۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
رکورد تولید متانول شکسته شد| افزایش ظرفیت تولید به  ۹  میلیون تن با تکمیل۳ فاز
مدیرعامل پتروشیمی بوشهر در گفتگو با بازار:

رکورد تولید متانول شکسته شد| افزایش ظرفیت تولید به ۹ میلیون تن با تکمیل۳ فاز

مدیرعامل پتروشیمی بوشهر در گفتگو با بازار با بیان اینکه با ظرفیت کامل مشغول تولید هستیم و مشکلی از جهت تامین خوراک نداریم، گفت: رکورد تولید متانول در این واحد در هفته های گذشته شکسته شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: درست در روزهایی که بسیاری از واحدهای پتروشیمی به دلیل نبود گاز خط تولیدشان متوقف شده، مدیرعامل پتروشیمی بوشهر به بازار می گوید که با تمام ظرفیت مشغول به تولید هستیم. این واحد پتروشیمی که از گاز ترش به عنوان خوراک استفاده می کند، بزرگترین زنجیره تولید و ارزش را در بین پتروشیمی های بوشهر دارد. آنگونه که جواد حاتمی اعلام کرده کل تولید این واحد بعد از تکمیل ۳ فاز به ۹ میلیون تن می رسد که سهمی حدود ۱۲ درصدی از تولید پتروشیمی است.

متن کامل گفتگوی بازار با جواد حاتمی مدیرعامل پتروشیمی بوشهر را در ادامه می خوانید:

*برنامه های توسعه ای پتروشیمی بوشهر به کجا رسید؟ کدام از یک از طرح ها هم اکنون به بهره برداری رسیده است؟

پتروشیمی بوشهر یک ابر پتروشیمی و بزرگترین پتروشیمی کشور است که زنجیره شیرین سازی، تولید محصولات پایین دستی طرح در دست اجرا و پروژه را داریم. پتروشیمی بوشهر به عنوان بزرگترین پتروشیمی منطقه دارای ۳ فاز و ۱۲ پلن توسعه ای است. سایت ۳ این مجتمع که با ظرفیت ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تن به شیرین سازی اختصاص پیدا کرده، به بهره برداری رسیده است. برای سایت ۲ هم ۳ پلنت تعریف شده است. استحصال اتان به ظرفیت ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تن، تولید متانول به ظرفیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن و واحد تولید ESU به ظرفیت ۱۲۰ تن در ساعت ۳ پلن این طرح است که همگی به بهره برداری رسیده اند. در مجموع باید بگویم که فاز یک پتروشیمی بوشهر در سال ۹۸ به بهره برداری رسیده است.

در ادامه ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش فاز سوم پتروشیمی بوشهر به تولید اسید استیک ۳۰۰ هزار تن و وینل به به ظرفیت ۲۵۰ هزار تن اختصاص پیدا کرده است. مقدمات این کار فراهم و مطالعات امکان سنجی آن هم انجام شده است. در حال رایزنی های نهایی برای فایناس و تامین مالی آن هستیم تا بتوانیم آن را به صورت کامل اجرایی کنیم

برای فاز دوم این مجتمع هم چهار پلنت تعریف شده است. پروژه الفین به ظرفیت یک ملیون تن، پروژه HDPE به ظرفیت ۳۱۰ هزار تن، پروژه MEG به ظرفیت ۵۵۰هزار تن و پروژه یوتیلیتی و آفسایت چهار پروژه این فاز هستند. باید اشاره کنم که پروژه یوتیلیتی و آفسایت این فاز از پیشرفت ۹۲ درصدی برخوردار بوده و در دهه فجر امسال یعنی ۶ ماه زودتر از موعد مقرر به بهره برداری خواهد رسید.

در ادامه ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش فاز سوم پتروشیمی بوشهر به تولید اسید استیک ۳۰۰ هزار تن و وینل به به ظرفیت ۲۵۰ هزار تن اختصاص پیدا کرده است. مقدمات این کار فراهم و مطالعات امکان سنجی آن هم انجام شده است. در حال رایزنی های نهایی برای فایناس و تامین مالی آن هستیم تا بتوانیم آن را به صورت کامل اجرایی کنیم.

کل تولید این واحد بعد از تکمیل ۳ فاز به ۹ میلیون تن می رسد که سهمی حدود ۱۲ درصدی از تولید پتروشیمی است

*پس از تکمیل ۳ فاز مقدار ظرفیت تولید در این مجتمع به چقدر خواهد رسید؟

بوشهر بزرگترین زنجیره تولید و ارزش را در پتروشیمی های بوشهر دارد. از دریافت گاز ترش تا تولید انواع محصولات شیمیایی و الفین پایین دستی در این واحد صورت می گیرد. کل تولید این واحد بعد از تکمیل ۳ فاز به ۹ میلیون تن می رسد که سهمی حدود ۱۲ درصدی از تولید پتروشیمی است.

به واسطه قراردادی که داریم تامین خوراک به صورت مستمر در حال انجام بوده و مشکلی از این جهت وجود ندارد. ضمن اینکه مذاکرات لازم برای افزایش دریافت خوراک هم انجام شده تا با بهره برداری از فاز دوم در ابتدای سال آینده مشکلی از این جهت وجود نداشته باشد. این مذاکرات در حال نهایی شدن است

*در حال حاضر بسیاری از واحدهای پتروشیمی در تامین خوراک خود با چالش مواجه شده اند. آیا این مشکل برای پتروشیمی بوشهر هم وجود دارد؟

پتروشیمی بوشهر گاز ترش دریافت می کند. از طرفی تنها واحد پتروشیمی در منطقه عسلویه هستیم که پالایشگاه گازی داریم. به واسطه قراردادی که داریم تامین خوراک به صورت مستمر در حال انجام بوده و مشکلی از این جهت وجود ندارد. ضمن اینکه مذاکرات لازم برای افزایش دریافت خوراک هم انجام شده تا با بهره برداری از فاز دوم در ابتدای سال آینده مشکلی از این جهت وجود نداشته باشد. این مذاکرات در حال نهایی شدن است. باید بگویم که در شرایطی که بسیاری ازر واحدهای پتروشیمی دچار مشکل هستند ما با ظرفیت کاکل در حال تولید بوده و برای اولین بار چند وقت پیش رکورد تولید متانول را در پتروشیمی بوشهر زدیم.

کد خبر: ۲۷۰٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha