۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
مقررات بهسازی ساختمان‌های موجود از نظر سازه و ایمنی در برابر حریق تدوین شد
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

مقررات بهسازی ساختمان‌های موجود از نظر سازه و ایمنی در برابر حریق تدوین شد

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: ممنوعیت نماهای پلیمری مانند کامپوزیت‌های آلومینیومی دارای مغزه پلیمری که فاقد گواهینامه ایمنی در برابر آتش هستند اجباری شده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدمهدی حیدری رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اهمیت رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان در ساخت ساختمان‌های پراهمیت همچون بیمارستان‌ها بخشی از رخدادها و وقوع حوادثی از جمله آتش سوزی در هتل بیمارستان گاندی تهران را به دلیل رعایت نکردن مقررات و ضوابط ساخت و ساز و اصول مهندسی ساختمان، عنوان کرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: شواهد حاکی است که نمای ساختمان بیمارستانی گاندی از جنس کامپوزیت آلومینیوم از نوع کندسوز نشده، بوده است. این مصالح به طور کلی دارای دو پوسته از ورق آلومینیوم و یک هسته پلیمری است که به سبب وجود مغزه پلیمری، در صورت کندسوز نشدن، هم قابل اشتعال است و هم شره مواد پلیمری مشتعل به پایین، سبب گسترش شدید و سریع حریق روی نما می‌شود.

حیدری در بیان بخشی از اقدامات آن مرکز در تهیه و تدوین مقررات ملی و کنترل ساختمان، توضیح داد: مقررات ارزیابی و بهسازی ساختمان‌های موجود از نظر سازه و ایمنی در برابر آتش در مرکز تدوین شده و در شورای مقررات به عنوان مبحث جدید مقررات ملی و کنترل ساختمان به تصویب رسیده و منتظر ابلاغ است.

وی تصریح کرد: ابلاغ و اجرایی شدن این مبحث، چهارچوب‌های فنی و حقوقی لازم را برای مهندسان از نظر روش ارزیابی و بهسازی فراهم می‌کند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بیان پیشنهادهای آن مرکز برای جلوگیری از وقوع حوادث ساختمانی به ویژه برای ساختمان‌های عمومی و با اهمیت از جمله بیمارستان‌ها، گفت: به منظور کنترل حریق‌های بسیار خطرناک ناشی از نماهای کامپوزیت آلومینیوم که قبلا در ساختمان‌های موجود، قبل از مقررات سال ۱۳۹۵ استفاده شده است، طرحی را تهیه و تدوین کرده‌ایم که بر اساس آن، در مرحله نخست در گروه ساختمان‌های مهم، موضوع تعویض این مصالح با مصالح ایمن و یا تجهیز نما به سیستم‌های اطفای خودکار حریق در دستور کار قرار بگیرد.

حیدری ادامه داد: ضرورت تغییر روش بیمه‌های حریق ساختمان‌ها نیز از دیگر موضوعاتی است که چنانچه به عنوان مطالبه پیگیری شود می‌تواند در کاهش مخاطرات ساختمانی تاثیر چشمگیری بگذارد. هم‌اکنون بیمه‌های حریق، عمدتا بر اساس ارزش و دارایی ساختمان وضع می‌شود، در حالی که چنانچه در مرحله نخست، بیمه حریق برای ساختمان‌های مهم و حساس اجباری شود و بیمه، تعرفه‌های خود را بر اساس سطح ریسک، تعیین و بهسازی ساختمان را برای رسیدن به سطح قابل قبول مطالبه کند، می‌تواند مخاطرات اینگونه حوادث را که هم‌اکنون برخی از ساختمان‌های عمومی با آن درگیر هستند، به نحو قابل توجهی کاهش دهد.

کد خبر: ۲۷۰٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha