۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
افزایش هیجانی و گذرای نرخ ارز در پی نامزدی ترامپ! | گرانی دلار مبنای اقتصادی ندارد
«بازار» گزارش می دهد

افزایش هیجانی و گذرای نرخ ارز در پی نامزدی ترامپ! | گرانی دلار مبنای اقتصادی ندارد

با آنکه قیمت دلار و انواع ارز پس از مدتها ثبات قیمتی چند روزی است افزایشی شده است، کارشناسان می گویند؛ این رشد قیمت ناشی از جو روانی تحولات منطقه در کنار نامزدی ترامپ برای ریاست جمهوری بوده و گذراست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: این روزها قیمت ارز در بازار روندی افزایشی را می پیماید، افزایش قیمتی که به گفته اقتصاددانان هیچ مبنای اقتصادی ندارد و متاثر از هیجان و جو روانی حاکم بر بازار در پی تحولات منطقه ای و مسائل سیاسی و بین المللی است، البته این موضوع خیلی ها را بدون توجه به عواقب چنین معامله ای روانه چنین بازار پرریسکی کرده تا تقاضای کاذب برای تهیه ارز در بازار افزایش یابد.

اجرای سیاست های ارزی بانک مرکزی برای ساماندهی بازار و کنترل قیمت ارز طی یکسال اخیر موجب شده است تا قیمت دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان باقی بماند، چرا که متقاضیان واقعی ارز مدتهاست بدون هیچ مشکلی می توانند از بازارهای رسمی به ارز مورد نیاز خود دست یابند، این مسئله موجب شده است که طی این مدت بازار دلال بازی و سفته بازی نیز از این بازار جمع شوند و دیگر چون سالهای گذشته نوسان قیمتی در این بازار رخ ندهد.

علاوه بر این تاثیر تسهیل تامین ارز متقاضیان واقعی در بازارهای معتبر از یک سو و ثبات قیمتی این کالا از سوی دیگر باعث ایجاد انگیزه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی برای انجام فعالیت های مد نظر شده است. هرچند در مواقعی با بروز برخی اتفاقات سیاسی و بین المللی بازار ارز دچار تغییرات قیمتی و افزایش نرخ ها شده که البته این تغییرات دوام چندانی نداشته است و پس از چند روز قیمت ها دوباره به نرخ قبلی باز گشته اند. نمونه این نوسان قیمت، رشد نرخ دلار در پی حمله نیروهای حماس به رژیم صهیونیستی بود که قیمت ارز را در بازار هیجانی افزایشی کرد به طوری که دلار تا مرز ۵۵ هزار تومان پیش رفت اما این افزایش قیمت دوامی نداشت و کمتر از یک هفته قیمت دلار دوباره به محدوه ۵۰ هزار تومان برگشت.

افزایش قیمت ارز منشاء اقتصادی ندارد و متاثر از جو روانی ناشی از اتفاقات سیاسی و تشدید تحولات منطقه ای است، این موضوع بهای هر دلار آزاد را به مرز ۵۵ هزار تومان رسانده است و خیلی ها نیز با بی توجهی به عواقب و ریسک معاملات در چنین بازاری برای تهیه ارز راهی بازار شده اند

افزایش نرخ ارزی که مبنای اقتصادی ندارد

حال چند روزی است قیمت دلار و انواع ارز دوباره بر مسیر رشد قرار گرفته، به طوری که نرخ دلار به شکلی هیجانی افزایش یافته است، این افزایش قیمت که منشاء اقتصادی ندارد و متاثر از جو روانی ناشی از اتفاقات سیاسی و تشدید تحولات منطقه ای است، بهای هر دلار آزاد را به مرز ۵۵ هزار تومان رسانده است و خیلی ها نیز با بی توجهی به عواقب و ریسک معاملات در چنین بازاری برای تهیه ارز راهی بازار شده اند. بازاری که دوباره زمینه ورود مقطعی سفته بازان و دلالان سودجوی ارزی را فراهم کرده است تا در شرایط کنونی سودهای هنگفتی را به جیب بزنند.

البته علاوه بر موضوع بروز اتفاقات بین المللی و تحولات منطقه، مسائلی چون عدم همخوانی درآمدها با هزینه ها در بودجه سال آینده که این روزها از سوی مسئولان و نمایندگان کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مطرح می شود نیز تاثیر خود را بر رشد قیمت ارز در بازار به جای گذاشته است، به طوری که برخی اقتصاددانان و حتی نمایندگان مجلس بخشی از رشد نرخ ارز را در روزهای اخیر بر گرفته از اظهار نظرهای بعضی مسئولان دولتی دانسته که باعث ایجاد تنش در نرخ ارز شده است، اظهاراتی که نه تنها به ایجاد ثبات در بازار هیچ کمکی نمی کند بلکه آثار آن به خودی خود تاثیر روانی افزایش قیمت را در بازار به جای گذاشته و سبب آشفتگی نرخ ها در این بازار مهم اقتصادی می شود.

افزایش بی منطق نرخ ارز برگرفته از جو روانی حاصل از تحولات منطقه بخصوص هدف گیری کشتی ها در آبهای سرخ همچنین فضای موجود نامزدی دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست، مسائلی که باعث شده تا برخی ها را از سر هیجان راهی بازار برای تهیه ارز کند

حمله به کشتی ها در دریای سرخ و نامزدی ترامپ برای انتخابات عامل رشد هیجانی نرخ ارز

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به علل افزایش بی منطق و هیجانی نرخ ار در بازار، گفت: بازار ارز این روزها دچار افزیش قیمتی شده است که مبنای آن اقتصادی نیست بلکه برگرفته از جو روانی حاصل از تحولات منطقه بخصوص هدف گیری کشتی ها در آبهای سرخ همچنین فضای موجود نامزدی دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست مسائلی که با عث شده است تا برخی ها را از سر هیجان راهی بازار برای تهیه ارز کند.

وی با بیان اینکه با فروکش کردن تنش ها در خاورمیانه بی تردید قیمت ارز کاهشی خواهد شد، افزود: نامزدی دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نباید بر افزایش قیمت ارز تاثیر بگذارد اما همیشه برخی ها با شنیدن چنین اخباری و بدون توجه به مسائل یا وضعیت سامانبخشی ارز سعی می کنند تا بخشی از سرمایه های خود را تبدیل به ارز کنند در حالی که باید عواقب چنین ریسکی را به خوبی بپذیرند. البته بانک مرکزی سعی می کند در چنین شرایطی با سیاست های اصولی ارزی مانع از رشد بی منطق قیمت این کالا در بازار شود تا تقاضای کاذب برای تهیه ارز در بازار شکل نگیرد، بنابراین سیاست ها و اقدامات باید به گونه ای اعمال شود که رشد قیمت ارز بازار را آشفته نکند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه در خصوص نرخ تعادلی دلار، گفت: اینکه برخی ها رقمی چون دلار ۵۲ هزار تومانی را نرخ تعادلی آن عنوان می کنند، به نظر می رسد چنین محاسبه ای اشتباه است چرا که مطابق علم اقتصاد همیشه قیمت کف بازار و میزان عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ این کالاست. از طرفی بخشی از رشد قیمت ارز یا هر کالایی در بازار برگرفته از انتظارات تورمی و حاصل رشد میزان تقاضاست در این میان سیاست ها باید به گونه ای اعمال شود که مانع از رشد بی منطق ارز یا هر کالای دیگر شود. البته رشد قیمت ارز تاثیر مستقیمی بر رشد قیمت سایر کالاهادر بازار به جای می گذارد موضوعی که می تواند فشار اقتصادی زیادی را بر مردم تحمیل کند.

منابع ارزی کشور وضعیت خوبی دارد و عرضه و تقاضا نیز دچار خلل یا مشکلی نیست؛ بنابراین نوسانات نرخ ارز بعد از آرام شدن بحران‌ها، فروکش می کند، این در حالی است که بانک مرکزی برای نخستین بار بدون ارزپاشی و با روش‌های جدید با استفاده از منابع خود بازار، مدیریت ارزی را انجام داده است

بانک مرکزی مانع از رشد قیمت ها در بازار ارز می شود

اظهارات افقه در خصوص وضعیت قیمت ها در بازار ارز در حالی مطرح است که اغلب کارشناسان معتقدند؛ افزایش نرخ ارز ناشی از حوادث اخیر که در کمتر از یک ماه گذشته رخ داده است نیز موقتی و ناشی از هیجانات بوده است و به احتمال زیاد با کاهش تنش‌ها در منطقه قیمت‌ها به سطوح قبلی بازمی‌گردد. از طرفی نیز منابع ارزی کشور وضعیت خوبی دارد و عرضه و تقاضا نیز دچار خلل یا مشکلی نیست؛ بنابراین نوسانات نرخ ارز بعد از آرام شدن بحران‌ها، فروکش خواهد کرد. این در حالی است که بانک مرکزی برای نخستین بار بدون ارزپاشی و با روش‌های جدید با استفاده از منابع خود بازار، مدیریت ارزی را انجام داده است.

بنا به این گزارش، هر چند قیمت ها در بازار ارز این روزها به صورت هیجانی افزایش یافته است اما با توجه به اینکه بازار ارز از ابتدای سال روند باثبات و قابل قبولی را طی کرده است و در مواقعی به واسطه برخی حوادث و اتفاقات سیاسی داخلی و خارجی نوساناتی در نرخ ارز ایجاد شد که با مدیرییت بانک مرکزی قیمت ها پس از افزایش دوباره روند کاهشی را در پیش گرفتند، بنابراین رشد هیجانی قیمت‌ها در بازار ارز به دلیل نداشتن بنیاد اقتصادی، گذرا و موقتی است در چنین شرایطی سرمایه گذاران یا افرادی که قصد خرید ارز را دارند باید به عواقب آن بیاندیشند تا دچار ضرر و زیان نشوند چرا که خوشبختانه بازار ارز تحت مدیریت بانک مرکزی است و این بانک با توان و ابزارهای موثر به خوبی توانسته از جهش شدید نرخ ارز در بازار جلوگیری کند.

کد خبر: ۲۷۰٬۱۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha