۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۴
دلایل حرکت کند مهمترین پیشران روند صعودی بورس
بازار گزارش می دهد؛

دلایل حرکت کند مهمترین پیشران روند صعودی بورس

در مقطع کنونی بازار سهام به نقطه‌ای ارزنده رسیده اما در حال حاضر کارشناسان معتقدند که مهمترین پیشران بازار رشد متناسب نرخ نیمایی است.

بازار؛ گروه بورس: با وجود اینکه خبرهایی درباره تسویه بدهی نیروگاه ها، افزایش قیمت خودرو و... منتشر شده است. با این حال شرایط بازار در یک روند صعودی پرقدرت قرار ندارد.

فعلا شاخص از نظر نموداری درگیر مقاومت دو میلیون و سیصد و تلاش برای تثبیت بالای این محدوده است. از نظر بنیادی بازار پتانسیل رشد خوبی را دارد اما محرک جدی می‌خواهد دیروز دلار نیما رشد داشت و این رشد با خواسته بازار که به فکر دلار نیمای ۴۸ تا ۵۳ هزار تومان است فاصله جدی دارد.

به گفته حسن کاظم زاده بازار در نمادهای پرتراکنش کماکان نه توان بالا رفتن و نه توان پایین آمدن دارد. همچنین در روزهای اخیر یک معاملات رنج در نمادهای خودرویی تجربه شد که با افزایش عرضه تقاضای مذکور نیز فروکش کرد

حسن کاظم زاده با اشاره به اینکه به نظر می رسد وضعیت تعادلی نوسانی کماکان در بورس ادامه دارد، گفت: بازار در نمادهای پرتراکنش کماکان نه توان بالا رفتن و نه توان پایین آمدن دارد. همچنین در روزهای اخیر یک معاملات رنج در نمادهای خودرویی تجربه شد که با افزایش عرضه تقاضای مذکور نیز فروکش کرد.
او با بیان اینکه فعلا بورس در تلاش است که به رکود نرود و خریدار با بهانه های مختلف رنج می کشد، افزود: افزایش تقاضا در برخی نمادهای خودرویی احتمالا به خاطر گزارش ۱۲ ماهه مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل معاملات این گروه کاملا نوسانی عمل کردند.

این موضوع تفاوت عملکرد نمادها به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای نمونه در نمادهای فولادی فروش برخی محصولات با نرخ دلار آزاد در بورس کالا سبب شکل‌گیری روند قوی شده است. اما این رشد فعلا به مقاومت تکنیکی خودش رسیده و می‌توان انتظار استراحت چند روزه را داشت.

همه نمادهای کوچک و متوسط به یک اندازه مورد توجه نیستند. اساسا بازار تمایل به سود کوتاه مدت دارد و اگر احساس تقاضا و رشد سریع در یک یا چند نماد بکند به سمت آن حرکت می کند. فعلا همین وضعیت نوسانی و متعادل پابرجا به نظر می رسد تا با یک خبر جدی و مهم تقاضا در بازار قوی تر شود

کاظم زاده با اشاره به اینکه وزارت نیرو نیز برق را برای صنایع گران کرده و این موضوع در معاملات بازار تاثیر گذاشته است، افزود: به قول معروف وضعش خوب شده است. به همین دلیل بخشی از بدهی صنعت برق نیز پرداخت شد. شاید این پرداخت بدهی و اصلاح نرخ خرید برق می تواند صنعت برق را متحول کند.
او با تاکید بر اینکه بورس یک رفت و برگشت از منفی به مثبت در اکثر نمادهای بزرگ تجربه شد، اظهار کرد: البته همه نمادهای کوچک و متوسط به یک اندازه مورد توجه نبودند. اساسا بازار تمایل به سود کوتاه مدت دارد و اگر احساس تقاضا و رشد سریع در یک یا چند نماد بکند به سمت آن حرکت می کند. فعلا همین وضعیت نوسانی و متعادل پابرجا به نظر می رسد تا با یک خبر جدی و مهم تقاضا در بازار قوی تر شود.

هرچند برخی از فعالان بازار سرمایه تحلیل می کنند که با توجه به اینکه از ابتدای اسفند تا یکشنبه همین هفته تقریبا هر روز شاخص کل بهتر از هم وزن بود، به نظر می‌رسد نوبت بهتر بودن شاخص هم وزن است. اما برخی دیگر همچنان معتقدند که شاخص کل موقعیت مناسب تری برای ادامه رشد شاخص کل بورس دارد.

پیامدهای عقب ماندگی نرخ ارز بر بازار سهام
فعلا بانک مرکزی به شدت مخالف رشد دلار نیماست. اما اختلاف‌ها و انتقادات بسیاری از سوی مجلس و فعالان اقتصادی مطرح شده است. در همین راستا جلسه‌ای نیز با محوریت سیاست‌های ارزی بین دولت و مجلس برگزار شده است. کاهش صادرات، تشویق واردات و تشدید ناترازی تجاری، رانت ارزی، تشدید فساد و کاهش درآمد دولت اولین پیامد سیاست فعلی است که به نظر خیلی از فعالان امکان تداومش نیست. مخصوصا در شرایطی که دامنه تحریم‌ها در حال گسترده شدن هست.

دلار بورس یعنی دلار نیما هر روز در حال رشد است که این نشانگر این است که در برهه پیش رو بورس می‌تواند بازدهی کوتاه مدت دلاری داشته باشد. همچنین با کاهش سطح ریسک‌های کشور شاهد کاهش و ثبات نرخ ارز در بازار داخلی هستیم، از طرفی با کاهش قیمت طلای جهانی قیمت طلا نیز با کاهش روبرو شده است. اینها فرصتهایی برای آغاز یک روند صعودی در بورس خواهد بود

پویان مظفری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عملا شاخص کل دو روزه که از شاخص هم وزن عقب مانده اما بازهم شاخص سازها موثرتر خواهند بود، گفت: بازدهی در بازار به صورت مساوی تقسیم نشده است، در این برهه با توجه به آرامش نسبی در شرایط سیاسی، ریزش طلا و دلار، چشم انداز ورود پول به سمت بازار سرمایه است.
به گفته مظفری در حالی که دلار نزولی یا ثابت است، طلا در حال ریزش است، دلار بورس یعنی دلار نیما هر روز در حال رشد است که این نشانگر این است که در برهه پیش رو بورس می‌تواند بازدهی کوتاه مدت دلاری داشته باشد.
او با بیان اینکه با کاهش سطح ریسک‌های کشور شاهد کاهش و ثبات نرخ ارز در بازار داخلی هستیم، تصریح کرد: از طرفی با کاهش قیمت طلای جهانی قیمت طلا هم با کاهش روبرو شده است. در همین راستا صندوق‌های طلای بورس هم خوب معامله نمی‌شوند.
با توجه به اینکه در هر صورت چرخه ناکارآمدی تخصیص نرخ ارز اثرات خود را در اقتصاد خواهد گذاشت. بانک مرکزی روند صعودی نرخ دلار نیمایی را آغاز کرده است. بخشی از این اثرگذاری امروز دلار در کسری تراز تجاری و جهش‌های ارزی به خوبی نمایان است. عجیب‌تر اینکه یک بار ای
ن اتفاقات و رویدادهای رانت دلار دولتی تکرار شود. بنابراین در نهایت دولت مجبور به افزایش قیمت ارز پایه است. بنابراین در مقطع کنونی بازار سهام به نقطه‌ای ارزنده رسیده اما به یک پیشرانه نیاز دارد. در حال حاضر کارشناسان معتقدند که مهمترین پیشران بازار رشد نرخ نیمایی است.

کد خبر: ۲۸۴٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha