده که ۵۸۵ میلیون دلار از آن به شکل توافقی و واردات در مقابل صادرات بوده، یعنی چیزی در حدود ۱۷ درصد. اگر ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ را از محاسبات خارج کنیم و صرفا ارز نیما دو و توافقی را در نظر بگیریم از حدود ۲۲ درصد از ارز صادرکنندگان (غیر از دولت) به شکل توافقی به واردات کنندگان واگذار شده است.

این در حالی است که سال گذشته میانگین ارز توافقی واگذار شده صادرکنندگان کمتر از ۱۵ درصد بوده است. سهم ارز توافقی نسبت به سال گذشته افزایش کرده و به نظر می رسد این رویکرد ادامه دار باشد. نرخ ارز توافقی بسیار نزدیک به نرخ ارز در بازار آزاد است و معمولا ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر آن معامله می شود

صادرات زیر یک میلیون دلار، صادرات محصولات کشاورزی و کالاهای ساخته شده، صادرات مواد معدنی مانند فلزات، کنسانتره ی آهن، گندله، اقلامی مانند سیمان کاشی شیشه، صادرات مواد غذایی، صادرات فولاد (شمش و مقاطع) توسط تجار معمولا با نرخ توافقی رفع تعهد میشود.

کد خبر: ۲۸۴٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha