۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
تغییر کاربری‌ اراضی باید در مراحل اولیه شناسایی و متوقف شود
رییس سازمان امور اراضی کشور:

تغییر کاربری‌ اراضی باید در مراحل اولیه شناسایی و متوقف شود

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: تغییر کاربری‌ اراضی و ساخت‌ و سازهای غیرمجاز باید در مراحل اولیه شناسایی، پیشگیری و عملیات آنها متوقف شود.

به گزارش بازار، رضا افلاطونی در چهل و دومین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی افزود: اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها اولویت سازمان امور اراضی کشور است و تغییر کاربری‌های غیرمجاز باید در مراحل اولیه کار آنها شناسایی، پیشگیری و عملیات اجرایی‌شان متوقف شود.

وی اظهار داشت: در حوزه رفع تداخلات اراضی نیز باید در نهایت منجر به حدنگاری و صدور سند شود و از آنجایی که تثبیت مالکیت و صدور اسناد مالکیت پلاک‌محور است، استان‌هایی که رفع تداخلات را به صورت بلوکی کار کرده‌اند، باید با استفاده از اعتبارات اداره‌های کل ثبت اسناد و املاک، بلوک‌ها را تبدیل به پلاک کنند و اصلاح پلاک‌های ثبتی انجام شود.

افلاطونی اضافه‌کرد: ملاک عمل سازمان و ارزیابی استان‌ها آمار مربوط به سامانه‌ها است و به این منظور استان‌ها در وارد کردن اطلاعات در سامانه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی ادامه‌داد: در اجرای رفع تداخلات اراضی کشاورزی، باید از ظرفیت و اطلاعات موجود در اتاق اصناف کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استفاده شود.

این مقام مسوول تصریح‌کرد: نقشه منابع طبیعی باید حاوی مواردی چون حدود پلاک ثبتی، پلیگون‌های مستثنیات و آرای قطعی قضایی باشد و استان‌ها باید به آن توجه کنند.

وی با اشاره به این که همه فعالیت‌های این سازمان مکان‌محور است، گفت: لازم است همه فعالیت‌ها مانند واگذاری‌ها، مجوزها و آرای قطعی قضایی باید در سامانه جانمایی شود.

افلاطونی افزود: اصل بر حفظ کاربری اراضی کشاورزی است و تعداد مجوزهای تغییر کاربری اراضی باید کاهش یابد؛ استان‌هایی که قطب کشاورزی هستند و اراضی باکیفیت دارند، نباید مجوز تغییر کاربری اراضی را به آسانی صادر کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود نیرو و امکانات باید از خدمات و ظرفیت‌های بخش خصوصی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در موضوع نظارت‌ها استفاده شود و نظارت‌ها افزایش یابد.

رییس سازمان امور اراضی کشور اعلام‌کرد: پایش هوشمند در ۲۹ استان کشور راه‌اندازی شده است و به زودی همه استان‌ها تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت.

رییس سازمان امور اراضی کشور خاطرنشان کرد: انتظار داریم روسای سازمان‌ جهادکشاورزی استان‌ها به موضوع برون‌سپاری وظایف غیرحاکمیتی به بخش خصوصی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی توجه ویژه‌ای داشته باشند و این کار هرچه زودتر انجام شود.

وی تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های استانداری و فرمانداری در تأمین ماشین‌آلات برای اجرای احکام قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز استفاده شود.

عدم ارایه خدمات به ساخت‌وسازهای غیرمجاز
«عباسعلی نوبخت» رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این نشست گفت: دستگاه‌ های خدمات‌رسان مانند آب، برق و گاز نباید به ساخت‌و سازهای غیرمجاز خدمات ارائه کنند.

وی افزود: بنگاه‌های معاملات ملکی غیرمجاز مشکلات بزرگی برای اراضی کشاورزی ایجاد کرده‌اند و با تفکیک و تقسیم اراضی موجب تغییر کاربری اراضی کشاورزی می‌شوند؛ باید با این بنگاههای غیرمجاز و متخلف برخورد قانونی صورت گیرد.

۴۵ درصد از اراضی کشاورزی سنددار شده است

«صفدر کشاورز» معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این نشست گفت: میانگین کشوری صدور اسناد اراضی کشاورزی ۴۵ درصد است و استان یزد با ۷۱ درصد، خراسان رضوی با ۶۹ درصد، قم با ۶۸ درصد و سمنان با ۶۳ درصد صدور اسناد رتبه‌های برتر کشور را در اختیار دارند.

وی تصریح کرد: مبنای قرارگاه صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صدور اسناد مالکیت براساس قطعات متصرفی است.

چهل و دومین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی صبح امروز با حضور رئیس سازمان امور اراضی کشور، معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، رئیس و معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، معاون مدیرکل امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی، معاون سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، معاونان و مدیران سازمان امور اراضی به صورت حضوری و همه استان‌های کشور به صورت وبیناری در مرکز آموزش سازمان امور اراضی کشور برگزار شد.

کد خبر: ۲۶۹٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha