۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
دلگرمی مردم قومس به انرژی خورشیدی | مسئولان غافل از مطالبات
پیگیری گزارش بازار؛

دلگرمی مردم قومس به انرژی خورشیدی | مسئولان غافل از مطالبات

سمنان- در پی درج گزارش غفلت از سرمایه گذاری انرژی خورشیدی در استان سمنان، مخاطبان تحلیل بازار با سیل نظرات خود خواستار پیگیری بیشتر مسئولان در زمینه سرمایه گذاری انرژی تجدید پذیر شدند.

بازار، گروه استان‌ها: گزارش «خورشید سمنان در زیر سایه نسیان؛ غفلت از فرصتی بزرگ به نام انرژی پاک» بسیار مورد استقبال مخاطبان خبرگزاری بازار استان سمنان قرار گرفت تا جایی که شاهد خیل متعددی از پیام های شما همراهان این خبرگزاری در خصوص ضرورت پرداختن به انرژی خورشیدی در استان بودیم.

برخی در انتهای گزارش با قرار دادن کامنت های خود در قسمت نظرات توجه مسئولان استان سمنان به سرمایه گذاری بر روی انرژی خورشیدی را خواستار شدند و برخی دیگر هم به موانع سرمایه گذاری در این حوزه پرداختند همچنین در فضای مجازی نیز پیام های پرشماری در خصوص این گزارش درج شد که امروز به برخی از این واکنش ها می پردازیم.

روزهای آفتابی و ظرفیت مغفول

قبل از آن به صورت مختصر باید دید که در گزارش نخست چه مسائلی مطرح شده است. در گزارش مذکور که چهارم بهمن ماه ۱۴۰۲ در وبسایت خبرگزاری تحلیل بازار درج شد آمده است که استان سمنان ۳۰۰ روز آفتابی دارد و این بهترین ظرفیت برای سرمایه گذاری در زمینه نیروگاه های خورشیدی است.

در این استان دو نیروگاه وجود دارد اما به وضوح از برنامه ششم و هفتم عقب ماندگی را شاهد هستیم و این در حالی است که روزهای آفتابی که می توانند انرژی بخشی از کشورمان را تامین کنند روز به روز هدر می روند و از آنها بهره ای گرفته نمی شود.

یک کاربر: اینکه اروپایی ها برای ۱۹۰ روز آفتابی سرمایه گذاری می کنند اما ما با داشتند ۳۰۰ روز آفتابی از مزیت تامین انرژی خورشیدی محروم هستیم به نگاه مدیران و تصمیم سازان عرصه کلان سیاسی و اقتصادی ما بر می گردد

در این گزارش همچنین آمده بود که یک استاد دانشگاه انگستان در سفر به شاهرود چندی قبل ضمن ابراز شگفتی از ۳۰۰ روز آفتابی در استان سمنان اعلام کرده بود که در اروپا برای ۱۹۰ روز آفتابی هم سرمایه گذاری عظیمی می شود چرا که این تعداد روز آفتابی برایشان از طلای ۲۴ عیار هم ارزشمند تر است حال آنکه ما با ۳۰۰ روز آفتابی نتوانسته ایم کسر قابل توجهی از برق توزیعی استان را هم از انرژی خورشیدی تامین کنیم.

نگاه مدیران تفاوت دارد

کاربری به نام امین در تلگرام می نویسد: اینکه اروپایی ها برای ۱۹۰ روز آفتابی سرمایه گذاری می کنند اما ما با داشتند ۳۰۰ روز آفتابی از مزیت تامین انرژی خورشیدی محروم هستیم به نگاه مدیران و تصمیم سازان عرصه کلان سیاسی و اقتصادی ما بر می گرده و دلیل دیگری ندارد.

کاربر دیگری به نام «ام تی» هم می نویسد: کویر خدا بزرگه اگر یک زمین ۵۰ هکتاری در دامغان برای ساخت یک نیروگاه واگذار شود می توانیم برق شمالشرق کشورمان را تامین کنیم اما اینها برای مسئولان ما چندان جذابیتی ندارد چرا که مسئولان در دولت های مختلف ترجیح داده اند کارهایی کنند که در شهرها مردم از کنار آنها رد شده و آنها را ببینند وگرنه در کویر کسی نمی بیند که دولت ها چه کار کرده اند.

کاربری که نام خود را قید نکرده در وبسایت برای ما می نویسد: با سلام ، چنانچه انرژی پاک جزو اولیت های کشور قرار گیرد، و با داشتن هزاران کیلومتر کویر که بیشترین برآیند را برای احداث نیروگاه خورشیدی دارند، کشور می‌تواند با سرمایه گذاری در زیرساخت‌های ایجاد تجهیزات مورد نیاز برای همیشه از شر سوخت‌های فسیلی آزاد شد و از نفت به عنوان سوخت استفاده نشود و در عوض تبدیل به محصولات متنوع پتروشیمی شود.

دلگرمی مردم قومس به انرژی خورشیدی | مسئولان غافل از مطالبات

یارانه اختصاص دهید

این کاربر که تحلیل زیبایی نیز دارد ادامه می دهد: با اختصاص یارنه برای احداث نیروگاه در پشت بام ها بخش قابل توجه ای از انرژی پاک از همین طرق تامین خواهد شد . در سال‌های گذشته چنین طرحی برای آبگرکن های خورشیدی و برق خورشیدی وجود داشت اما ادارات برق فقط طرح را برای ادرات و مدارس اجرا کردند و طرح نیمه کاره رها شد امید وارم با سپردن کار به سازمان و متولی که تنها وظیفه آن احداث و ساماندهی نیروگاه های تجدید پذیر باشد کار رونق بگیرد و کشور به خودکفایی برسد .

کاربر دیگری که متاسفانه او هم نام خود را قید نکرده است در وبسایت می نویسد: جمعه ۲۲ دی حسب علاقه شخصی فرصت مناسبی پیش آمد، سر کلاس یکی از اساتید بنام صرفه جویی انرژی شرکت نمایم. آنجا مباحث زیادی مطرح شد و دو مطب زیر را با دقت بیشتری گوش نمودم که تقدیم می‌گردد و اگر صلاح دانستید از منابع معتبر سرچ نمایید یک: نیرو گاه برج ( دودکشی) که امروزه به آن drat power planمی گویند و ۴۰ سال است که در استرالیا استفاده می شود

این کاربر ادامه می دهد: خلاصه اینکه: فناوری دودکش خورشیدی در واقع از سه عنصر اصلی تشکیل شده است: جمع‌کنندهٔ هوا، برج یا همان دودکش و توربین‌های بادی؛ هوای گرم مورد نیاز برای دودکش خورشیدی توسط پدیدهٔ گلخانه‌ای در یک محوطه‌ای که با پلاستیک یا شیشه پوشانده شده و چند متری از زمین فاصله دارد، ایجاد می‌شود. البته با نزدیک شدن به پایهٔ برج، ارتفاع ناحیهٔ پوشانده شده نیز افزایش می‌یابد تا تغییر مسیر حرکت جریان هوا به صورت عمودی با کمترین اصطکاک انجام پذیرد.

فاطمه کاربر تلگرام: برنامه ریزی مبتنی بر جذب سرمایه گذاری در بخش انرژی نداریم

این کاربر ادامه می دهد: در وسط این سقف شفاف یک دودکش یا برج عمودی وجود دارد، هوای گرم چون سبک است به سمت بالای برج حرکت می‌کند (ایجاد مکش در پان برج). تشعشع خورشید در آن برج جمع می شود و لذا می توان از انرژی خورشیدی به خوبی بهره مند ( متاسفانه مابقی پیام این مخاطب درج نشده است از شما همراهان عزیز نیز تقاضا می شود در صورتی که پیام های طولانی در زیر محتواهای تولیدی در خبرگزاری بازار درج می کنید، آن را به دو یا سه قسمت تقسیم و در کامنت های متوالی ارسال کنید تا دچار محدودیت کاراکتر نشوید)

ظرفیت هایی که هدر می رود

کاربری به نام فاطمه منصوریان در تلگرام می نویسد: متاسفیم که این حجم از توان و ظرفیت داره هدر می ره ازش استفاده ای نمی شه مشکل اینجا است که برنامه ریزی مبتنی بر جذب سرمایه گذاری در بخش انرژی نداریم دولت آقای روحانی که ظرفیت های نیروگاهی را افزایش نداد و دولت رئیسی هم که تازه آمده کار شروع کنه در صورتی که دو سال و نیم گذشته و شاید قدری زودتر باید به این حوزه ها ورود می کرد اما امیدواریم بازهم این کار انجام بشه استان هایی مثل سمنان، یزد، کرمان و قم و اصفهان و خراسان رضوی و این همه ظرفیت که داریم باید ازشون استفاده بشه چون همه شون دارای روزهای آفتابی پرشمار هستند ما در کشورمان جاهایی داریم که ۳۵۰ روز آفتابی هستند.

خبرگزاری بازار ضمن قدردانی از همه شما همراهان گرامی به خود می بالد که چنین مخاطبانی دارد از شما درخواست می شود تا در انتهای محتواهای تولیدی این خبرگزاری و در قسمت کامنت ها برای ما نظرات خود را بگذارید این نظرات در نوبت انتشار قرار می گیرند.

اگر نام و شهر محل سکونت خود را نیز درج کنید می توانیم کامنت های شما را به نام خودتان نشر دهیم. شما همچنین می توانید سوژه ها و مسائل استان سمنان را نیز به ما اعلام کنید تا در رسانه آن را پیگیری و درج کنیم. کامنت های شما دلگرم کننده است.

کد خبر: ۲۶۹٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد US ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      0 0
      بوشهر ۳۶۰ روز آفتابی دارد