۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵
رشد ۴۱ درصدی ارزش معاملات سهام در سال ۲۰۲۳
فدراسیون بورس‌های جهان آمار داد

رشد ۴۱ درصدی ارزش معاملات سهام در سال ۲۰۲۳

بر اساس گزارش بورس‌های جهانی، ارزش معاملات سهام در سال ۲۰۲۳ به میزان ۴۱ درصد رشد کرد.

به گزارش بازار، فدراسیون بورس‌های جهان (WFE) در تازه‌ترین گزارش خود، آمار معاملات سهام ۸۰ بورس فعال در سه منطقه اصلی جهان را منتشر کرد.

بر پایه این گزارش، ارزش معاملات الکترونیک سه منطقه Americas (آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی با ۱۵ بورس)، APAC (آسیا و اقیانوسیه با ۲۲ بورس) و EMEA (اروپا، خاورمیانه و آفریقا با ۴۳ بورس) در ۱۱ ماهه منتهی به دسامبر سال ۲۰۲۳ در مجموع با رشد ۴۱.۳ درصدی روبه‌رو شده است.

رشد عجیب بورس برمودا
افزون بر این، در منطقه Americas ارزش کل معاملات بورس در مجموع سیر صعودی داشت و در پایان ماه نوامبر ۱۵.۵ درصد نسبت به ماه ژانویه رشد کرد. بیشترین میزان رشد معاملات ۱ ماهه با بیش از ۱۶۱ درصد به بورس برمودا تعلق داشت. پس از آن، بورس میامی با حدود ۱۱۳ درصد رشد در رتبه دوم قرار گرفت.

افت ۳۹ درصدی بورس پاناما
همچنین بورس پاناما با افت ۳۹.۶ درصدی ارزش معاملات در پایان ماه نوامبر بازنده اصلی سال گذشته بود.

در عین حال، در منطقه APAC نیز مجموع معاملات الکترونیک با رشدی ۳۷.۷ درصدی در پایان ماه نوامبر مواجه شد. بیشترین رشد ارزش معاملات این منطقه به میزان ۲۰۱ درصد به بورس پاکستان تعلق داشت. پس از آن هم بورس ویتنام رشدی ۱۷۲ درصدی را ثبت کرد.

این گزارش می افزاید، بورس‌های فیلیپین اما با ۴۹ درصد، بورس قزاقستان با ۴۱ درصد و بورس باکو با ۴۰ درصد کاهش ارزش معاملات از جمله بازندگان سال ۲۰۲۳ بودند.

بر این اساس، منطقه EMEA در ۱۱ ماهه سال گذشته در مجموع شاهد افت ۱۱.۹ درصدی ارزش معاملات بود و این در حالی است که برخی بورس‌های این منطقه با رشد نجومی ارزش معاملات سهام روبه‌رو بودند. در ۱۱ ماه منتهی به دسامبر ۲۰۲۳ ارزش معاملات بورس بوتسوانا ۱۴۹۳ درصد رشد کرد. ارزش معاملات بورس دارالسلام (تانزانیا) نیز ۱۴۵۲ درصد افزایش یافت.

همچنین بورس‌های غنا، روآندا و مالت نیز به ترتیب شاهد افزایش ۷۵۸ درصد، ۶۷۱ درصد و ۲۳۴ درصد ارزش معاملات خود بودند.

در مقابل، بورس لوساکا (زامبیا) با ۶۲ درصد، بالاترین افت ارزش معاملات در این منطقه را به نام خود ثبت کرد.

همچنین بورس‌های تونس با ۵۹ درصد، ابوظبی با ۵۳ درصد و امان (اردن) با ۵۷ درصد رتبه‌های بعدی افت ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

کد خبر: ۲۷۰٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha