۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
سناریوی رشد اقتصادی جهان در ۲۰۲۰؛ آهسته و پیوسته با ۲.۵ درصد
بازار گزارش می دهد

سناریوی رشد اقتصادی جهان در ۲۰۲۰؛ آهسته و پیوسته با ۲.۵ درصد

 بر اساس پیش بینی سازمان ملل، رشد اقتصادی جهان با بازگشت ناچیز در سال جاری به میزان ۲.۵ درصد افزایش خواهد یافت و این میزان رشد بهترین چشم انداز توسعه پایدار در جهان است.

بازار، تهمینه غمخوار- بر اساس گزارش سازمان ملل از چشم انداز ۲۰۲۰ در رابطه با رشد و وضعیت اقتصادی جهان، پیش بینی می شود که اگر تنش های تجاری، خطرات ژئوپلیتیکی و آشفتگی های مالی تشدید نشود، رشد اقتصادی جهان با نرخ ۲.۵ درصد به بهترین میزان خود برسد.

 حتی این سازمان هشدار داده است که با افزایش تنش های تجارت جهانی در برخی جبهه ها، احتمال بازگشت مجدد آن ها بسیار زیاد است و موضوعات مهمی در رابطه با این اختلافات تجاری هنوز وجود دارد که باید عمیقا مورد بررسی قرار گیرند.  

در یک سناریو نزولی، رشد جهانی در سال ۲۰۲۰ به ۱.۸٪ کاهش خواهد یافت و ضعف طولانی مدت در فعالیت های اقتصادی جهانی ممکن است باعث ایجاد معضلات جدی برای توسعه پایدار شود ولی رشد ۲.۵ درصدی بهترین سناریو از وضعیت اقتصاد در جهان است.

 آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، با اشاره به خطراتی که می توانند صدمات شدید و طولانی مدت بر چشم اندازهای توسعه وارد کند، تاکید کرد که شاخص های رفاه مانند بحران آب و هوا، ناامنی غذایی، کمبود غذا و نابرابری اقتصادی در چندین نقطه از جهان تصویری عادلانه تری نشان می دهد.  

الیوت هریس، اقتصاددان ارشد سازمان ملل و دستیار دبیر کل در بخش توسعه اقتصادی، از سیاست گذاران خواست تا به جای ترویج رشد تولید ناخالص داخلی، در همه بخش های جامعه به منظور ارتقاء رفاه تلاش کنند.

وی اظهار داشت این امر نیازمند اولویت بندی سرمایه گذاری در پروژه های توسعه پایدار در جهت ارتقاء آموزش، انرژی های تجدیدپذیر و زیرساخت های مقاوم است.

 گزارش سازمان ملل همچنین بر الزام یک سیاست متوازن تر به منظور تحریک رشد اقتصادی تأکید می کند، در حالی که توجه به موضوعات اجتماعی چون برابری جنسیتی و تولید و محیط زیست پایدار بیشتر این روزها مطرح است.

هریس با اشاره به نارضایتی فزاینده در مورد عدم رشد فراگیر گفت باید پیامدهای توزیع و زیست محیطی اقدامات سیاسی مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

رشد اقتصادی ترکیه، جلب توجه جهانی سال ۲۰۲۰

بر اساس پیش بینی و گزارش سازمان ملل متحد،  ایالات متحده به دلیل عدم اطمینان مداوم در سیاست، میزان اعتماد به نفس در کسب و کار و کاهش محرکهای مالی، رشد اقتصادی خود را از ۲.۲٪ در ۲۰۱۹ به ۱.۷٪ در سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد داد.

پیش بینی می شود که رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا رشد متوسطی را تجربه کند و به لطف مصرف خصوصی به میزان در سال جاری به ۱.۶ درصد در مقایسه با ۲۰۱۹ با نرخ ۱.۴ درصد برسد.

همچنین پیش بینی ها نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی چین به تدریج از ۶.۱٪ در سال گذشته به ۶.۰٪ در سال ۲۰۲۰ و ۵.۹٪ در سال ۲۰۲۱  با حمایت سیاست های پولی و مالی تسهیل پذیرتر برسد.

همچنین رشد تولید ناخالص داخلی در آفریقا از ۲.۷ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۲.۹ درصد در سال گذشته افزایش یافته و پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۰ به ۳.۲ درصد و در ۲۰۲۱ به ۳.۵ درصد برسد.  

 بر اساس این گزارش در سایر کشورهای بزرگ نوظهور، از جمله برزیل، هند، مکزیک، روسیه و ترکیه شاهد رشد سریع و چشمگیر در سال جاری با دیدی خوشبینانه خواهیم بود.

شاین ذکر است که بر اساس گزارش سازمان ملل تعداد قابل توجهی از کشورها هنوز از اثرات رکود قیمت کالاهای سالهای ۲۰۱۴-۲۰۱۶ رنج می برند و این امر منجر به تلفات مداوم در خروجی ها شده است.

گفتنی است که سال ۲۰۱۹ جهان بدترین رشد اقتصادی را تجربه کرده است. بر اساس آخرین گزارش ایالات متحده آمریکا،  امریکا سال ۲۰۱۹ با کمترین رشد اقتصادی جهانی از زمان بحران مالی جهانی  ۲۰۰۸-۲۰۰۹ مواجه بوده است و تمامی مناطق جغرافیایی جهان جز افریقا روند کاهشی رشد را طی کرده اند.  

در میان افزایش تعرفه ها و تغییر سریع سیاست های تجاری، اعتماد به نفس تجارت رو به وخامت رفته و رشد سرمایه گذاری را در اکثر مناطق کاهش داده است. علاوه بر این مسائل،  نرم شدن تقاضا نیز بر قیمت جهانی کالاها، به ویژه نفت و فلزات صنعتی تأثیر گذاشته است.

ذکر این نکته لازم است که دبیر کل سازمان ملل بر این باور است که خطرات اقتصادی همچنان قوی و پر سرعت در حرکتند و با تعمیق قطب گرایی سیاسی و افزایش شک و تردید درخصوص مزایای چند جانبه گرایی، در حال تشدید شدن هستند.

کد خبر: ۲٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha