۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
سهم سازه های فولادی از ساخت و ساز کمتر از ۱۰درصد است| در آینده روند بازار فولاد صعودی خواهد بود
مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان سازه های فولادی خبر داد:

سهم سازه های فولادی از ساخت و ساز کمتر از ۱۰درصد است| در آینده روند بازار فولاد صعودی خواهد بود

مدیرعامل تعاونی تولید کنندگان سازه های فولادی با اشاره به سهم ۱۰درصدی صنف در بازار ساخت و ساز گفت: به دلیل پتانسیل عظیم فولادی کشور قبل از وقوع اتفاقات بد باید به سمت استفاده از سازه های فولادی برویم.

بازار؛ گروه صنعت: اگرچه تولید کنندگان فولاد سازان کشور مدعی هستند از ابتدای سال افزایش قیمت نداشته اند و تنها نوسانات در بخش بازار آزاد بوده است، اما برخی صنایع که فولاد و آهن آلات اصلی ترین مواد اولیه مصرفی آنها است از نوسانان های شدید این کالاها حکایت دارند و اصلی ترین عامل افزایش قیمت ها را به صورت خاص افزایش آهن آلات می دانند. در واقع این گرانی ها به نوعی موجب رکود بازار شده است. به طوری که «سعید زارع حقیقی» رئیس هیات مدیره و مدیرعامل تعاونی تولید کنندگان سازه های فولادی کشور در گفتگو با بازار در خصوص شرایط حاکم بر بازار این بخش می گوید: تولید کننده ها به طور کلی وضعیت خوبی ندارند و به صورت خاص در حوزه ما هم مستثنی نیست و وضعیت مناسبی نداریم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل تعاونی تولید کنندگان سازه های فولادی کشور: علیرغم سرمایه گذاری واحدهای فعال ما که سرمایه زیادی را به خود اختصاص می دهد حضور غیرمتخصصان در رشته ما فراوان است و اینها باعث می شود عملکرد مجموعه ها با اختلالات شدید روبرو شود

وی می گوید: علاوه بر نوسان قیمت ها یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که علی رغم سرمایه گذاری واحدهای فعال ما که سرمایه زیادی را به خود اختصاص می دهد حضور غیرمتخصصان در رشته ما فراوان است و اینها باعث می شود عملکرد مجموعه ها با اختلالات شدید روبرو شود.

اجرای قانون استاندارد اجباری به صورت پایلوت در دو استان

زارع حقیقی افزود: البته طی ۱۰ سال گذشته پیگیری این موضوع از سازمان ملی استاندارد بودیم و امروز موفق شدیم استاندارد اجباری تولید فعالیت را به تصویب برسانیم و به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است تا به دوره تولید برسد. در واقع به صوت پایلوت از استان تهران و البرز شروع شده است که امیدواریم به صورت سراسری اجرا شود چرا که قطعا روی حوزه صنف ما تاثیرات بسیاری می گذارد.

گفتنی است در حال حاضر نسبت به اجرا کردن قانون مخصوصا «استاندارد اجباری» به دلیل زلزله ها در راستای بالا بردن کیفیت ها حساسیت زیادی وجود دارد. با این وجود این قانون استاندارد اجباری فعلا به صورت پایلوت در دو استان نامبرده عملیاتی شده و مقرر شده است به تدریج در کل کشور عملیاتی شود.

یکی از موضوعات مطرح در این بخش که مصرف کننده فولاد و آهن آلات هستند و ماده اولیه شان این محصولات است، بحث قیمت است. به نحوی که به طور خاص از ابتدای سال نوسان قیمت ورق های فولادی بر تولیدات این حوزه اثر گذار بوده است. با این وجود برخی فعالان صنایع پایین دستی که مصرف کننده آهن و فولادی هستند معتقدند در کشور این محصولات را گران تر از بازارهای جهانی خریداری می کنند. رئیس هیات مدیره و مدیرعامل تعاونی تولید کنندگان سازه های فولادی کشور در این خصوص نیز می گوید: الان دولت هیچ منعی برای واردات فولاد ندارد اما قطعا اگر با ارز آزاد در شرایط عادی بررسی کنیم فولاد داخل کشور ارزان تر در می آید اما اگر با ارز نیمایی بررسی کنیم قطعا گران تر می شود.

وی خاطر نشان کرد: با این وجود دولتمردان قطعا باید بدانند که توسعه صنایع فولادی کشور می طلبد که نگاه وسیع تری به صنعت داشته باشد به همین دلیل صنعت فولاد که سومین بخش اقتصادی کشور را تشکیل می دهد باید همواره مورد حمایت دولت قرار بگیرد.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل تعاونی تولید کنندگان سازه های فولادی کشور: به دلیل پتانسیل عظیم فولادی که در کشور ایجاد شده قبل از وقوع اتفاقات باید به سمت استفاده از سازه های فولادی پیش برویم، به خصوص اینکه این اقدام می تواند وضعیت ساخت و سازهای کشور را متحول کند

بر اساس این گزارش، در حالی که فعالان صنف سازه های فولادی بازار را راکد می دانند برخی معتقدند راه افتادن نهضت ملی مسکن می تواند تحولاتی در این حوزه رقم بزند و تا حدودی موجب رونق بازار شود. از سوی دیگر برخی فعالان حوزه معتقدند مشکل اصلی در این حوزه عدم توجه به ساخت و ساز با اسکلت های فولادی است که انتظار می رود بخش دولتی در این مورد نیز توجه بیشتری داشته باشد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل تعاونی تولید کنندگان سازه های فولادی کشور در این خصوص نیز به بازار می گوید: متاسفانه در این مورد با یک مشکل مواجه هستیم که پیگیری هم کرده ایم و آن هم عدم ساخت و سازهای کشور از اسکلت های فولادی است؛ در حالی که شاهد هستید بعد از وقوع زلزله در کشور، همه ارگان ها و سازمان های مربوطه از جمله «بنیاد مسکن» به سازه های فولادی رو می آورند. با این وجود ما همواره گفته و می گوییم پیشگری بهتر از درمان است لذا به دلیل پتانسیل عظیم فولادی که در کشور ایجاد شده قبل از وقوع اتفاقات باید به سمت استفاده از سازه های فولادی پیش برویم. به خصوص اینکه این اقدام می تواند وضعیت ساخت و سازهای کشور را متحول کند.

زارع حقیقی خاطر نشان کرد: در حال حاضر درصد سهم ما از بازار ساخت و ساز بسیار ناچیز است؛ یعنی کمتر از ۱۰ درصد است بنابراین به نظر بنده تحولات مسکنی تاثیر زیادی در فعالیت ما نخواهد داشت. با این وجود در شرایط فعلی، ما به شرکت شهرک ها، واحدهای خصوصی، بیمارستان ها، ارگان های دولتی، پل ها و غیره سرویس می دهیم لذا تنوع کاری ما باعث شده قدری حیات داشته باشیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که وضعیت ارسال خدمات و تولیدات این حوزه به کشورهای اطراف چگونه است نیز گفت: مساله اینجا است که در کشورهای همسایه ما تمایل ساخت و سازی روی بتن است اما در عراق و سوریه و کشورهای CIS تقریبا به سمت سازه های فولادی پیش ساخته رفته اند. در همین راستا مدیریت صادرات تعاونی ما برای بازاریابی و توسعه بازار ورود کرده اند که توفیقات خوبی هم در این زمینه داشته ایم.

با محدودیت تولید سنگ آهن بازار فولاد صعودی خواهد بود

همانطور که پیش از این گفته شد، یکی از اصلی ترین مسائل پیرامون فعالیت در این بخش، قیمت محصولات و مواد اولیه یعنی آهن آلات و ورق های فولادی است که روی قیمت های تمام شده قطعا اثرگذار است. با این وجود زارع حقیقی در پاسخ به این سوال که چگونه با وجود چنین نوسان های قیمتی، قیمت محصول نهایی خود را مدیریت می کنید که سهمی از بازار داشته باشید، می گوید: در واقع این موضوع به مشتریان ما بر می گردد چرا که خدمات ما در دو قالب است؛ یک قسمت مربوط به تامین مواد اولیه و قسمت بعدی هم خدمات دستمزدی ما است. همانطور که می دانید خدمات دستمزدی ما از ابتدای سال تغییر نکرده است اما در حوزه آهن آلات که مشتریان باید تصمیم گیرنده باشند معمولا با تردید وارد می شوند و معمولا ساختار را به سمت بتن برده اند. بنابراین آهن به طور مستقیم و غیر مستقیم روی خدمات ما تاثیر گذار بوده است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل تعاونی تولید کنندگان سازه های فولادی کشور همچنین در خصوص آنچه می توان برای آینده این صنعت پیش بینی کرد می گوید: به نظر من در آینده نه چندان دور بازار فولاد از نظر قیمتی رو به صعود خواهد بود. به خصوص اینکه همانطور که می دانید یکی از منابع مواد اولیه تهیه فولاد یعنی سنگ آهن در حال محدود شدن است و لذا این ها چالش هایی است که در صنعت فولاد قرار دارد و ما به عنوان انتهای زنجیره فولاد بی تاثیر از این اتفاقات نخواهیم بود.

کد خبر: ۲۷۰٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha