۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
لوازم خانگی از حمایت تا انحصار | مصرف کننده تنوع می خواهد
بازار گزارش می دهد؛

لوازم خانگی از حمایت تا انحصار | مصرف کننده تنوع می خواهد

مشهد- با ممنوعیت واردات لوازم خانگی که همچنان هم ادامه دارد، تولیدکنندگان لوازم خانگی یکه‌تاز بازار شدند و به صورت انحصاری این بخش را مدیریت می‌کنند.

بازار؛ گروه استان ها: با وجود اینکه واردات لوازم خانگی ممنوع شده و مصرف کنندگان قدرت انتخاب چندانی برای انتخاب کالا ندارند و کالاهای ایرانی خریداری می کنند اما این بازار هم چنان در رکود است و از طرفی زمزمه های بسیاری از طرف تولید کنندگان شنیده می شود که حتی ضرر می دهند.

به گزارش خبرنگار بازار و بنا بر گفته بسیاری از مردم وضعیت فعلی این صنعت ناخودآگاه همه را یاد صنعت خودرو می‌اندازد به گونه ای که این صنعت نیز با انحصار و حمایت‌های همه‌جانبه، به مجموعه‌ای تبدیل شده است که هیچ چابکی‌ ندارد و به سختی می‌تواند رشد کند.

مردم و مصرف کنندگان لوازم خانگی انتظار دارند حالا که رقیبی برای تولیدات داخلی وجود ندارد لذا می بایست قیمت این کالا ها ارزان تر از قیمت های خارجی در ایران تمام شود و استفاده آن برای همگان امکان پذیر شود.

مصرف کنندگان لوازم خانگی می گویند: در حالی که کارخانه داران تمام محصول خود را در داخل به فروش می رسانند لذا باید توفیق بیشتری در تولید و کاهش قیمت داشته باشند اما بررسی قیمت ها چنین موضوعی را نشان نمی دهد!

یکی از مسائلی که بیم آن می رفت با بسته شدن درهای کشور به روی واردات لوازم خانگی تقویت شود، رشد بی حساب و کتاب قیمت تولیدات داخلی و یکه تازی کارخانه های ایرانی در عرضه و قیمت گذاری محصولاتشان بود که حالا به نظر می رسد این بیم به واقعیت تبدیل شده است.

در این رابطه بسیاری از فعالان در این صنف معتقدند که بازار لوازم خانگی از سال ۹۷ با ممنوعیت واردات به نوعی در انحصار تولید کنندگان داخلی قرار گرفته و لذا این امر مغایر با منافع مصرف کنندگان و تمام استراتژی‌های اقتصادی است و علاوه بر این، زمانی که در یک بازار انحصار به وجود آید، پویایی خود را ازدست می‌دهد.

حمایت دائمی در کار نیست

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با بازار در پاسخ به سوال ما که تا چه زمانی می توان از ورود کالاهای خارجی به کشور جلوگیری کرد و این حمایت انحصاری چه آسیب هایی را به دنبال خواهد داشت بیان کرد: حمایت پایدار زمانی معنا دارد که تولیدات داخلی، ظرفیت رقابت با کالای خارجی را داشته باشد از این رو سیاست ما این نیست که بطور مطلق اجازه واردات به کالاهای خارجی را ندهیم.

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر افزود: به طور قطع باید در کشور رقابت سازنده شکل بگیرد و از این رو اجازه درصد حداقلی را برای ورود کالاهای خارجی به داخل کشور باید داده شود تا زمینه رشد فراهم گردد.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی : اگر بسته شدن مرزها و گمرک ما نسبت به ورود کالای خارجی باعث شود که تولید کنندگان ما بازار پیدا کنند اما نتوانند در بازارهای خارجی رقابت کنند، طبیعی است این حمایت نمی تواند حمایت پایداری باشد کما آنکه در موضوع خودرو سازی ما با این مشکل مواجه ایم

وی تاکید کرد: با توجه به فرصتی که در کشور نسبت به تولید محصولات لوازم خانگی پیش آمده باید تمامی تولید کنندگان این فرصت را مغتنم بدانند و تلاش نمایند که خودشان را به روز کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر مختصری واردات هم داشته باشیم آن زمان است که معنی رقابت بین کالاهای تولید داخلی و خارجی معنا خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر بسته شدن مرزها و گمرک ما نسبت به ورود کالای خارجی باعث شود که تولید کنندگان ما بازار پیدا کنند اما نتوانند در بازارهای خارجی رقابت کنند، طبیعی است این حمایت نمی تواند حمایت پایداری باشد کما آنکه در موضوع خودرو سازی ما با این مشکل مواجه ایم.

لوازم خانگی از حمایت تا انحصار | مصرف کننده تنوع می خواهد

حجت الاسلام پژمان فر با اشاره به آنکه کیفیت واقعی در فضای رقابتی مشخص می شود اظهار داشت: باید شرایطی را فراهم آوریم که علاوه برآن که به تولید کنندگان حوزه لوازم خانگی و صوتی و تصویری فرصتی داده شده است و مورد حمایت قرار گرفته اند آن ها نیزخودشان را آماده کنند تا در زمان برنامه ریزی شده از این فضای بسته وارد فضای رقابت واقعی خارجی بشوند و بتوانند کالاهایی تولید کنند که قابلیت رقابت درآن فضا را داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باز هم تاکید می‌کنم تولید کنندگان لوازم خانگی نباید تصور کنند که مرزها را می‌بندیم و اجازه واردات کالا را به هیچ وجه در آینده نمی دهیم!

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتفاقات خوبی که در حوزه لوازم خانگی رخ داده است عنوان کرد: در گذشته حدود ۱۵ الی ۳۰ درصد کالاها فقط داخلی سازی می‌شد اما در حال حاضر گاهی این رقم به صددرصد در حوزه داخلی سازی کالاها دیده می شود که این پیشرفت، چشمگیر و بسیار قابل تامل است.

ضرورت توسعه استاندارد ها

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص حمایت از تولیدات لوازم خانگی اذعان کرد: خوشبختانه لوازم خانگی تولیدی نیازهای عموم خانوارهای ایرانی را برآورده کرده است و کیفیت لوازم خانگی و صوتی و تصویری نیز به حد قابل قبولی رسیده و لذا این موضوع نشان می‌دهد حمایتی که از لوازم خانگی شده مسیر درستی را طی کرده است.

امیر رضا رجبی به بازار گفت: در خراسان رضوی و در حوزه لوازم خانگی بیش از ۱۲۰ شرکت مجموعه تولیدی داریم که در این حوزه کار می‌کنند این در حالی است که در سال قبل حدود ۲۰ درصد تولیدات بازار یخچال و فریزر کشور مربوط به استان خراسان رضوی بود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی: توقعی که از تولید کنندگان وجود دارد آنست که قدر حمایت‌ها را بدانند و از طرفی باتوجه به آنکه لوازم خانگی به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود برای نوآوری و توسعه فناوری آینده از آن غافل نشوند و با شرکت‌های دانش بنیان ارتباط خوبی برقرار کنند

وی با تاکید بر اینکه توسعه این صنعت نیازمند ملزوماتی نیز هست ادامه داد: باید تولید کنندگان ورق هم به فکر باشند زیرا نوع کیفیت محصولاتی که در اکثر لوازم‌های خانگی به کار می‌رود نیاز به یک توسعه بیشتر دارد از این رو به تولید کنندگان توصیه می‌ شود که حتماً در کنار تولید کنندگان مواد اولیه، ورق، فوم و سایز نیاز های اولیه تولید قرار بگیرند و به صورت مشترک کار را پیش ببرند تا با تبادل دانش فنی به کیفیت مطلوب دست یابند.

لوازم خانگی از حمایت تا انحصار | مصرف کننده تنوع می خواهد

رجبی بیان کرد: توقعی که از تولید کنندگان وجود دارد آنست که قدر حمایت‌ها را بدانند و از طرفی باتوجه به آنکه لوازم خانگی به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود برای نوآوری و توسعه فناوری آینده از آن غافل نشوند و با شرکت‌های دانش بنیان ارتباط خوبی برقرار کنند.

وی با اشاره به این موضوع که باید از نوآوری و دانش جدید استفاده شود تا استقبال مردم از لوازم خانگی افزایش پیدا کند ادامه داد: به هرحال نیازهای خانوارها در حال تغییر است و متناسب و با طبق آن باید تولید کنندگان خودشان را مناسب با آن ها تغییر بدهند و همچنین به فکر صادرات نیز باشند که خوشبختانه کیفیتی که در حال حاضر در تولیدات لوازم خانگی مشاهده می‌شود دارای قابلیت صادرات است .

مدیر کل صمت خراسان رضوی یادآور شد: خوشبختانه در حوزه ماشین آلات صنعتی وقالب سازی در استان نیز توانمندی‌های بسیار خوبی داریم و درحال حاضر به آن چیزی که دراین حوزه نیازد اریم بحث ورق است زیرا در استان تولیدات ورق محدود است وبه طور قطع به فکر توسعه تولیدات ورق‌های فولادی با آلیاژهای خاص هم بایدباشیم‌.

فرصت برای خودیابی

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این رابطه معتقد است: تنوع مدل، رنگ،کیفیت و کمیت نشان می دهد که محصولات خوبی در حوزه لوازم خانگی به تولید رسیده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی: با دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات برندهای خارجی در حوزه لوازم خانگی اتفاق بسیار بزرگی در تولیدات لوازم خانگی ما افتاد اما به عنوان یک فعال تشکلی و همچنین یک تولید کننده اگر چه با ممنوعیت مادام العمر ورود کالا از خارج به کشور مخالفم اما فرصت خوبی در این ۵ سال برای توسعه خطوط تولید لوازم خانگی ایجاد شد که می‌تواند مجددا ۵ سال دیگر طبق جدول زمانبندی فرصت در اختیار تولید کنندگان قرار بگیرد

فیروز ابراهیمی در گفت و گو با بازار اذعان کرد: با دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات برندهای خارجی در حوزه لوازم خانگی اتفاق بسیار بزرگی در تولیدات لوازم خانگی ما افتاد اما به عنوان یک فعال تشکلی و همچنین یک تولید کننده اگر چه با ممنوعیت مادام العمر ورود کالا از خارج به کشور مخالفم اما فرصت خوبی در این ۵ سال برای توسعه خطوط تولید لوازم خانگی ایجاد شد که می‌تواند مجددا ۵ سال دیگر طبق جدول زمانبندی فرصت در اختیار تولید کنندگان قرار بگیرد .

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی یادآور شد: ممکن است ما نیازهای بیشتر ، بهتر و مهم‌تری را در آینده داشته باشیم و از این رو نمی‌توانیم ارتباطمان را با دنیا قطع کنیم بنابراین می‌توانیم با استفاده از ابزار تعرفه از واحدهایمان حمایت کنیم و به روزی برسیم که امکان آمدن هر لوازمی در حوزه لوازم خانگی میسر باشد اما مردم ما به لحاظ کیفیت و قیمت برای استفاده کردن از لوازم خانگی خارجی دلیلی نداشته باشند که نقطه مطلوب اینجاست .

ابراهیمی تاکیدکرد: همچنین در حوزه صادرات نیز واحدهای ما قدم‌هایی را برداشته انداگرچه یک سری مشکلات ساختاری داریم و باید در بحث رفع تعهدات ارزی تمهیداتی اندیشه شود که بتوانیم از این معضل عبور کنیم و این در حالیست که در حال حاضر فرصت بسیار مطلوبی برای صادرت مان وجوددارد .

وی ادامه داد: همچنین ما باید بیش از پیش به عمق داخل محصولات مان بپردازیم‌ زیرا امروز بخشی از این لوازم، عمق تولید داخل بسیار بالایی دارد و برخی از آنها نیز از عمق کمتری برخورداراست و من اعتقاد دارم که باید طی سه سال آینده هدف گذاری لازم انجام شود تا تولیدمان از ۹۰ درصد عبور کند .

رئیس خانه صمت خراسان رضوی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر به جهت منابع ارزی کشور با محدودیت مواجه است و واحدهایی که مواد اولیه شان وابستگی شدید به واردات دارد گاهی تا یک فصل، تامین منابع ارزیشان به طول می‌انجامد از این رو هرچه به سمت افزایش عمق تولیدات داخلی برویم هم در قیمت تمام شده‌ و هم در کیفیت می‌توان به دستاورد ارزشمندی برای کشور و بنگاه‌های تولیدی دست پیدا کرد.

کد خبر: ۲۷۰٬۴۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha