۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
صادرات غیر نفتی ایران فراتر از صادرات نفتی
«اکونومیک تایمز» گزارش داد

صادرات غیر نفتی ایران فراتر از صادرات نفتی

براساس گزارش پایگاه اینترنتی اکونومیک تایمز، ایران شاهد افزایش صادرات غیرنفتی به ارزش ۴۱.۳ میلیارد دلار بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بوده که برای نخستین بار، ارزش آن از صادرات نفتی فراتر رفته است.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، پایگاه اینترنتی اکونومیک تایمز در گزارشی با بررسی صادرات و واردات ایران از زمان اعمال تحریم‌های نفتی ایران نوشت: برای نخستین بار در تاریخ معاصر ایران، صادرات غیرنفتی این کشور بر صادرات نفتی آن پیشی گرفته است و برای ادامه تجارت با هند، صادرکنندگان ایرانی به دنبال صادرات میوه و زعفران ایران به هند هستند تا در ازای آن برنج، چای و مواد دارویی از این کشور وارد کنند.

براساس توافق تجاری که بین ایران و هند بسته شده بود، پالایشگاه‌های محلی نفت خام را از طریق یک کشور خاورمیانه‌ای وارد و پول آن به وسیله حساب مشخص شده‌ای به روپیه در بانک‌های Uco و IDBI پرداخت می‌شد. این اقدام مادامی انجام می‌شد که نفت خام از معافیت تحریم‌های آمریکا برخوردار بود. این بانک‌ها در ازای این کار نیز پول مذکور را در اختیار صادر کنندگان قرار می‌دادند. بعد از آن بود که ساز و کار پرداخت‌ها در بانک‌های Uco BankNSE و IDBI Bank به مشکل برخورد کردند. پولی که در این بانک‌های هندی قرار داشتند و از پرداخت‌های صادرات قبلی نفت بودند، از مه ۲۰۱۹ به این سو که هند واردات نفت از ایران را به دلیل تحریم‌های آمریکا متوقف کرد، در این حساب مانده است.
به این ترتیب، این بانک‌ها و صادر کنندگان امکان واردات کالاهای غیر نفتی مانند میوه از ایران را برای زنده کردن ورود پول به این حساب‌های روپیه‌ای که برای تجارت ایران و هند در نظر گرفته شده است، بررسی کردند.  
به گفته مدیر عامل بانک Uco، از مه دو هزار و نوزده به این سو، هیچ پولی به حساب تجاری ایران و هند واریز نشده است و از این رو، امکان واردات میوه از ایران نیز در دست بررسی است. با این حال
وی به جزئیات مساله که بانک هنوز وجهی برای پرداخت به صادر کنندگان در اختیار دارد یا نه، اشاره‌ای نکرد.
واردات میوه از ایران می‌تواند چیزی بین سه تا چهار هزار کرور روپیه در سال ایجاد کند. در ایران پنجاه نوع میوه مختلف از جمله سیب، انار و پرتقال پرورش داده می‌شود.
به گفته ساتیش گوئل، معاون انجمن صادر کنندگان برنج و رئیس کمیته برنج ایران، ‌ وجه فعلی در اختیار بانک‌های مذکور اندک است و پولی برای صادر کردن یک و نیم میلیون تن برنج به ایران به صورت تجارت کالا به کالا تامین شده است.
هند پیشتر کسری تراز تجاری عمده‌ای در روابط تجاری خود با ایران داشت و حال به نظر می‌رسد وضعیت بهتری داشته باشد و بی توازنی در پرداخت‌ها را به سود خود برگرداند.
در سوی دیگر، ایران شاهد افزایش صادرات غیر نفتی خود به چهل و یک ممیز سه دهم میلیارد دلار بین سال‌های دو هزار و نوزده و دو هزار و بیست است که برای نخستین بار در تاریخ معاصر این کشور، ارزش آن از صادرات نفتی فراتر رفته است.
این کشور به صورت عمده از هند کالاهایی مثل برنج، چای و دارو وارد می‌کند و بزرگترین وارد کننده برنج باسماتی هند است که ارزش خرید برنج از هند به چهار میلیون و چهارصد هزار تن و معادل یک میلیارد و ششصد میلیون ریال است.
به گفته یکی از مدیران اصلی اجرایی در صنعت چای، بانک‌های مذکور به دنبال تجارت کالایی با ایران هستند؛ هند می‌تواند از ایران میوه و زعفران وارد و در ازای آن به ایران چای صادر کند.
در حال حاضر ۲ لخ (هر لخ معادل صد هزار) تن برنج باسماتی به ارزش هزار و هفتصد کرور ریال (هر کرور معادل ده میلیون) در بندرهای ایران در انتظار اقدام بانک مرکزی ایران برای تخصیص مانده اند و صادر کنندگان برنج به دنبال کمک دولت برای تضمین این پرداخت هستند.
کد خبر: ۲۶٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha