۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
کمبود نقدینگی و عدم حمایت بانک ها| سوخت دامداران در بازار آزاد تهیه می شود
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

کمبود نقدینگی و عدم حمایت بانک ها| سوخت دامداران در بازار آزاد تهیه می شود

گرگان- دامداران برای توسعه کسب و کار و افزایش تولید نیازمند نقدینگی هستند اما نه مطالبات آن‌ها از سوی کارخانه های لبنیات به موقع واریز می شود و نه بانک به آن ها تسهیلات مناسب می دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: سال هاست که چالش های زیادی در حوزه دامپروی وجود دارد و متاسفانه به دلیل عدم برنامه ریزی و سیاست گذاری درست دولتمردان در حمایت از این قشر این چالش ها نه تنها مرتفع نشده بلکه هر بار با سیاست های جدید اقتصادی شاهد افزایش مشکلات در این حوزه هستیم.

دامداران قبل از حذف ارز ترجیحی با توجه به اینکه نهاده های دامی با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می شد همیشه با کمبود خوراک دام مواجه می شدند و انتظار داشتند با حذف ارز و از بین رفتن رانت این چالش رفع شود اما متاسفانه حذف ارز آنچنان که باید کارساز نبود و مشکلاتی از جمله افزایش چند برابری قیمت ها و کمبود نقدینگی، همتراز نبودن قیمت تولید و سودمتعارف، پرداخت به موقع مطالبات دامداران از سوی کارخانه های فرآوری و همچنین قیمت گذاری دستوری نیز به آن اضافه شد.

هر چند که به گفته دامداران این مشکلات همیشه وجود داشته و سیاست های دولت برای علاج بخشی حوزه دامپروری مخصوصا در گلستان که در سال های گذشته با خشکسالی و کمبود علوفه دامی نیز مواجه بوده چندان موثر نبوده است. خبرنگار بازار در گفت‌وگو با «محمد تیموری» مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران صنعتی گرگان بخشی از این مشکلات از جمله افزایش قیمت گوشت قرمز و راهکارهای کنترل بازار را مورد نقد و بررسی قرار می دهد.

کمبود نقدینگی و عدم حمایت بانک ها| سوخت دامداران در بازار آزاد تهیه می شود

* علت افزایش قیمت دام چیست؟

اخیرا دام گران شده اما قیمت خوراک دام مانند سابق نیست. زمانی که دام ارزان بود خوراک آن با ارز ترجیحی تهیه می شد الان با حذف ارز تریجحی نهاده های دامی نیز با ارز نیمایی عرضه می شود که خبرهای ضد نقیض بر آن است که قرار است این ارز نیمایی نیز افزایش قیمت داشته باشد.

از آنجایی که در گذشته دامداران با کمبود خوراک دام مواجه شدند بسیاری از دام های مولد که باید زاد و ولد می کردند به کشتار فرستاده شدند و در حال حاضر برای کشور چالش بزرگی را به وجود آورده است

این اتفاقات باعث افزایش قیمت دام و گوشت قرمز شده و واردات دام نیز با چالش های مواجه است که سبب شده نگاه ها به طرف تولیدات داخلی باشد. از آنجایی که در گذشته دامداران با کمبود خوراک دام مواجه شدند بسیاری از دام های مولد که باید زاد و ولد می کردند به کشتار فرستاده شدند و در حال حاضر برای کشور چالش بزرگی را به وجود آورده است.

* سیاست های دولت برای کنترل قیمت دام چگونه است؟

از آنجایی که کشور با کمبود و افزایش دام مواجه است، دولت تصمیم گرفته که واردات گوشت را از سرگیرد تا بتواند نیاز مردم را تهیه کنند اما تصمیم نهایی براین شد که به جای واردات گوشت، واردات دام زنده را داشته باشیم. با جلساتی که با یک وارد کننده داشتیم قرار شد پنج هزار راس دام از کشور صربستان وارد و بین دام داران متقاضی در استان گلستان توزیع شود.

* وضعیت دامداری های گرگان در حال حاضر به چه صورت است؟

دامداری، شغلی پردردسر است که فعالان این عرصه با سابقه بوده علی رغم همه مشکلات، پیشینه خود را ادامه می دهند. اما گویا دولت به دنبال توسعه این حوزه است و شنیده می شود که واحد های جدید نیز در حال احداث است؛ کسانی هم که در گذشته کار می کردند در حال توسعه واحدهای خود هستند اما در شرایط فعلی از ۳۵۰ واحد صنعتی در حال حاضر ۱۷۰ واحد فعال است. این تعداد واحد فعال که در این حوزه وجود دارد اگر چه با مشکلاتی مانند کمبود علوفه و نهاده های وارداتی مواجه بودند اما با چنگ و دندان ادامه دهنده این مسیر هستند.

کمبود نقدینگی و عدم حمایت بانک ها| سوخت دامداران در بازار آزاد تهیه می شود

* با واردات دام آیا با کمبود نهاده مواجه نخواهیم شد؟

سبوس یکی از اقلام جیره دام است و اگر گندم هایی که در داخل کشت می شود مدیریت شود با کمبود آن مواجه نخواهیم شد. جیره یک گاو متوسط ۱۶ هزار تومان تمام می شود و با توجه به اینکه قیمت شیر ۱۵ هزار تومان است هزار تومان کسری بودجه داریم البته قیمت ۱۵ هزار تومان با توجه به استانداردهایی است که از لحاظ کیفی و چربی و پروتیئن شیر تعریف شده و ممکن است با توجه به استانداردها، قیمت شیر بالاتر و یا پایین تر رود.

* چرا شرکت های شیر به موقع مطالبات دامداران را پرداخت نمی کنند؟

شیر یک محصول فسادپذیر است و دامداران نمی تواند آن را نگهدارد و مجبور است که به کارخانه های فرآوری شیر تحویل دهد؛ کارخانجات نیز شاید قصد آزار و اذیت دامداران را ندارند چرا که این دو به نوعی مکمل هم هستند و هر دو برای بقا به هم نیاز دارند.

شرکت های لبنیات در پرداخت مطالبات دامداران همیشه تاخیر وجود داشته و زمانی که اعتراض می کنیم می بینیم آنها نیز مشکلاتی مانند کاهش تقاضا و فروش نرفتن فرآورده‌ رو به رو هستند

شرکت های لبنیات در پرداخت مطالبات دامداران همیشه تاخیر وجود داشته و زمانی که اعتراض می کنیم می بینیم آنها نیز مشکلاتی مانند کاهش تقاضا و فروش نرفتن فرآورده‌ رو به رو هستند. کشش بازار به این اندازه نیست و محصولات انباشته شده فرآورده های لبنیاتی در کارخانه ها زیاد است و همه اینها سبب می شود یک دامدار گاهی تا سه ماه نیز نتواند مطالبات شیر را از کارخانه ها وصول کند در حالی که برای تهیه نهاده از بازارگاه نیاز به نقدینگی دارد.

* خواسته شما از مسولان چیست؟
باید موانع تولید برداشته شود و تولید کننده با آرامش خاطر بتواند تولید خود را از لحاظ کمی و کیفی ارتقا دهد، اما با همه پیگیری هایی که داشتیم و بازگو کردن مشکلات به نمایندگان مجلس، همیشه این چالش ها وجود داشته و هیچ گاه برای رفع آن اقدام موثری نشده است.

مشکل دیگر تامین سوخت دامداری ها است که در سامانه قاچاق سوخت دیده نشده و جهاد کشاورزی تنها به کسانی که تراکتور دارند سهمیه سوخت می دهد در حالی که بسیاری از دامدارن از تراکتورهای خود دو منظوره استفاده می کنند یعنی هم برای دام و هم کشاورزی اما سهمیه تراکتور به آنها داده نمی شود و تنها برای کشاورزی سهمیه سوخت تعریف شده است. کشمکش های زیادی داشتیم و جلسات متعدد انجام شده است. مدیر فرآورده‌های نفتی از دامداری بازدید کردند و برای آنها ملموس شده که دامداری ها نیاز به سوخت دارند اما متاسفانه هنوز این مسئله عملیاتی نشده و دامدار مجبور است سوخت مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه کند.

کد خبر: ۲۷۰٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha