۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴
تامین مالی غیرتورمی دولت با انتشار اوراق نقدی و غیرنقدی
وزارت اقتصاد اعلام کرد

تامین مالی غیرتورمی دولت با انتشار اوراق نقدی و غیرنقدی

وزارت اقتصاد اعلام کرد: در ۲۹ ماهه فعالیت دولت‌ سیزدهم تا کنون ۳۲۳ هزار میلیارد تومان اوراق نقدی و ۱۶۵ هزار میلیارد تومان اوراق غیرنقدی منتشر شده است.

به گزارش بازار، خزانه‌داری کل کشور در راستای تامین مالی غیرتورمی و بازپرداخت بدهی‌های دولت اقدام به انتشار اوراق مالی اسلامی در چارچوب ظرفیت‌های قانونی و مجوزهای صادره و همچنین تسویه تعهدات اوراق مالی اسلامی منتشره در مواعد مقرر بدون تأخیر کرده است.

تامین مالی غیرتورمی دولت به صورت تامین نقدینگی موردنیاز دولت از طریق انتشار اوراق نقدی و تأمین مالی غیرمستقیم دولت از طریق انتشار و واگذاری اوراق غیرنقدی به اشخاص طلبکار از دولت انجام شده است. بر این اساس از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون مبلغ ۳۲۳ هزار میلیارد تومان اوراق نقدی و مبلغ ۱۶۵ هزار میلیارد تومان اوراق غیرنقدی منتشر شده است.

در همین حال تسویه به موقع تعهدات دولت در حوزه اوراق مالی اسلامی منتشره با تضمین دولت منجر به افزایش اعتبار اوراق دولت نزد اهالی بازار پول و سرمایه شده است. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون مبلغ ۴۴۲ هزار و ۷۳۹ میلیارد تومان شامل ۳۳ هزار و ۵۶۸ میلیارد تومان اصل و ۱۰۶ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان بابت فرع تعهدات اوراق بهادار دولتی مورد تسویه قرار گرفته است.

این اقدامات مجموعأ موجب توسعه بازار بدهی از طریق طراحی و انتشار انواع اوراق بهادار در راستای تامین مالی غیرتورمی کسری بودجه و ارتقای جایگاه اوراق مذکور به واسطه تسویه به موقع تعهدات دولت برای بازپرداخت اصل و سود اوراق دولتی بدون هیچگونه تاخیری شده است.

کد خبر: ۲۷۰٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha