۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
شرکت ایران خودرو دیزل در وضعیت مناسب | سود سازی خاور
تحلیل شرکت ایران خودرو دیزل

شرکت ایران خودرو دیزل در وضعیت مناسب | سود سازی خاور

سهم خاور به لحاظ بنیادی در وضعیت مناسبی قرار دارد و بنظر می آید قیمت سهامش آماده حرکت صعودی می شود.

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت خودروسازی شامل گستره‌ای از سازمان‌ها و شرکت‌هایی است که در زمینه طراحی، توسعه، تولید و فروش لوازم نقلیه موتوری فعالیت می‌کنند. مجموعه شرکت‌هایی که در طراحی، ساخت، بازاریابی و فروش وسایل نقلیه موتوری دخیل هستند، بخشی از این صنعت هستند. اکنون صنعت خودروسازی وارد مرحله جدیدی از حیات خود شده است که در آن رقابت در بازار حرف اول را می‌زند. فضای صنایع خودروسازی در جهان به قدری رقابتی شده که هر روز یکی از شرکت‌های بزرگ در این عرصه از میدان خارج می‌شود. اشتغال، تولید، فناوری و رقابت را میتوان از مهم ترین ویژگی های صنعت خودرو سازی دانست. تولید خودرویی با کیفیت و ارزان، در رفاه مردم و همچنین اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا میکند؛ پس در نتیجه، تحرکات صنعت خودرو سازی حائز اهمیت میباشد و در ادامه به گزارش و تحلیل جامع شرکت ایران خودرو دیزل میپردازیم.


معرفی شرکت
شرکت ایران خودرو دیزل در ابتدا با نام گروه صنعتی خاور در اوایل سال ۱۳۴۳ تأسیس شد. این شرکت تولید خود را با مونتاژ یک کامیون در روز آغاز کرد اما پس از مدت کوتاهی به دلیل افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه تجاری، خطوط تولید و مونتاژ را توسعه داد. در سال ۱۳۷۷ شرکت ایران خودرو خطوط تولید اتوبوس و میانی اتوبوس خود را با خطوط تولید کامیون گروه صنعتی خاور ادغام کرد که شرکت جدید ایران خودرو دیزل، برای تولید انواع خودروهای تجاری برای بازارهای داخلی و خارج از کشور متولد شد. کل تولیدات سالانه این شرکت بالغ بر ۲۰ هزار واحد وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین از قبیل انواع شاسی کامیون (میکسر سیمان، تانکر سوخت و...)، اتوبوس‌ها (اتوبوس‌های شهری، دیزلی و سی ان جی)، اتوبوس‌های بین شهری و مربیان، اتوبوس های لوکس و مینی بوس است.

جایگاه شرکت
شرکت ایران خودرو دیزل حدودا ۷۰ درصد از سهم بازار محلی ایران را در اختیار دارد و محصولات خود را به بسیاری از کشورها مانند ارمنستان، قزاقستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، اوکراین، امارات متحده عربی، پادشاهی عربستان سعودی، عراق، اردن، کویت، قطر، یمن، افغانستان، سوریه، الجزایر، مصر، لیبی، سودان، بوروندی، بورکینا فاسو، ساحل عاج، سنگال، گینه، گامبیا، غنا و ونزوئلا، مصر، جزایر مارشال، وناتو، ساموآ آمریکایی و اتاهیتی. صادر میکند. ارزش بازار شرکت ایران خودرو در بورس، مبلغ ۳۲ هزار و ۹۴۶ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۳۳ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران اصلی
شرکت ایران خودرو با ۳۴.۷ میلیارد سهم، شرکت سرمایه گذاری سمند با ۲۱ میلیارد سهم و شرکت سرمایه گذاری سلیم با ۲.۵ میلیارد سهم به ترتیب مالک ۴۰، ۲۴ و ۳ درصد از شرکت ایران خودرو دیزل میباشند. بزرگترین سهامدار خاور، شرکت ایران خودرو است که محصولات مختلفی از جمله خودروی سواری، اتوبوس و مینی ‌بوس تولید میکند و ارزش بازاری معادل ۸۰ هزار و ۹۰ میلیارد تومان دارد که در حال حاضر با ارزش ۲۶ میلیارد تومان معامله می شود.



تحلیل صورت سود و زیان
طبق ترازنامه سال ۱۴۰۱ جمع دارایی های جاری شرکت به مبلغ ۲۴ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان، خالص دارایی های ثابت ۲ هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان، جمع بدهی‌های جاری ۱۶ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان و جمع حقوق صاحبان سهام ۱۳ هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان میباشد که جمع کل دارایی ها با افزایش ۷۴ درصدی به مبلغ ۳۱ هزار و ۲۲۱ میلیارد تومان و جمع کل بدهی ها با افزایش ۲۹ درصدی نسبت به سال گذشته به مبلغ ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان میباشد.

طبق صورت سود و زیان سال منتهی به ۱۴۰۱، جمع درآمد های شرکت به مبلغ ۳۵ هزار و ۴۱۹ میلیارد تومان، هزینه های عمومی و اداری مبلغ ۱ هزار و ۹۸۷ میلیارد تومان و در نهایت سود خالص به مبلغ ۶ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان میباشد که به ترتیب ۲۲۰، ۲۷۶ و ۳۷۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است!

جمع درآمد های ۹ ماهه شرکت مبلغ ۲۹ هزار و ۹۵۹ میلیارد تومان، هزینه های عمومی و اداری مبلغ ۱ هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان و سود خالص مبلغ ۵ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان میباشد که به ترتیب ۲۵، ۲۱ و ۲۳ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است. پیش بینی میشود سود خالص شرکت تا پایان سال ۱۴۰۲ در حالت عادی مبلغ ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان باشد که افزایش ۳۳ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان میدهد.

نتیجه گیری : به نظر می آید در مجموع، هزینه های ۹ ماهه شرکت با درآمد های آن در یک نرخ رشد قرار داشته و سایر منابع سود سازی به افزایش سود خالص نسبت به دوره مشابه آن کمک کرده اند. اگر بخواهیم یک برداشت کلی از صورت سود و زیان یکساله داشته باشیم، میتوانیم به درصد رشد یکسان هزینه ها و درآمد ها اشاره کنیم که در نهایت سود خالص شرکت به دلیل مبلغ چشمگیر درآمدی، با نرخ رشد بسیار خوبی افزایش یافته است.


نسبت قیمت به درآمد
شرکت ایران خودرو، در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۷۸ تومان سود خالص را برای سهامداران به همراه داشته است. پی بر ای سالانه نیز در سال جاری مثبت ۴.۳ میباشد. سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۰ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۷۸ تومان و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۶۲ تومان است. با در نظر گرفتن شرایط فعلی و تحلیل آمار و ارقام، پیش بینی میشود شرکت تا پایان سال ۱۴۰۲، به مبلغ ۸۲ تومان سود خالص بسازد و با پی بر ای فوروارد منفی ۴.۶ معامله شود.

شرکت ایران خودرو دیزل در وضعیت مناسب | سود سازی خاور



تحلیل تکنیکال سهام خودرو
قیمت حدودا دو ماه است که در کانال تریدینگ رنج قرار دارد و بین نواحی ۳۶۰ الی ۴۰۰ تومان رنج میزند. در محدوده ۳۴۰ تومان حمایت های چند گانه معتبری وجود دارد که میتواند به پرتاب قیمتی سهم کمک شایانی بکند. این محدوده حمایتی نباید از دست برود؛ در غیر اینصورت، قیمت ریزش بیشتری تا محدوده ۳۰۰ تومان خواهد کرد.
۳۰۰ تومان حمایت بلند مدت سهم محسوب میشود و میتوان آن را محدوده کم ریسک و قوی برای سهم دانست. محدوده ۴۵۵ تومان نیز سقف استاتیکی و مهمی جهت واکنش منفی سهم است. اگر قیمت بتواند این محدوده را شکست داده و به صورت هفتگی بالای آن تثبیت بدهد میتوان به صعود بیشتر تا اهداف بالاتر امیدوارد بود. تحلیل تکنیکال در تایم روزانه و به دید میان مدت انجام شده است.

شرکت ایران خودرو دیزل در وضعیت مناسب | سود سازی خاور



نیروی انسانی شرکت
در سال ۱۴۰۰، کارکنان رسمی شرکت ۱۰۹۹ نفر و کارکنان قراردادی ۳۹۸۷ نفر بوده است که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ترتیب به ۱۰۵۰ و ۳۱۸۶ نفر تغییر کرده است که در مجموع ۴۰۸۶ نفر در سال ۱۴۰۰ و ۵۸۴۶ نفر در سال ۱۴۰۱ در شرکت مشغول به کار بوده اند. نرخ بازدهی نیروی انسانی شرکت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته را میتوان مثبت ۸.۶ درصد تلقی کرد. شاخص اِچ سی آر اُ آی نرخ محاسبه ثابتی ندارد؛ اما میتوان به صورت تقریبی از آن برای محاسبه نرخ رشد بازدهی نیروی انسانی استفاده کرد.


سخن پایانی
شاخص پی بر ای صنعت خودرویی منفی ۴.۹ است و اکثر شرکت های خودرویی و مربوطه دچار زیان شده اند؛ زیرا ورودی شان به دلار است اما خروجی به ریال. هزینه های بالای شرکت های خودرویی باعث شده تا درآمد ها هزینه ها را نتوانند تحت پوشش خود در بیاورند. پس در نتیجه، در خرید سهام خودرویی ابتدا به صورت کامل بررسی کرده و پس از اطمینان از شرایط تکنیکالی و بنیادی شرکت اقدام به سرمایه گذاری کنید. شرکت ایران خودرو دیزل در وضعیت بنیادی خوبی قرار دارد و در نواحی کم ریسک تکنیکالی میتوان آنرا برای سرمایه گذاری بهینه تر مورد بررسی قرار داد.

کد خبر: ۲۷۰٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha