تأثیر هوش مصنوعی بر آینده مشاغل| ضرورت آمادگی نیروی کار با مهارت های جدید
معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای مطرح کرد

تأثیر هوش مصنوعی بر آینده مشاغل| ضرورت آمادگی نیروی کار با مهارت های جدید

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت: تأثیر هوش مصنوعی مولد بر ایجاد و از دست دادن شغل انکار ناپذیراست، سیاست های درست می تواند از عمیق شدن نابرابری دربازار کار جلوگیری کند.

به گزارش بازار، علی حسین شهریور، معاون پژوهش برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای، با اشاره به تأثیرهوش مصنوعی بر مشاغل گفت:یک آخر الزمان شغلی با هوش مصنوعی را پیش بینی نمی کنیم، اما آمادگی حیاتی است.

وی ادامه داد:تمرکز باید بر روی افرادازنظر مهارت‌ها، حمایت از نظر انتقال،از طریق حمایت های اجتماعی و ابزار دیگر باشد. بیکاری و شکاف شغلی نسبت به همه گیری کرونا کاهش یافته است؛ اما با این حال بیکاری جهانی در حال افزایش است.

شهریور بیان کرد:بررسی ها نشان می دهد نیروی کار به مهارت های متفاوت با مهارت های قبلی نیاز دارد. رویکرد برنامه درسی مبتنی برشایستگی،راهبرد مناسبی برای آموزش نیروی کار ماهر است.

معاون پژوهش برنامه ریزی و سنجش مهارت در ادامه افزود:تأثیر هوش مصنوعی مولد بر ایجاد و از دست دادن شغل انکار نا پذیراست، سیاست های درست می تواند،از عمیق شدن نابرابری دربازار کارجلوگیری کند. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور،با درک درست شرایط استاندارهای آموزشی لازم را تدوین و در دسترس مجریان مهارت آموزی کشور قرارداده است.

وی با بیان اینکه افراد برای اینکه بتوانند بعد از تحصیل مشغول کار شوند باید مهارت کسب کنند اظهار داشت: بازار کار نسبت به گذشته بسیار رقابتی تر شده است، به همین دلیل دانشجویان پیش از ورود به بازار کار باید مهارت‌های اشتغال پذیری را کسب کنند، زیرا کارفرمایان در بازار کار به نیروهای مهارتی که توان اشتغال پذیری دارند نیاز دارند. مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم از جمله انجام کار تیمی، کار آفرینی و حل مساله را مهارت اشتغال پذیری می‌گویند.

وی افزود: با رویکرد جدید وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی حرفه‌ای در کنار آموزش‌های عمومی و رسمی آموزش‌های غیر رسمی اشتغال پذیری در دستور کار قرار می‌گیرد. ۴۵تا ۴۷درصد ورودی‌های مراکز آموزش دولتی و غیر دولتی ما فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور هستند. به همین دلیل ضرورت دارد به موضوع مهارت‌های اشتغال پذیری در کنار مهارت‌های فنی توجه شود.

معاون پژوهش برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: بخش عمده‌ای از مشاغل در یک دهه اخیر از بین رفته و مشاغل جدید ایجاد می‌شود و نیروی کار باید مهارت‌های جدیدی کسب کند.

وی با تاکید بر اینکه بازار کار نیازمند نیروی کار ماهر است؛ گفت: در سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای کشور توسعه آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد را در دستور کار قرار دادیم. ۳۱هزار آموزشگاه ثبت و ۲۲هزار آموزشگاه فعال در این حوزه داریم. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برنامه پنج ساله نهضت ملی مهارت آموزی منجر به اشغال را تدوین کرده است، در سال بیش از ۳میلیون نفر از این آموزش‌ها بهره مند می‌شوند.

کد خبر: ۲۷۰٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha